۱۲ اردیبهشت هر سال سالروز شهادت معلمی است که گفت ستایشگر معلمی هستم که اندیشیدن را به من آموخت نه اندیشه هارا.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  وقتی صحبت از معلمی و اهمیت علم آموزی می‌شود بدون شک معلمان دلسوز در آن نقش محوری دارند.

وقتی که خداوند در تعلیم پیامبر خود و الهام وحی به بهترین خلقش از انسان خواست تا بخواند ، اهمیت دانش آموزی و دانش پژوهی برای ارتقای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم بیشتر مشخص می‌شود.

معلمان به عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان تعلیم و تعلم از دبستان تا دانشگاه و حتی درون جامعه به عنوان الگو و چراغ راهی که از حرفه آنان به عنوان شغل انبیا یاد می‌شود همین موضوع نشان دهنده عظمت کاری است که معلم برای ساختن جامعه ایفا می‌کند.

اگر گستره دید خود را وسیع کنیم معلمی را می‌توان حتی از درون خانواده و نقش پدر و مادر در شخصیت سازی فرزندان مشاهده کرد، اما نکته اینجاست مدرسه به عنوان جامعه‌ای کوچک با حضور دانش آموزان از خانواده‌های مختلف با دیدگاه‌هایی گوناگون افکار و شخصیت سازی دانش آموزان را شکل می‌دهد و در اینجاست که نقش معلمی علاوه بر تدریس دروس در مقاطع تحصیلی، در انسجام بخشی شخصیت متعالی دانش آموزان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معلمی ، یک شغل ، یک رسالت مقدس

هنر معلمی

معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و هنر توانمندی است، معلمی در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است.

در نخستین آیات قرآن که بر قلب پیغمبر اکرم (ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است:

اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم. (علق: ۱ـ ۵)

"بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت بخوان ! و پروردگارت کریمترین است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمی دانست."

در این آیات خداوند، خود را «معلم» می خواند و جالب این که معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده ترین و بهترین شاهکار خلقت، یعنی انسان آورده است.مقام معلم بودن خدا، بعد از آفرینش قرار دارد. به نوعی انسانی را که هیچ نمی دانست، به وسیله قلم آموزش داد که این از اوج خلاقیت و هنر شگفت خداوند در امر آفرینش حکایت دارد:

چو قاف قدرتش دَم بر قلم زد       هزاران نقش بر لوح عدم زد

معلمی ، یک شغل ، یک رسالت مقدس

رحیمی یکی از معلمانی است که حدود ۱۷ سال پایه اول دبستان را تدریس میکند او  به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، می‌گوید: تدریس دانش آموزانی که به تازگی با محیط آموزشی آشنا شده اند هم سخت است و هم دوست داشتنی.

رحیمی از اهمیت پژوهش در کنار آموزش گفت:  زمانی علم جامعه علمی نافع و همراه با عمل متناسب خواهد بود که دانش آموزان از مقاطع ابتدایی با پژوهش در نظام آموزش و پرورش آشنا باشند.

معلمی ، یک شغل ، یک رسالت مقدس

خانم خرمی معلم مقطع متوسطه شهرستان مرزی راز و جرگلان از سختی‌های شغل معلمی به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، می‌گوید: صعب العبور بودن برخی از نقاط برای تدریس به ویژه در ایام بارندگی همیشه یکی از چالش‌ها و نگرانی‌های معلمینی است که در نقاط دور دست تدریس می‌کنند.

او گفت: حقوق و مزایا متناسب با زحمات برخی از معلمان نیست هر چند در سال‌های اخیر مقاوم سازی مدارس در نقاط مختلف استان انجام شده، اما باید به این نکته هم اشاره داشت که دوری از خانواده هزینه‌های راه و همچنین حضور فشرده دانش آموزان در برخی از مدارس نقاط کم برخوردار همکاران ما را در تدریس متناسب با نیاز جنسیتی دانش آموزان با مشکلاتی مواجه کرده است.

معلمی ، یک شغل ، یک رسالت مقدس

معلمی ، یک شغل ، یک رسالت مقدس

عباس سعیدی مدیر کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، گفت:  ۱۴ هزار معلم در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از رسمی و غیر رسمی دغدغه‌های متفاوتی دارند.

سعیدی افزود: کمبود اعتبارات پژوهشی و همچنین نبود پروتکل‌های آموزشی در نقاط محروم از دیگر چالش‌های پیش روی استان‌های کمتر برخوردار است.

گنابادی از دانشجویان سال اولی دانشگاه فرهنگیان بجنورد که از کودکی به شغل معلمی علاقه‌مند بوده و می‌خواهد راه پدرش را در تدریس دانش آموزان ادامه دهد امیدوار است همچون سال‌های گذشته که نگاه نظام آموزشی و همچنین اعتبارات وزارت خانه‌ای با نگاه حمایتی از معلمین بوده برنامه‌های جامعی نیز برای پژوهش محوری در مدارس استان فراهم شود.

معلمی ، یک شغل ، یک رسالت مقدس

۱۸۰ هزار دانش آموز و پیش دبستانی در بیش از ۲ هزار مدرسه خراسان شمالی زیر نظر  بیش از ۱۴ هزار معلم تحصیل می کنند.  

معلمی ، یک شغل ، یک رسالت مقدس

نویسنده گزارش: فاطمه رستمی

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.