دبیرکل فدراسیون فوتبال گفت: برای دریافت کمک‌های جدید فیفا اطلاعات مالی و بودجه‌ای خود را به این نهاد ارائه کرده ایم.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران درباره اینکه با توجه به بحث تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، فدراسیون فوتبال می‌تواند کمک‌های مالی جدید فیفا به فدراسیون‌های عضو برای بحث کرونا را در اختیار بگیرد، پاسخ داد: با توجه به اینکه پرداخت این کمک‌ها یک بحث سراسری در فیفا است، این نهاد از ما اطلاعاتی درباره موارد مالی و بودجه‌ای درخواست کرده است. بخش ذی حسابی فدراسیون هم به موقع اطلاعات را کامل کرد و در مهلت مقرر برای فیفا ارسال کردیم.

او افزود: فیفا درباره این جریان نقدینگی نظر می‌دهد و براساس آن با توجه به اینکه کرونا سبب تعلیق حوزه اقتصادی ورزش شده، مبالغی را برای کمک به فدراسیون‌ها پیشبینی می‌کند. البته فدراسیون بین المللی فوتبال خطکش مدنظر خود را هم اعمال می‌کند و مبالغ را به فدراسیون‌ها تخصیص می‌دهد.

برای رفع مشکل انتقال پول راهکار‌های مان را به فیفا ارائه کرده ایم

نبی درباره لزوم دریافت مبلغ ۱۵۰ هزار دلار ابتدایی از سوی فیفا گفت: درباره انتقال بانکی این پول راهکار‌هایی را به بخش مالی فیفا پیشنهاد دادیم و این بخش هم رایزنی‌های لازم را برای صورت گرفتن انتقال پول انجام می‌دهد. شاید در کنار ایران ۴،۵ فدراسیون دیگر هم چنین مشکلی داشته باشند که امیدواریم مشکل همه در بحث نقل و انتقال این وجوه برطرف شود.

دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره آخرین وضعیت ادامه رقابت‌های لیگ برتر بیان کرد: روز گذشته جلسه‌ای را درباره مسائل مختلف برگزار کردیم که یکی از این موارد درباره دستورالعمل فیفا نسبت به تعلیق رقابت ها، تکالیف باشگاه ها، بازیکنان، فدراسیون فوتبال و کمیته تعیین وضعیت درباره قرارداد‌ها بود. توضیحاتی از سوی مسئولان ذی ربط این بخش‌ها ارائه شد.

نظر ستاد کرونا برای فیفا و AFC خیلی مهم است

او افزود: البته بحث راه اندازی مجدد مسابقات به نظر ستاد کرونا بستگی دارد چراکه این نظر برای فیفا و AFC خیلی مهم است. منتظریم فردا جلسه‌ای در این مجموعه برگزار شود و امیدواریم خروجی این جلسه به شکلی باشد که فدراسیون و هیئت رئیسه سازمان لیگ بتواند تصمیم‌های لازم را اتخاذ کند. اگر تصمیم به برگزاری مسابقات باشد، چند هفته‌ای به تیم‌ها برای برگزاری تمرینات آماده سازی زمان می‌دهیم تا سپس وارد مسابقات شوند.

تصمیم گیرنده ابتدایی درباره بحث شروع رقابت‌ها هیئت رئیسه سازمان لیگ است

نبی تصریح کرد: طبق فضای درستی که در ورزش وجود دارد اگر هر بازیکنی تمرینات خود را به خوبی انجام ندهد، احتمال آسیب دیدگی او بالا است. خروجی مسابقات باشگاهی ما به تیم‌های ملی مربوط می‌شود و به همین دلیل برنامه ریزی مان باید به شکلی باشد که طبق نظر ستاد مقابله با کرونا و نهاد‌های بالادستی یعنی فیفا و AFC بتوانیم مشورت‌های لازم را انجام دهیم و ابتدا باید دید هیئت رئیسه سازمان لیگ چه تصمیمی می‌گیرد.

هیئت رئیسه سازمان لیگ پیشنهاد تمام باشگاه‌ها را بررسی می‌کند

او درباره لحاظ کردن پیشنهاد باشگاه‌ها برای ادامه رقابت‌های لیگ گفت: ابتدا باید این پیشنهاد‌ها در هیئت رئیسه سازمان لیگ مطرح شود و جمع بندی اعضای این هیئت به فدراسیون اعلام شود.


بیشتر بخوانید: پاسخ نبی به سرپرستی اش در تیم ملی فوتبال ایران/ با بازگشت اسکوچیچ به تهران درباره ساختار این تیم تصمیم می‌گیریم


فیفا جدول زمانبندی اصلاح اساسنامه را تایید کرد

او درباره آخرین وضعیت اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال توضیح داد: روند پیش نویس اصلاحیه اساسنامه یک جدول زمانبندی دارد که فیفا این جدول را تائید و برای ما ارسال کرده است. طبق این جدول زمانبندی جلو می‌رویم. در این زمینه فدراسیون فوتبال ایران در سال‌های اخیر یکی از فدراسیون‌های پیشرو بوده است. اساسنامه‌ای را در سال ۸۶ در مجمع فدراسیون تصویب کرده و متعاقب آن در سال ۹۰ اصلاحاتی را در این اساسنامه تصویب کردیم.

فدراسیون‌های عضو فیفا ملزم به اعمال تغییرات در اساسنامه این نهاد هستند

او ادامه داد: با توجه به موارد مطروحه در کمیته اجرایی فیفا، اساسنامه‌ها هم به روز رسانی می‌شود و پس از آن نیاز است فدراسیون‌ها هم اصلاحاتی در اساسنامه خود لحاظ کنند. فکر می‌کنم هر دهه‌ای این اتفاق در فیفا می‌افتد و فدراسیون‌های عضو هم ملزم به اجرای این تغییرات هستند. ما هم طبق جدول زمانبندی بحث اصلاح اساسنامه را پیش می‌بریم.

نبی افزود: اعضای مجمع در این مبحث مشارکت فعالی داشته و خوشبختانه نظرات خوبی را هم برای ما ارسال کردند. آخرین تاریخ ارسال پیشنهادات، ۲۷ فروردین بود. این نظرات هم در کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون بررسی و جرح و تعدیل می‌شود. در ادامه پیش نویس به هیئت رئیسه فدراسیون می‌آید و اعضای این هیئت هم نظر می‌دهند. سپس پیش نویس بار دیگر برای اعضای مجمع ارسال می‌شود.

اعضای مجمع نظرات اصلاحی داشته و سد راه اصلاح اساسنامه نیستند

نبی درباره اینکه شنیده می‌شود برخی اعضای مجمع اعلام کرده اند درصورت اعمال نشدن نظرات شان، اساسنامه اصلاحی را در مجمع تایید اصلاح اساسنامه تصویب نمی‌کنند، گفت:. من چنین موضوعی را نشنیده ام. اساسنامه‌ای که مطرح می‌شود عقبه‌ای منطقی، ورزشی دارد که قوانین کشورمان و نهاد‌های بین المللی هم در آن لحاظ می‌شود. اگر اساسنامه زودتر به تصویب برسد، مقدمات برگزاری انتخابات فدراسیون هم سریع‌تر فراهم می‌شود. به همین دلیل اعضای مجمع که نظرات تأثیرگذاری دارند، نظرات اصلاحی داده اند و منفعل عمل نکرده اند. آن‌ها سد راه اصلاح اساسنامه هم نیستند. کار‌ها را طبق روال انجام می‌دهیم.

کانون‌ها یا اتحادیه‌های مصوب باید با اساسنامه فدراسیون انطباق داشته باشند

دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره اعتراض کانون مربیان به تعداد کن نماینده‌ای این کانون در مجمع گفت: اساسنامه قبلی به کانون‌ها و انجمن‌ها این اجازه را داده تا روالی را طی کنند چراکه این کانون‌ها NGO هستند و ابتدا باید اساسنامه خود را در وزارت کشور و حوزه معاونت ماده ۱۰ به تایید برسانند. سپس باید مستندات خود را به کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون ارائه بدهند. هر کانون یا اتحادیه‌ای که به تصویب می‌رسد اگر با اساسنامه فدراسیون منطبق باشد، می‌تواند در مجمع عمومی ما هم صاحب کرسی باشد. هر یک از این کانون‌ها هم یک رای در مجمع دارد.

تعداد نمایندگان کانون‌ها در مجمع افزایش نمی‌یابد

او افزود: افزایش تعداد نمایندگان کانون‌ها در اساسنامه ما صحت نخواهد داشت. در کل باشگاه ها، هیئت‌های استانی، نخبگان، کارشناسان، مربیان و بازیکنان در مجمع فدراسیون نماینده دارند.

نمی‌توانم درباره افزایش تعداد اعضای مجمع پیش داوری کنم، اما این موضوع قطعی است

نبی درباره افزایش تعداد اعضای مجمع از ۷۵ به حدود ۹۵ عضو گفت: اساسنامه در حال تدوین پیش نویس است و من نمی‌توانم پیش داوری کنم. تعداد اعضای مجمع افزایش خواهد داشت. هدف ما این است افراد حقیقی، حقوقی و در کل افرادی که در فوتبال هزینه می‌کنند یا از لحاظ فنی یا مالی سبب ارتقای فوتبال ایران می‌شوند در مجمع سهیم باشند.

او درباره احتمال افزایش تعداد نمایندگان باشگاه‌ها گفت: این موضوع جزء کلید واژه‌های اساسنامه است، اما اجازه بدهید درباره افزایش تعداد اعضای مجمع تا زمانیکه پیش پیش نویس به هیئت رئیسه نیامده صحبت نکنم.

بحث بازنشستگی در مجموعه کد‌های انتخاباتی قرار می‌گیرد

نبی درباره مباحث مربوط به بازنشستگی در اساسنامه جدید فدراسیون گفت: در اساسنامه استاندارد که کمیته حقوقی و تدوین مقررات می‌نویسد، این شرایط در مجموع کد‌های انتخاباتی قرار می‌گیرد. در خود اساسنامه این موارد نمی‌آید، اما در بحث کد‌های انتخاباتی که در ضمیمه اساسنامه است با رعایت قوانین داخلی و استاندار‌های بین المللی درباره مبحث بازنشستگی هم بررسی صورت می‌گیرد.

درباره حذف وزیر از مجمع فدراسیون پیش داوری نمی‌کنم

نبی درباره تاکید فیفا روی حذف وزیر ورزش و معاون او از مجمع فدراسیون بیان کرد: اعضای مجمع ترکیبی از مجموعه‌های حقوقی هستند که به عنوان عضو مجمع فدراسیون فعالیت دارند. نباید در این زمینه هم پیش داوری کنیم و تنها مجاز به رعایت قوانین داخلی کشورمان و اساسنامه فیفا هستیم. پس از نوشتن اصلاحیه اساسنامه در جریان تمام تغییر و تحولات قرار می‌گیرید. به هر صورت فوتبال، ورزشی است که سراسر کشور به آن حساس هستند. با توجه به چارچوب‌های مدنظر خود مسائل را پیش می‌بریم. اعضای مجمع هم در گذشته یا آینده در همین چارچوب فعالیت کرده و می‌کنند.

تصمیمی برای حضور در انتخابات فدراسیون ندارم

نبی درباره احتمال ثبت نام مجدد خود در انتخابات فدراسیون فوتبال اظهار داشت: من در حال حاضر تصمیمی برای حضور در انتخابات ندارم و البته دبیرکل هم طبق وظایف سازمانی نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند. در نهایت باید دید «یار که را خواهد و میلش به که باشد»

نبی درباره اینکه اساسنامه جدید دورنمای امیدوار کننده‌ای برای فوتبال ایران به دنبال دارد یا خیر، گفت: اکنون فضا به شکلی است که می‌توان گفت تا حدی این نگرانی‌ها برطرف شده، اما باز هم می‌گویم نمی‌توان پیش داوری کرد. تمام اهالی فوتبال روی چشم ما جا دارند و به عنوان فردی که سال‌ها است در فوتبال هستم روی افتخار آفرین‌های این رشته تعصب دارم. این افراد دارای کرسی هستند، اما اگر ما دوره‌ای را طی نکرده باشیم طبیعی است نمی‌توانیم در انتخابات شرکت کنیم و عضو مجمع شویم. به هر حال ما اهم و فی الاهم می‌کنیم. یعنی کافی مقصود زمانی حاصل می‌شود که ما لازم را هم داشته باشیم. فردی که سوابق خوبی در ورزش دارد باید از لحاظ تحصیلات و سوابق مدیریتی هم شرایط مناسبی داشته باشد تا بتواند در انتخابات شرکت کند. البته قطعا ما زمینه‌ای را فراهم می‌کنیم که چهره‌های فوتبالی بیشتری بتوانند در انتخابات شرکت کنند. از قدیم گفته اند «کار مربوط به صاحب کار است». صاحب کار هم ورزشی‌ها هستند و باید در مجمع حضور داشته باشند.

پرونده ویلموتس در آستانه رسیدگی است

دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره آخرین وضعیت پرونده مارک ویلموتس در فیفا گفت: رسیدگی به پرونده‌ها در کمیته تعیین وضعیت و انضباطی فیفا تقدم و تأخر دارد. من امروز در جلسه‌ای این پرونده را مطالعه کردم. پس از شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال، همزمان شکایت متقابلی از سوی ما در کمیته انضباطی فیفا طرح شد. این پرونده در شرف رسیدگی است. بخش حقوقی فدراسیون و وکلای ما گزارش‌های مستمری به من ارائه می‌دهند. وکیل ما لایحه‌ای را به بخش رسیدگی کننده در فیفا ارائه کرده است.

شاید اعضای کمیته‌های قضائی فیفا هم در جلسه رسیدگی به این پرونده شرکت نکنند

او افزود: کمیته‌های تعیین وضعیت و انضباطی فیفا مدارک طرفین را رسیدگی می‌کنند. اگر نیاز به حضور ما و نمایندگان فدراسیون در جلسات باشد از ما می‌خواهند به سوئیس برویم، اما تاکنون چنین بحثی به فدراسیون ابلاغ نشده است. البته با توجه به شیوع ویروس کرونا بیشتر مسئولان فیفا در حال دورکاری هستند و شاید اعضای این کمیته‌ها هم در جلسه نباشند. بلکه با در اختیار گرفتن مستندات نظرشان را اعلام کنند.

ویلموتس جایزه بگیر بود

نبی ادامه داد: وکیل ویلموتس هم موارد مدنظرش را ارائه کرده است. هرچند کارمان سخت است، اما باید پرونده ویلموتس را به دقت پیگیری کنیم تا از فدراسیون تضییع حق نشود. به هر حال من فکر می‌کنم ویلموتس هم جایزه بگیر بوده است.

نبود مشاور حقوقی مسلط در کنار مدیرعامل یکی از مهم‌ترین مشکلات باشگاه‌های ما است

او درباره محکومیت طرف ایرانی در بیشتر پرونده‌های بین المللی بیان کرد: در ۱۰ روز اخیر با ۱۵ باشگاهی که در فیفا پرونده دارند، جلسه داشتیم. باید به پرونده این باشگاه‌ها که ارقام و اعداد مختلفی هم دارد رسیدگی شود. یکی از مشکلات این قرارداد‌های منعقد شده این است که مدیرعامل باشگاه، مشاور حقوقی مسلط به حقوق بین الملل و مشرف به تنظیم قرارداد بازیکن و مربی در کنارش نبوده است.

مدیران برای بمب ترکاندن باشگاه‌ها را با مشکل مواجه نکنند

نبی افزود: در کشورمان افراد حقوقی‌ای داریم که از لحاظ معلومات و تحصیلات در سطحی عالی هستند. باشگاه‌ها باید این افراد را جذب کرده و حرف آن‌ها را گوش بدهند. خواهش می‌کنم باشگاه‌ها برای اینکه به اصطلاح بمب بترکانند، با بازیکن یا مربی به شکلی قرارداد نبندند که با مشکل مواجه شوند.

AFC می‌خواهد لیگ قهرمانان را متمرکز برگزار کند

نبی درباره متمرکز برگزار شدن لیگ قهرمانان آسیا توضیح داد: AFC پیشنهاد‌هایی را ارائه کرده و می‌خواهد بازی‌ها به شکل متمرکز برگزار شود، اما نظر سازمان لیگ را به کنفدراسیون منعکس کردیم. حال باید دید AFC چه نظری دارد. سازمان لیگ فاکتور‌هایی را اعلام کرده است و باید دید در نهایت چه اتفاقی رخ می‌دهد.

اجازه بدهید درباره ادامه رقابت‌های لیگ هیئت رئیسه سازمان لیگ و فدراسیون نظر بدهند

او درباره اینکه به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال موافق برگزاری ادامه رقابت‌های لیگ است یا خیر، گفت: زمانی نظر ما به عنوان شخص حقیقی مطرح می‌شود، اما من فردی حقوقی هستم. اجازه بدهید در این زمینه هیئت رئیسه سازمان لیگ و فدراسیون تصمیم گیری کنند.

نبی درباره بحث سرپرستی اش در تیم ملی فوتبال ایران گفت: تیم ملی با سرمربیگری اسکوچیچ، حضور کریم باقری و وحید هاشمیان به عنوان مربیان ایرانی و تونی اوسنیک و ملادن زگانیر به عنوان دستیار و مربی دروازه بان ها، تا حدی شرایط مشخصی دارد، اما در حال کار کردن روی تشکیلات و سیستم این تیم هستیم. پس از بازگشت اسکوچیچ به ایران هم غالب تصمیم‌ها درباره ساختار تیم ملی بزرگسالان را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

تیم ملی با همین دست فرمان در انتخابی جام جهانی شرکت می‌کند

دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره مطرح شدن نام گزینه‌هایی مانند گابریل کالدرون برای جانشینی دراگان اسکوچیچ اظهار داشت: این موضوع را تکذیب می‌کنم و اعتقاد دارم بحث مذاکره با کالدرون برای جانشینی اسکوچیچ یک جریان ناصحیح بوده است. فدراسیون مهره هایش را در ساختار تیم ملی کاملا بسته و انشالله با همین دست فرمان برای برگزاری ۴ بازی مان در انتخابی جام جهانی پیش می‌رویم.

صلاح این است همه در خدمت تیم ملی باشیم

او افزود: از تمام رسانه‌ها و دوستان ورزشی می‌خواهم با توجه به اینکه اسکوچیچ سرمربی تیم ملی ایران است و دستیارانش هم افراد خوشنام و با سابقه‌ای هستند، اجازه بدهید همه به تیم ملی کمک کنند. خواه این حمایت زبانی باشد یا نوشتاری. اگر تیم ملی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی موفق شود با توجه به اینکه این مسابقات سال ۲۰۲۲ در قطر برگزار می‌شود، رسانه‌های ما فعال‌تر خواهند شد و شادابی و نشاط در سطح جامعه به وجود می‌آید. خواهش می‌کنم از این منظر به تیم ملی نگاه کنند. صلاح این است همه ما در خدمت تیم باشیم و همه باید کمک کنیم این تیم نتیجه خوبی بگیرد.

ارکان قضائی فدراسیون استقلال دارند

نبی درباره آخرین وضعیت پرونده دیدار سپاهان با پرسپولیس در کمیته استیناف گفت: درباره تصمیم‌های ارکان قضائی فدراسیون ورود نمی‌کنیم و آن‌ها استقلال دارند. در این ارکان قضات برجسته‌ای حضور دارند. تا جایی که من در جریان اقدام‌های این افراد هستم بدون هرگونه شائبه و دخالتی رای می‌دهند و به زودی در سایت فدراسیون اطلاع رسانی می‌شود.

حوزه اقتصادی پس از حوزه تیم‌های ملی برای ما اهمیت زیادی دارد

نبی درباره انتخاب حمیدرضا مهرعلی به عنوان دستیار ویژه اقتصادی فدراسیون فوتبال بیان کرد: این موضوع با نظر حیدر بهاروند صورت گرفت و ما از نظر متخصصان این امر استفاده کنیم. پس از تیم‌های ملی حوزه اقتصادی برای ما اهمیت زیادی دارد و با توجه به بحران‌های فدراسیون برای اجرای برنامه‌های خود باید از لحاظ مالی هم قوی باشیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار