به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سفره هفت سین سال ۹۸ در حال چیدن بود که خبر رسید امسال باید ۸ سین را روی سفره بگذاریم، سین هشتم سیلاب بود که عید را به ۳ استان کشور شامل؛ خوزستان، گلستان و لرستان تلخ کرد. این سین بی رحمانه میتازید، هر چه بر سر راه خود میدید بدون تعارف میبلعید، ترحم در مرامش نبود، مزارع را در خود غرق کرد، خانهها و مدارس تا خرخره از آب پر شدند و ساکنان آن غرق شدن سالها رنج و سختی را نظاره میکردند.
اگر گروههای جهادی، همت مسئولان و مردم نبودند، معلوم نبود چه بلایی بر سر زن، مرد، پیر، جوان و کودک و دام و احشام میآمد، معلوم نبود تا چند ماه باید باید گل و لای در گلوی خانه و مدارس میماند، گل و لایی که در اتاقها و بر روی میز و نیمکتهای مدارس جا خشک کرده بودند را چه کسی پاک میکرد؟
آبی که از سدها بیرون میریخت، حتی حرمت مدارسی که مکانی برای تعلیم و تربیت دانش آموزان و محلی برای خودسازی بشر بود را شکست، اما سیل ماندگار نبود، روز به روز در زمین فرو میرفت، از حجمش کم میشد، پس از حدود ۴۰ روز مدارس و خانه رخ نمایان کردند و چهره از آب و گل و لای بیرون آوردند.
اما این مدارس دیگر مدارس سابق نبودند، آب حسابی در اعماق وجودشان رخنه کرده و دیوارها را سست و بی رمق کرده بود، بطوریکه دیگر پذیرای دانش آموزان نبودند و تاب شنیدن هیاهوی آنها را نداشتند، چون با کمترین صدایی تنشان میلرزید و فرو میریختند. در این لحظه بود که خیرین و مسئولان وارد میدان شده و مرهمی بر تن نمناک و فرسوده مدارس شدند، البته هنوز رخت نو بر تن مدارس ننشسته بود که زنگ خطر کرونا ویروس به صدا در آمد و کاسه کوزه عملیاتهای احداث را بر هم زد.
در ادامه به منظور بررسی آخرین وضعیت احداث و تعمیر مدارس در مناطق سیل زده استان خوزستان با مسئولان مربوطه گفت و گو کردیم.
علی قربانی مدیر کل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خوزستان در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: سیلابی که در روزهای ابتدایی سال ۹۸ در استان حادث شد، ۱۱۴ باب مدرسه دچار آبگرفتگی و آسیب شدند، از این تعداد ۷۸ مدرسه نیازمند تعمیرات اساسی بودند که عملیات تعمیر آنها با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال از سوی وزارت نفت و با پیگیریهای استاندار خوزستان صورت گرفت و به پایان رسید.
او با بیان اینکه این تعداد مدرسه تعمیر شده با حضور وزیر آموزش و پرورش افتتاح و به بهره برداری رسیدند، افزود: تجهیزات آموزشی مدارس مذکور بروز رسانی شد و دانش آموزان درس خواندن را در مدرسهای نوسازی شده و با تجهیزات آموزشی مناسب تجربه کردند.
قربانی تعداد مدارس نیازمند تخریب و احداث مجدد را ۳۶ باب عنوان کرد و اظهار داشت: با کمکهای سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور به مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال و کمکهای خیرین مدرسه ساز به مبلغ ۸۰۰ میلیارد ریال برای احداث مدارس در مناطق سیل زده استان، مشکلی در زمینه تامین اعتبار نداشتیم.
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به مراجعه تعداد زیاد خیرین برای مشارکت در احداث و بهسازی مدارس در مناطق سیل زده خوزستان، تصمیمی اتخاذ شد که علاوه بر تعمیر و احداث مدارسی که دچار آبگرفتگی شدند و آسیب دیدند، تعمیر حدود ۵۰ باب مدرسه با ۳۰۰ کلاس درس را با کمک این خیرین آغاز کردیم.
مدیر کل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان خوزستان تصریح کرد: بحمدالله عملیات ساخت بیشتر مدارس در حال حاضر به پایان رسیده و عملیات احداث آنها تا سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ تکمیل خواهد شد.
او ادامه داد: برخی از مدارس مذکور که با کمک خیرین درحال ساحت هستند، مساحت زیادی دارند، بطوریکه یکی از مدارس ۱۲ کلاس و دیگری نیز دارای ۲۴ کلاس است، که با توجه به مساحت آنها در مقایسه با مدارس تعمیری برای احداث به زمان بیشتری نیاز دارند و تا مهر ماه امسال و حتی مهر ماه سال ۱۴۰۰ نیز به طول میانجامد.
علی قربانی در ادامه درخصوص تاثیر شیوع ویرس کرونا بر عملیات ساخت و ساز مدارس در استان خوزستان بیان داشت: پس از شیوع ویروس کرونا، براساس پروتکلهای وزارت بهداشت و دستورات ستاد مقابله با کرونا کشور مبنی بر تعطیلی اصناف و عملیاتهای غیرضروری، عملیات احداث مدارس و کارگاههای عمرانی تا ۱۵ فروردین ماه تعطیل شد و تقریبا به مدت یک ماه این تعطیلی به طول انجامید.
او اظهار کرد: اما با دستور ستاد مقابله با کرونا کشور و صدور مجوز مبنی بر فعالیت بیشتر اصناف، مشاغل و پروژههای عمرانی، بخصوص پروژههایی که نیروهای آنها از بومیهای استان و منطقه هستند، عملیات بازسازی مجدد آغاز گردید و در حال حاضر کارگاهها فعالیت دارند و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.
فاضل عبیات معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان درخصوص مدارس سیل زده در سطح استان در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: حدود ۱۱۴ باب مدرسه از سیلاب روزهای ابتدایی سال ۹۸ دچار خسارت شدند که ۲۴ باب از این تعداد جزء مدارسی بودند که باید مجدد احداث میشدند و مابقی آنها نیز در لیست مدارس تعمیراتی قرار گرفتند.
او افزود: همه کارهای مدارس نیازمند به تعمیر در اثر سیلاب خسارت دیدند، انجام شده و مدارس احداثی نیز بجز حدود ۵ باب مدرسه، بطور کامل احداث شده و به بهره برداری رسیده اند.
مدارس، مکانی برای تعلیم و تربیت آینده سازان ایران است، جایی که چند سالی از کودکی تا جوانی را میگذرانیم تا راهی دانشگاه شویم و در پایان بشویم؛ دکتر، مهندس، معلم و...، پس چه زیباست که سالهای عمر را در مدارسی مجهز بگذرانیم، البته باید همه دانش آموزان در همه نقاط کشور از امکانات یکسان بهرهمند شوند تا گذران ساعات عمر در زمان تحصیل برای آنها شیرین شود.
گزارش از ملیحه گریزی نسب
انتهای پیام/گ