در جمع بندی رتبه‌های ارزیابی سامانه‌های حمل و نقل هوشمند جاده ای، مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان کرمان موفق به کسب رتبه نخست کشوری شد.

اختصاص رتبه نخست کشوری به مرکز مدیریت راه‌های استان کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،سیدعلی حاج سیدعلیخانی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان گفت: این مجموعه با حضور دائمی در مرکز مانیتورینگ، اطلاعات ترافیکی را از طریق سامانه‌های هوشمند استخراج و پس از تحلیل، داده ها‌ی ترافیکی را به مرکز مدیریت راه‌های کشور ارسال می‌کند.

او افزود: با توجه به معیار‌ها و شاخص‌های تعریف شده در ارزیابی سیستم‌های حمل و نقل هوشمند جاده‌ای (ITS) که توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور انجام می‌شود، مرکز مدیریت راه‌های استان کرمان در سال گذشته رتبه نخست کشوری را در بین استان‌های سراسر کشور به خود اختصاص داد.

او تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۴۹ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور در محور‌های مواصلاتی حوزه استحفاظی این اداره کل موجود است که تعداد ۱۱۰ سامانه درحال بهره برداری و تعداد ۳۹ سامانه نیز بزودی مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

حاج سید علی خانی گفت: با بکارگیری ۱۴۹ دوربین، حدود ۸۰ درصد محور‌های شریانی استان به لحاظ ترافیک عبوری تحت پوشش تصویری قرار میدهند و هرگونه تخلف رانندگی را ثبت و ضبط می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان کرمان اظهارکرد:علاوه بر دوربین‌های ثبت تخلف، تعداد ۲۳ سامانه نظارت تصویری، ۱۰۲ سامانه ترددشمار جاده ای، ۴ سامانه توزین در حال حرکت و ۱۴ تابلوی پیام متغیر VMS در محور‌های مواصلاتی حوزه استحفاظی این اداره کل در چهارچوب سیستم‌های هوشمند ITS بکار گرفته شده اند تا اطلاعات ترافیک جاده‌ای استان بصورت دقیق دریافت شود.

علی عبدالهی، معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان نیز در این ارتباط گفت: سامانه ثبت تخلف سرعت، سامانه‌ای است که در محور‌های مواصلاتی نصب می‌شود و با استفاده از فناوری روز دنیا سرعت تمامی خودرو‌های عبوری از تمامی عرض معبر با هرنوع پلاک را احصا و امکان ثبت خودکار تخلفات ناشی از سرعت لحظه‌ای و متوسط و سبقت غیرمجاز و در صورت نیاز عدم رعایت فاصله طولی و ... را فراهم می‌کند.

عبدالهی تصریح کرد: همچنین این سامانه‌ها از طریق بستر ارتباطی (فیبرنوری، رادیویی و...) مورد تایید ناجا اطلاعات مربوط به ثبت تردد خودرو‌ها را به مرکز مدیریت راه‌های کشور ارسال می‌کند.

عبدالهی با بیان اینکه امکان ثبت سرعت لحظه ای- سرعت متوسط و کنترل سرعت وسایل نقلیه در تمام طول مسیر از مزایای این سامانه‌ها می‌باشد، افزود: دریافت تصاویر خودرو‌های عبوری، پردازش بلادرنگ تصاویر دریافتی، برداشت پلاک خودرو‌های در حال تردد و در نهایت ارسال اطلاعات دریافت شده به مراکز داده در سازمان متبوع و پلیس راهور ناجا، اساس کار یک سامانه ثبت تخلف مبتنی بر پلاک خوانی است.

او تصریح کرد: استان کرمان علاوه بر اینکه به لحاظ تعداد سامانه‌های حمل و نقل هوشمند ITS جزو استان‌های پیشرو و برتر در سطح کشور می‌باشد، در درجه بندی تشکیلاتی انجام شده توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و رتبه بندی استان‌های سراسر کشور نیز موفق شد رتبه اول کشور را درزمینه عملکرد سامانه‌های هوشمند جاده‌ای به خود اختصاص دهد که نشانگر استفاده گسترده، صحیح و بهینه از سامانه‌های ITS در اختیار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان می‌باشد.

عبدالهی بیان داشت: طرح توسعه سیستم‌های حمل و نقل هوشمند ITS بعنوان یکی از برنامه‌های اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان با جدیت در دستور کار قرار دارد و از این میان توسعه سامانه‌های ثبت تخلف سرعت، سامانه نظارت تصویری و سامانه‌های توزین در حال حرکت از اولویت برخوردارند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار