معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است، شیوع بیماری "کرونا" هشدار بزرگ زمین به ما به دلیل دست‌اندازی‌های بی‌مورد و بدرفتاری با این کره خاکی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  آذر، ولی زاده به مناسبت روز جهانی زمین پاک (دوم اردیبهشت) با بیان اینکه وقتی درباره زمین صحبت می‌کنیم هرآنچه که روی کره خاکی وجود دارد را شامل می‌شود، گفت: آب‌های سطحی، حیات وحش، گونه‌های جانوری، خاک  همه مجموعه‌ای است که کره زمین را تشکیل می‌دهد و در این سال‌ها انسان دخل و تصرف زیادی به شکل‌های مختلف در آن‌ها داشته است.

او از پیامد‌های شدید دست‌اندازی انسان به کره زمین یاد کرد و ادامه داد: گسترش زندگی انسان و ساخت و ساز‌هایی که بر روی زمین در نقاط مختلف انجام داده به از دست رفتن بیش از ۷۰۰ تا هزار گونه گیاهی در دنیا و انقراض آن‌ها منجر شده است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به تولید حجم عظیم گاز‌های گلخانه‌ای و همچنین آلوده کردن هوا به دلیل فعالیت‌های نامناسب انسان، خاطرنشان کرد: نتیجه این شرایط به خود انسان برگشته و طی چند سال اخیر نزدیک به هفت میلیون نفر در جهان به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند.

ولی زاده تاکید کرد: بحران آب نیز پیامد دیگر فعالیت‌های نامناسب انسان روی کره زمین است که به مهاجرت بیش از یک میلیارد نفر در جهان نفر به دلیل کمبود آب منجر شده است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه از بین رفتن تعداد زیادی از گونه‌های گیاهی و در معرض انقراض بودن آن‌ها را نیز ناشی از فعالیت‌های نامناسب بشر بر روی کره زمین دانست و عنوان کرد: بر اساس آنچه که کارشناسان اعلام کردند حدود ۷۵ درصد بیماری‌های عفونی جدید که در سال‌های اخیر بین انسان‌ها شیوع پیدا کرده، مرتبط با حیوانات است.

ولی زاده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، ابولا، مرس و اکنون نیز کویید ۱۹ را از مهمترین این بیماری‌ها برشمرد و یادآور شد: شیوع بیماری کرونا شاید هشدار بزرگ کره زمین به ما بود که نشان داد دخل و تصرف‌های انسان در حیات وحش چه پیامد‌هایی دارد.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه درباره مهمترین بحران‌های مرتبط با آلودگی زمین که کشور ایران با آن درگیر است نیز گفت: یکی از مهمترین این موارد آلودگی شدید منابع آب زیرزمینی ناشی از رها کردن پسماند‌ها و نشت فاضلاب است که پیامد آن می‌تواند به خود ما برگردد افزایش تولید وسایل نقلیه غیراستاندارد و بی‌توجهی به کیفیت بنزین تولیدی،آسیب زدن به منابع آبی؛ در معرض خطر بودن بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری ،تخریب زیستگاه‌ها و قطع بی‌رویه درختان از آسیب های جدی  که در ایران داریم.



انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.