یافته‌های یک گروه تحقیقاتی نشان می‌دهد که واکسن آنفلوانزا حاوی نانوذرات، پتانسیل ساخت واکسن آنفلوانزا با قابلیت مهار انواع مختلف این ویروس را دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پژوهشگران با ایجاد ساختار هسته‌ای ‌پوسته‌ای از پروتئین‌ها، واکسن حاوی نانوذرات ساختند که موش‌های آزمایشگاهی را در مقابل چند استرین مختلف از ویروس آنفلوانزا مصون کرد. آن‌ها امیدوارند که تداوم این پروژه بتواند منجر به ساخت واکسنی برای مقابله با همه نوع ویروس آنفلوانزا شود.

ساخت واکسن آنفلوانزا با استفاده از نانوذرات

یافته‌های محققان دانشگاه ایالتی جرجیا نشان می‌دهد که از نانوذرات می‌توان برای ساخت واکسن جهانی آنفلوانزا استفاده کرد. به تازگی با ترکیب دو پروتئین اصلی آنفلوانزا درون نانوذرات، محققان واکسن جدیدی ساختند که می‌تواند محافظت طولانی مدت‌تری در برابر ویروس آنفلوانزا در موش‌های آزمایشگاهی ایجاد کند.


بیشتر بخوانید: لنز هوشمندی که به کمک دیابتی‌ها آمد


واکسن نانوذره‌ای آنفلوانزا حاوی دو پروتئین ماتریس ویروس آنفلوانزا به نام‌های اکتودومین (Me ۲) و نورامینداز (NA) است. موش‌هایی که قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس آنفلوانزا با این واکسن حاوی نانوذرات واکسینه شدند، در برابر شش استرین مختلف از ویروس آنفلوانزا مقاوم شدند.

یافته‌های این گروه تحقیقاتی نشان می‌دهد که این ترکیب منحصر‌به‌فرد، پتانسیل ساخت واکسن آنفلوانزا با قابلیت مهار انواع مختلف ویروس‌های آنفلوانزا را دارد. نتایج این پروژه در نشریه dvanced Healthcare Materials به چاپ رسیده است.

امکان ساخت واکسنی برای همه نوع ویروس آنفولانزا وجود دارد؟

یی وانگ از دیگر محققان این پروژه می‌گوید: «این واکسن می‌تواند موش‌ها را از انواع مختلف ویروس‌های آنفلوانزا محافظت کند. هر سال ما شاهد استرین‌های مختلفی از ویروس آنفلوانزا هستیم، با استفاده از این رویکرد می‌توان واکسن آنفلوانزایی تولید کرد که بتواند انسان را از گزند ویروس‌های مختلف آنفلوانزا مصون دارد.»

پروتئین Me ۲ در تمام استرین‌های آنفلوانزا کمترین جهش را تجربه می‌کند و همچنین ساختار آن در ویروس‌ها تقریبا شبیه به هم است. پروتئین NA نیز در سطح ویروس آنفلوانزا بوده و این پروتئین بسیار کم جهش می‌کند. در این پروژه از نانوذرات دولایه استفاده شده که پروتئین Me ۲ را در هسته و پروتئین NA را در پوسته دارد.

استفاده از این واکسن روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که موش‌ها تا چهار ماه در برابر ویروس‌ها مصون بودند و شش استرین مختلف ویروس آنفلوانزا تاثیری روی موش‌ها نداشت.

تاکنون در واکسن‌های آنفلوانزا از پروتئین NA بسیار کم استفاده شده است، این نتایج می‌تواند منجر به افزایش کاربرد این پروتئین در ساخت واکسن آنفلوانزا شود.

در مرحله بعد، محققان قصد دارند تا واکسن دولایه را درون یک برچسب حاوی میکروسوزن قرار دهند تا بتوان از آن به‌عنوان واکسن پوستی استفاده کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار