امسال در مشهد بستر تولید قارچ گانودرما فعال شده که برای گسترش این صنعت، تمهیدات و حمایتهای لازم از سوی جهاد کشاورزی این شهر صورت می گیرد.

امید طهماسبی زاده مدیر جهاد کشاورزی مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با اشاره به بسترسازی پرورش قارچ گانوما در این شهر، گفت:  تولید این قارچ در مشهد آغاز شده که با حمایتهای جهاد کشاورزی مشهد درحال گسترش است.

او در خصوص راه تولید قارچ گانودرما افزود: محل کشت این قارچ باید کاملا تاریک و دمای محیط آن حدود ۲۸ سانتی گراد و با دی اکسید کربن بالا باشد. ریسه‏ های قارچ شامل جلینه، میسلیوم، نخینه‌های قارچ بعد از گذشت سه تا چهار روز در کیسه‏ ها قابل مشاهده می‏ شوند.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: زمانی که ریسه ها نیمی از کیسه را گرفته‌اند (نه بیشتر و نه کمتر)مناسب ترین موقع است. وقتی این اتفاق صورت گرفت، قسمت بالای کیسه بریده می شود تا نتیجه بهتری صورت گیرد. سپس کیسه ها به سالن تولید منتقل و بر روی قفسه ها قرار می‌گیرند. در این شرایط رطوبت باید ۸۵% الی ۹۵% باشد و آب ۴ تا ۵ بار در روز اسپری شود. یک تا دو هفته زمان می‌برد تا قارچ ها ظاهر گردند.

طهماسبی زاده بیان کرد: وقتی کلاه قارچ زرد رنگ تشکیل شد، نشان دهنده آن است که باید رطوبت کاهش یافته و باید هوای تازه به درون کیسه ‏ها وارد شود. وقتی که کلاهک قارچ ‏ها کاملا شکل گرفت، زرد شدن لبه‏ های آنها نشان دهنده کاهش دما به زیر ۲۵ درجه سانتی‏گراد است.

بیشتر بخوانید

او تصریح کرد: زمانیکه کلاهک قارچ به رنگ قرمز نمایان شد نشان دهنده کامل شدن دوره رشد و زمان برداشت است. بعد از آنکه قارچ‏ ها را برداشت کردیم. برای رشد مجدد آن‏ها وضعیت محل نگهداری را به حالت اولیه بر می‏گردانیم.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه رشد قارچ گانودرما کند صورت می‏گیرد، تاکید کرد: هر دوره تولید این قارچ حدود سه ماه به طول می‏انجامد که در سه دوره یک ماهه برداشت می شود.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.