مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: تاکنون ۱۴ واحد کارخانه‌ای و کارگاهی رب گوجه فرنگی در جنوب کرمان راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، فعالیت ۱۴ کارخانه رب گوجه فرنگی در جنوب کرمان

امرالله ارجمند، مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه تاکنون ۱۴ واحد کارخانه‌ای و کارگاهی رب گوجه فرنگی در جنوب کرمان راه اندازی شده است که به صورت رب فله‌ای فعالیت می‌کنند، گفت: از این  تعداد ۹ واحد در حوزه سازمان صمت و ۵ واحد در حوزه نظارت سازمان جهاد کشاورزی فعالیت دارند که امسال به بهره برداری رسیده اند.

او با بیان اینکه تولید این واحد‌ها عمدتا به صورت فله‌ای و حجمی است که تا پارسال تولید حجمی رب گوجه فرنگی مقبولیت چندانی نزد سازمان غذا و داروی کشوری نداشته است، افزود: با پیگیری‌های به عمل آمده استانی در فصل پایانی پارسال، این صورت تولید هم با ضوابط خاصی رسمیت یافت و صدور مجوز‌های مربوطه در حوزه غذا و دارو به صورت سیستمی مورد جریان واقع شده است.

 ارجمند بیان کرد: در بین این واحد‌ها، کارخانه شهرستان کهنوج، کامل‌ترین و اصولی‌ترین سیستم با قابلیت مانور ملی با سابقه بسته بندی‌های مختلف به خصوص صادراتی را دارد که متاسفانه در سالیان اخیر به دلایل مشکلات بانکی با اختلالات و وقفه‌هایی در روند تولید مواجه شده است.

او گفت: امیدواریم در این سال منتسب به جهش تولید، شاهد بازگشت و رونق مجدد این واحد به چرخه تولید در حداکثر توان و ظرفیت مورد انتظار از این مجموعه باشیم.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: با هماهنگی‌های به عمل آمده  قرار است واحد دیگری هم در جوار کارخانه مذکور ساخته شود. 

او افزود: ورود این دو واحد در عرضه مستقیم رب بسته بندی شده کمک شایانی خواهد کرد و جایگاه خوبی برای این صنعت در منطقه فراهم خواهد شد که به تبع آن تولید محصول خام در مزرعه هم قابلیت نظم و نظام مندی بیشتری خواهد یافت و کل ارزش افزوده انتظاری این صنعت هم به منطقه و این واحد‌ها انتقال خواهد یافت.

ارجمند افزود: به رغم همه مشکلات عدیده‌ای که این صنعت ناقص منطقه‌ای با آن مواجه است، در دوره تولید جاری با جبر کشاورز به عرضه بخشی از محصول تولیدی خود در بازار صنعتی به دلیل سقوط قیمت‌ها در بازار تازه خواری از هفته اول اردیبهشت، ۳ واحد زیر مجموعه این سازمان به محض تمایل و تصمیم تولیدکنندگان، نسبت به خرید و جذب گوجه فرنگی منطقه اقدام کرده اند.

او بیان کرد: قیمت‌های خرید با سطوح مورد انتظار تولیدکنندگان از بازار تازه خوری فاصله زیادی دارد و به طور قطع رضایت آن‌ها را فراهم نخواهد کرد که می طلبد با توجه به سطوح قیمتی متفاوت و نوسانات بالای بازار‌ها، سازمان صمت به عنوان متولی امور بازرگانی، نظارت کامل تر و مستمری بر وضعیت قیمت‌ها در کل مسیر ورودی و  خروجی این تولید و فرآوری آن در طول دوره صورت دهد. 

ارجمند گفت: بهره گیری منطقی دو طرف از وضعیت کلی بازار صنعت کشور فراهم و حواشی و مشکلات احتمالی هم مرتفع شده و امکان هر گونه سوگیری و فرصت گیری احتمالی موردی که موجبات سلب اعتماد بین این دو طبقه تولید کننده منطقه شود، برطرف شده است.

 او  بیان کرد: این واحد‌ها هم در قیاس با واحد‌های تولید محصول خام گوجه فرنگی یا مزارع با مشکلات و عوامل تهدید کننده بیشتر و حادتر درون و برون سیستمی مواجه اند و مضاف بر آن به دلایل عدیده‌ای از حمایت‌های تسهیلاتی کمتری هم برخوردارند که به تبع آن با آسیب پذیری‌های بیشتری هم مواجه خواهند بود که امیدواریم با نظام و سازمان یابی آن‌ها در قالب تشکل خصوصی خاصی، موضوعات و معضلات آن‌ها با مطالبه گری بیشتری پیگیری شود. 

مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان افزود: امیدواریم با جلب نظر و مساعدت دستگاه‌های متولی مربوطه، حداقل بخشی از مشکلات دوره‌های آتی تولید آن‌ها مرتفع و ثبات و پایداری این واحد‌ها با عوامل مختلف خطرآفرین و تهدید کننده درونی و بیرونی، مورد تهدید و آسیب جدی واقع نشود.


انتهای پیام / م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار