نامه‌ای حاوی پیشنهادهای اعضای نصر کشور برای کمک به کسب و کارهای آسیب دیده از بحران کرونا توسط رئیس این سازمان ارائه شد.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور (نصر) در نامه‌ای به معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهاد‌های اعضای این سازمان در سراسر کشور را برای کمک به کسب و کار‌های آسیب دیده ازبحران کرونا و کاهش تاثیرات اقتصادی ناشی از این بحران ارائه کرد.

در نامه محمد باقر اثنی عشری به سید ستار هاشمی آمده است: همان‏گونه که مستحضر هستید با طولانی‌تر شدن شرایط ویژه‌ای که به علت شیوع ویروس کرونا در کشور به وجود آمده، تبعات و مشکلات ناشی از آن نمود بیشتری پیدا کرده است. طبیعتاً طولانی شدن زمان بحران و ادامه روند فعلی بر پیچیدگی شرایط خواهد افزود و تاثیرات فراوانی را بر کسب ‏وکار‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد گذاشت. بدیهی است ادامه روند فعلی و تداوم این شرایط از میزان تحرک فعالان اقتصادی کاسته و تداوم فعالیت آن‏ها با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهد شد؛ لذا هم به منظور ادامه فعالیت کسب‏ وکار‌ها در شرایط فعلی و هم برای کاهش تاثیرات میان مدت و بلند مدت این بحران نیازمند اتخاذ تدابیر و تصمیمات ویژه‌ای از سوی تشکل ‏ها، نهاد‌های ذی­ربط و فعالان اقتصادی در این حوزه خواهیم بود.

در این راستا سازمان نظام صنفی رایانه ‏ای ضمن تشکیل دبیرخانه مستقل مقابله با بحران کرونا، نشست­‌های مشترکی را به صورت مجازی با اعضای شورای مرکزی و روسای هیات مدیره نظام صنفی رایانه ­ای استان­ها برگزار نمود که جمع­ بندی نظر‌ها و پیشنهاد‌های مطروحه به شرح ذیل تقدیم حضورتان می­گردد:

۱- لزوم پیگیری جدی برای افزوده شدن حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به ده رسته آسیب دیده ناشی از کرونا، با توجه به بخشنامه شماره ۱۶۷۷/ت ۵۷۴۳۵ هـ مورخ ۱۱/۱/۹۹ هیات دولت، لازم است با توجه به جلسه مشترک ستاد کرونای استان اصفهان با ستاد کرونای کشور روز شنبه مورخ ۲/۱/۹۹ و طرح موضوع توسط معاونت محترم اقتصادی استانداری اصفهان، پیگیری­‌های مقتضی در این خصوص صورت گیرد.

۲- با توجه به دسته بندی مشاغل توسط دانشگاه علوم پزشکی استان ­ها و ارایه آن در ستاد کرونای کشور، برای گام­‌های بعدی فاصله گذاری اجتماعی، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ شود تا فناوری اطلاعات و ارتباطات جزء رده ­های اولویت ­دار قرار گیرد که در این خصوص لازم است با ستاد کرونای کشور مکاتبه صورت پذیرد.

۳- با عنایت به دستورالعمل شماره ۲۴۸۴۷۳ مورخ ۲۷/۱۲/۹۸ سازمان تامین اجتماعی مبنی بر ثبت نام بیمه بیکاری افراد در سایت مربوطه، همان­گونه که مستحضرید پرسنل شرکت­‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، اکثراً متخصص و تحصیل کرده بوده وعمده پرسنل در ماه­های اسفند و فروردین به صورت کامل فعالیت نداشته ­اند، لذا پیشنهاد می­ شود به جای ثبت نام متقاضیان در سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری و تحمیل بار مالی به سازمان تامین اجتماعی، امکان بخشودگی کلی و یا بخشی از سهم بیمه کارفرما و یا استمهال حق بیمه این دو ماه پایانی سال از سوی سازمان تامین اجتماعی فراهم گردد.

۴- عدم تحقق درآمد شرکت­‌های این حوزه در این دو ماه موجب کم شدن نقدینگی و بروز مشکلات برای شرکت­‌ها شده که با توجه به شکنندگی شرکت­‌های مزبور به منظور جبران آن پیشنهاد می­ شود به هر شرکت متقاضی به ازای هر پرسنل در لیست بیمه حدوداً مبلغ ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال وام تخصیص داده شود و این مبلغ با بهره پایین در اقساط دوازده ماهه توسط شرکت عودت گردد. این پیشنهاد می­ تواند به صورت یک بخشنامه جدید برای وام وجوه اداره شده به عنوان تامین سرمایه در گردش شرک ت­های غیرنوپا با سازمان فناوری اطلاعات ایران مطرح شود که در غیر این صورت می ­توان از سایر منابع پی­گیری گردد.

۵- در خصوص قرارداد‌های منعقده در این حوزه (سخت افزار، نرم افزار، شبکه و...) و شرایط حاد پیش آمده با شیوع ویروس کرونا که انجام آن در زمان مقرر یا با مبلغ اولیه امکان­پذیر نیست، لازم است تدابیری اندیشیده شود تا بررسی مجدد روی این قرارداد‌ها صورت پذیرد (از نظر زمان و مبلغ) و یا از شرایط فوق العاده به توان استفاده کرد.

۶- با توجه به مشکلات پیش آمده پیشنهاد می­ شود مکاتب ه­ایی با سازمان امور مالیاتی انجام پذیرد تا درباره موارد ذیل اعلام نظر و یا درباره صدور بخشنامه ­ای اقدام شود:

- ارسال اظهارنامه ارزش افزوده دوره چهارم سال ۹۸ حداقل تا پایان اردیبهشت ماه تمدید گردد.

- ارسال اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی حداقل دو ماه به تعویق افتد.

- تعویق پرداخت اقساط مالیات عملکرد و ارزش افزوده اشخاص حقیقی و حقوقی در ماه­‌های فروردین و اردیبهشت.

۷- برای حضور شرکت ­ها در مناقصه‌ها و استعلام‌ها، به ویژه برای تمدید قرارداد‌های پشتیبانی لازم است میزان حقوق و دستمزد کارکنان در سال ۹۹ و افزایش مصوب شورای عالی کار مشخص گردد.

۸- پیگیری رفع مشکلات شرکت­‌های سروکو با توجه به ارایه بسته ۱۰۰ گیگ اینترنت بر روی کلیه سرویس ­های مشترکین بنا به دستور وزیر محترم فناوری اطلاعات و ارتباطات

۹- رکود کسب­ وکار و کاهش درآمد‌ها و در پی آن تعدیل نیروی انسانی که با توجه به نقش مهم نیروی انسانی آموزش دیده در این حوزه، خسارت ناشی از از دست دادن آن­ها به راحتی برای شرکت­‌ها قابل جبران نیست و این موضوعی است که بیشتر از زمان حال، آینده شرکت­‌ها را متاثر خواهد کرد.

۱۰- مشکلات مربوط به مطالبات شرکت ­ها (مانند سررسید پرداخت اقساط وام) به بانک­ ها. فعلاً هیچ رویه­‌ای برای استمهال اندیشیده نشده و شرکت­‌ها موظفند (با توجه به دایر بودن بانک­ ها) تعهدات مالی خود را در زمان مقرر ایفا کنند و نظر به تعطیلی کسب ­وکار‌ها دریک ماه گذشته، این مشکل می ­تواند توان مالی آن­ها را به شدت کاهش داده و مانع ادامه حیات کسب­وکار آن­ها در آینده شود.

۱۱- مشکلات شرکت­‌ها با بیمه تامین اجتماعی در خصوص دورکاری افراد (که از منظر آن­ها قابل قبول نیست.) طبق بخشنامه­‌های موجود، پرسنل باید در محل شرکت حاضر باشند و ردکردن لیست بیمه بدون حضور پرسنل غیرقانونی است و باید اسامی پرسنل غایب از لیست حذف شود!

۱۲- پرداخت مالیات ارزش افزوده توسط شرکت­ ها، با توجه به تعطیلی کسب­ وکار‌ها طی یک ماه گذشته. اگر چه زمان ارائه اظهارنامه تا آخر فروردین تمدید شده، ولی پرداخت فقط تا آخر اردیبهشت تمدید شده است. مضافاً بر اینکه قطعاً جرایم تاخیر هم از شرکت­‌ها اخذ خواهد شد.

۱۳- پرداخت حق بیمه پرسنل، با توجه به افزایش زیاد حقوق در سال جاری، هنوز وزارت کار این مبلغ را به دلیل عدم حصول به یک توافق اعلام نکرده است. در این شرایط شرکت­‌ها یا باید حقوق را افزایش ندهند و یا پرسنل را تعدیل کنند تا امکان پرداخت حقوق را داشته باشند و یا حتی حقوق را کاهش دهند.

۱۴- به طور کلی شرکت ­ها مستقل از شرایط جاری، موظف به پرداخت­ همه دیون خود به دولت، هستند. حال آن که درآمد‌های آن­ها طی ۶۰ روز گذشته به حد صفر رسیده است و زمانی هم برای برگشتن به حالت عادی متصور نیستند.

۱۵- اعضای سازمان معتقدند که مشکلات اصلی پس از فروکش کردن بحران فعلی آغاز خواهد شد؛ بنابراین باید دولت برنامه ­ای بلند مدت برای مهار این مشکلات داشته باشد.

مشکلات ایجاد شده برای شرکت ­های فاوا از این نظر اهمیت دارد که اولاً آن­ها از نیرو‌های متخصصی بهره برده ­اند که در صورت از دست رفتن، جذب مجدد آن­ها به راحتی مقدور نبوده و هزینه­‌های زیادی برای شرکت ­ها دارد؛ ثانیاً این بخش (و شرکت­‌های فعال در آن) نقش مهمی در توسعه کشور داشته و دارند و (با توجه به تحریم ­ها) شاید یگانه بخش اثرگذار باشند.

برخی راهکار‌های اعلام شده نیز به شرح زیر است که هنوز نهایی نشده و رسماً توسط سازمان نظام صنفی رایانه ­ای اعلام نشده است:

- بخشودگی جرایم بیمه­‌ای

- بخشودگی جرایم مالیاتی

- الزام کارفرمایان دولتی به پرداخت مطالبات معوقه شرکت ­های حوزه فناوری اطلاعات

- ارائه تسهیلات کم بهره به عنوان سرمایه درگردش شرکت­های آسیب دیده

- معوق کردن اعلام زمان افزایش حقوق و دستمزد

۱۶- بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم مالیاتی، مخصوصاً جرایم سالیانه مالیات بر ارزش افزوده

۱۷- حمایت دولت از شرکت­ها، شامل ارائه تسهیلات کم بهره و معافیت ­ها و تخفیف­‌های بیمه­‌ای و مالیاتی

۱۸- تعویق پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (براساس اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده)، تعویق پرداخت بیمه تامین اجتماعی و بخشودگی مالیات شرکت ­ها در بازه­ی زمانی بحران به وجود آمده

۱۹- برخورداری شرکت­‌های با سابقه از وام کم بهره، مشابه روشی که برای شرکت­های دانش بنیان و کسب­ وکار‌های نوپا در نظر گرفته شده است و بسته­‌های حمایتی

۲۰- پرداخت فوری مطالبات شرکت­‌های خصوصی از دولت و دستگاه­‌های اجرایی

۲۱- تسهیل و حمایت از صادرات

۲۲- پیش خرید کالا و خدمات شرکت­‌های خصوصی از سوی دولت

۲۳- بخشودگی حق بیمه تامین اجتماعی پرسنل در این مدت تعطیلی اجباری

۲۴- درخواست قبول هزینه­‌ها به عنوان زیان توسط اداره امور مالیاتی در این مدت تعطیلی اجباری

۲۵- به جهت حساس بودن صنعت آی تی در این روز‌های کرونایی، جهت کمک به امور پزشکی، آموزشی و. اجازه فعالیت این رسته صنفی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دورکاری و ... تا حد ارائه خدمت در ضروریات انجام پذیرد.

۲۶- اختصاص بودجه ­ای برای پروژه­‌های آی ­تی مخصوصاً در موقعیت وجود ویروس کرونا و پرداخت معوقات فعالان این صنعت توسط دولت.

۲۷- بخشودگی حتی شده اصل و جرایم مالیات بر ارزش افزوده معوقه تا سال ۱۳۹۸ و جرایم تامین اجتماعی.

۲۸- حذف بیمه سهم کارفرما تا شش ماه توسط سازمان تامین اجتماعی

۲۹- حذف بدهی ­های مالیات­‌های تکلیفی و ارزش افزوده که بر اساس ایرادات شکلی توسط سازمان امور مالیاتی گرفته شده و باعث رد دفاتر یا هزینه ­ها شده است.

موارد فوق به نظر این سازمان کمک کننده خواهد بود تا اینکه این صنف بتواند به حیات خود تا مدتی ادامه دهد تا شاید انشاا.. اتفاق مثبتی برای اقتصاد و شرایط اضطرار این کشور بیافتد.

سازمان نظام صنفی همچنین پیشنهاد‌هایی را برای دوران پس از رفع بحران کرونا ارائه کرده است که این پیشنهادی به این شرح است:

۱- تمرکز بیشتر سازمان بر روی توسعه تجارت الکترونیک، پلتفرم­‌های آموزش­‌های مجازی، پلتفرم­‌های ویدئو کنفرانس، سلامت الکترونیک، داشبورد‌های مختلف مدیریت داده در کشور، هوش مصنوعی و کاربرد‌های آن، توسعه دولت الکترونیک و نگاهی تازه به کسب­ وکار‌های این حوزه.

۲- رفع مشکلات زیرساخت ­های اینترنتی برای توسعه موارد فوق

۳- تمرکز بر روی ایجاد زیر ساخت­‌های مدیریت دورکاری و برون سپاری پروژه ­ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

۴- تسریع در اعلام تعرفه­‌های خدمات فنی و تخصصی سال ۹۹ تا پایان اردیبهشت ماه

۵- با توجه به اوضاع اقتصادی کشور باید بر روی صادرات حوزه فاوا تمرکز بیشتری صورت پذیرد.

۶- تمرکز جدی در حوزه توسعه سرمایه­‌های انسانی به خصوص مناطق کمتر توسعه یافته که همزمان با بند ۳ می­تواند جهش موثری در این حوزه ایجاد کند.

۷- کمک به تولید و اشتغال: تعویق در پرداخت هرگونه مالیات و بیمه (حداقل برای نیمه اول سال)

۸- ارائه وام و تسهیلات (فارغ از میزان بهره کم، حتماً باید یک دوره تنفس برای بازپرداخت در نظر گرفته شود.)

۹- با توجه به اثر تورمی که این تسهیلات خواهند داشت و همچنین میزان افزایشی که برای حقوق در نظر گرفته خواهد شد، در راستای حمایت از کارآفرین، تعیین تعرفه نظام صنفی رایانه ­ای به صورت رسمی و الزامی به همه دستگاه ­های اجرایی ابلاغ شود.

۱۰- پرداخت مطالبات و معوقات پیمانکاران از بخش دولتی تسریع شود.

۱۱- برای شرکت ­ها و بنگاه­‌هایی که بیکار شده ­اند، بخشی از حقوق کارکنان (با توجه به لیست بیمه پایان سال گذشته) در قالب بیمه بیکاری در وجه خود پرسنل پرداخت شود تا شرکت­‌ها توان حفظ کارکنان خود را داشته باشند.

۱۲- اجرای قوانین موضوعه و برخی الزامات، نظیر قوانین گمرکی و یا ارائه مجوز‌های مربوط به راه اندازی کسب­ وکار‌ها با تساهل بیشتری همراه باشد.

۱۳- فروش محصولات و یا خدمات شرکت­‌ها به صنعت گران داخل و خارج از کشور

۱۴- حمایت از توسعه کسب­ وکار‌ها از طریق فروش کالا و خدمات به صورت آنلاین

۱۵- طرح ایده­‌های نو و خلاقانه توسط مدیران شرکت­‌ها در جهت پیاده سازی روش­‌های نوآورانه فروش کالا و خدمات

۱۶- ایجاد روابط و همکاری با مراکز و سازمان­‌های تبلیغاتی و اطلاع رسانی جهت معرفی محصولات و خدمات اعضا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
همه ميخوان از اين آب گل آلود ماهي بگيرن
آخرین اخبار