همدلی مردم عامل پیشگیری از سرایت ویروس کویید ۱۹ دکترای بیولوشیمی بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: همدلی مردم در رعایت نکات بهداشت فردی و پرهیز از تجمعات، عامل پیشگیری از سرایت ویروس کویید ۱۹ است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  امیرحسین خوشی اظهار کرد: با همدلی و رعایت نکات توصیه شده باید بتوانیم تا ۲ ماه آینده بر این ویروس غلبه کنیم.

 در پاسخ به این سوال که آیا امکان تست کرونا و آزمایش خون در آزمایشگاه‌ها وجود دارد، افزود: در شرایطی از بیماران تست کرونا گرفته می‌شود که فرد علامت دار باشد.

 خوشی با بیان اینکه پزشک از افرادی که دارای علائم اولیه هستند گرافی سینه می‌گیرد و با سی تی اسکن وضعیت فرد چک می‌شود، توضیح داد: پس از بررسی این موارد توسط پزشک و در صورت نیاز، با گرفتن تست آزمایشگاهی، ترشحات ریوی یا نمونه خلط چک می‌شود.

او خاطرنشان کرد: از افرادی که هیچ علامتی ندارند، تست کووید ۱۹ گرفته نمی‌شود.

دکترای بیولوشیمی بالینی و عضو هیئت علمی دانشگاه در مورد کیت‌های آزمایشی نیز اظهار کرد: متداول‌ترین و سریع‌ترین روش موجود در تست کرونا، روش‌های آزمایشی با پایه مولکولی است.

اوبا بیان اینکه در این روش از نمونه خلط حلق یا گلو استفاده می‌شود، اضافه کرد: تشخیص زودرس نمونه خون در آزمایش کووید ۱۹ کارایی ندارد، بنابراین از نمونه‌های ترشحات ریوی استفاده می‌شود.

 خوشی گفت: از نمونه خون نیز می‌توان برای کووید ۱۹ استفاده کرد و اندازه گیری آنتی بادی‌های کویید ۱۹ را داشته باشیم، اما با توجه به اینکه ۲ هفته باید از زمان بیماری گذشته باشد، پزشکان به تشخیص زودرس از روش‌های مولکولی روی می‌آورند.

او ادامه داد: در روش مولکولی که شیوه متداول تست کروناست، بعید است که در حین آزمایش خطایی داشته باشیم و حساسیت تشخیص و حساسیت آزمایشگاهی بالاست.

او تصریح کرد: البته اگر نمونه به درستی گرفته نشود می‌تواند خطا به وجود آورد به صورتی که علائم کووید ۱۹ را می‌بینیم، اما نتیجه آزمایش منفی می‌شود.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۴۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام ، خسته نباشید ، اقا هستم ۳۱ ساله ، ۱۰ روز پیش علائم سنگینی قفسه سینه، تنگی نفس و سرفه خشک از سینه داشتم بدون تب ، اکسیژن خون هم معمولی بود ، به تشخیص پزشک مشکوک بودم و ازمایش خون و سیتی اسکن دادم که منفی بودولی پزشگ می گفت بعضی از افراد با ازمایش خون و عکس سیتی مشخص نمیشه .... دارو بیماران کرونا را برام تجویز کرد و ۱۰ روز قرنطینه خانگی هستم بعد از ده روز تنگی نفس و سرفه دارم ، سنگینی سینه و تب ندارم ، نیاز هست دوباره ازمایش بدم ایا ازمایشی هست که قطعی باشه واقعا از کار و زندگی افتادم ....با سپاس از زحمات شما