تامین آب مورد نیاز بدن در ایام روزه داری رابطه مستقیمی با مواد غذایی دریافتی در سحر و افطار دارد اگر میخواهید در ایام روزه داری تشنه نشوید باید این مواد غذایی را بخورید تا احساس تشنگی نکنید.

دکتر محسن نعمتی متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت:  یکی از مهمترین مسائلی که باید روزه‌ داران در ماه مبارک رمضان به آن توجه کنند، تأمین آب مورد نیاز بدنشان است که با اصول تغذیه صحیح،حل می شود.

اصول تغذیه  سحری برای رفع تشنگی در طول روز

او افزود: نخستین توصیه ما این است که نیم ساعت پیش از خوردن سحری، دو لیوان آب بنوشید. تشنگی علامتِ کم آبی بدن است یکی از کارهایی که می توان به منظور پیشگیری از تشنگی در روز انجام داد، مصرف مواد غذایی حاوی فیبر در سحر است.
چه چیزهایی بخوریم که در طول روزه داری تشنه نشویم؟/با این روش هرگز تشنه نمی شوید
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: فیبر موجود در میوه و سبزیجات، آب را در خود نگه می دارند و به ما کمک می کنند تا در روز کمتر تشنه شویم. پس باید تلاش کنیم به ویژه در سحر به مصرف میوه هایی مانند هندوانه، طالبی، هلو، آناناس، توت فرنگی، پرتقال و سبزیجاتی مثل کاهو، گوجه فرنگی، خیار و کرفس که حاوی درصد بالایی از آب هستند، بپردازیم تا کمتر تشنه شویم.
 
چه چیزهایی بخوریم که در طول روزه داری تشنه نشویم؟/با این روش هرگز تشنه نمی شوید
نعمتی  بیان کرد: همچنین مصرف هویج، چغندر، کلم بروکلی، اسفناج، قارچ و کدوی بخار پز در کنار غذای سحر می تواند به ما کمک کند تا کمتر در روز تشنه شویم. برخلاف باور عامه شیر یک غذای کامل است. یک لیوان شیر هم غذای کامل و هم نوشیدنی خوبی به حساب می آید.
 

اصول تغذیه افطاری برای رفع تشنگی در طول روز 

او تصریح کرد: روزه خود را با آب گرم یا شیر ولرم و یا با خوردن شیرینی های طبیعی مانند کشمش و خرما  باز کنید، از مصرف آب سرد خودداری کنید، نوشیدن آب سرد می تواند سبب رقیق شدن شیره معده و در نهایت ناراحتی های گوارشی شود.
چه چیزهایی بخوریم که در طول روزه داری تشنه نشویم؟/با این روش هرگز تشنه نمی شوید
این استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: مصرف سبزی خوردن و تربچه در کنار نان و پنیر می تواند به تأمین آب بدنتان کمک کند. خوردن یک سوپ ساده و کم چرب نیز می تواند به تأمین نیاز آب روزه دار کمک نماید.
 

اصول تغذیه فاصله افطار تا سحر برای رفع تشنگی در طول روز 

او اظهار کرد: در فاصله افطار تا شام باید از میوه جات آب دار مانند هندوانه، خیار، گوجه و سالاد کاهو استفاده کنید .این میوه و سبزیجات به جهت فیبر بالا، بدن را تا مدت زیادی در برابر تشنگی مقاوم می کند.
چه چیزهایی بخوریم که در طول روزه داری تشنه نشویم؟/با این روش هرگز تشنه نمی شوید
همراه با شام خوب است که سالاد خیار و گوجه فرنگی و در صورت امکان کلم بروکلی مصرف شود. روزه داران  باید بدانند که نباید همراه با شام، آب بنوشند، چرا نوشیدن آب همراه با غذا سبب ایجاد اختلالات گوارشی می شود. پس از صرف شام، دو لیوان آب نوشیده شود.

انتهای پیام//ف.غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۲۳:۰۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
عالی بود من که خبلی راضی هستم
آخرین اخبار