احساس خوشبختی و رضایت از زندگی

خوشبختی و هیجانات مثبت در مورد آینده شامل ایمان، باور، اعتماد، امید و خوشبینی است.

فاطمه آریا نژاد،کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره فرماندهی انتظامی  مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت:خوشبختی و هیجانات مثبت در مورد آینده شامل ایمان، باور، اعتماد، امید و خوشبینی است و این احساس تنها یکی از چندین و چند قابلیتی است که موجب سلامتی بیشتر می‌شود.

این قابلیت هم در زمان‌های نابسامان و هم در لحظات بهتر به ما کمک می‌کنند، در واقع لحظات دشوار به شیوه بسیار مناسب قابلیت‌های مختلف را آشکار می‌سازد و احساس رضایت و خوشبختی یکی از همان قابلیت‌هایی است که به طور قابل توجهی به سلامت روانی اشخاص مربوط می‌شود.

این احساس بر خلاف نظر عامه مردم از دنبال کردن مسیری بسیار ساده به دست می‌آید. در ذیل به چند نمونه از این راهکار‌ها اشاره می‌کنیم:

لحظات روزانه زندگی را درک کنید

هر از چند گاهی سعی کنید تا گل سرخی را ببویید یا کودکان را حین بازی تماشا کنید، کسانی که درنگ می‌کنند تا وقایعی را که به طور عادی با عجله پشت سر می‌کذارند ببینند یا در طول روز به وقایع خوشایند روزانه فکر می‌کنند، افزایش قابل توجهی را از نظر رضایت و کاهش افسردگی گزارش می‌کنند.

از مقایسه بپرهیزید

چشم و هم چشمی جزیی از بسیاری از فرهنگ هاست، اما مقایسه خودمان با سایرین می‌تواند به رضایت و عزت نفس لطمه وارد کند. به جای مقایسه کردن با دیگران توجه خود را به دستاورد‌های شخصی معطوف کنید تا به رضایت بیشتری دست یابید.

اهداف معنادار داشته باشید

کسانی که برای تحقق چیزی ارزشمند تلاش می‌کنند، بسیارراضی‌تر از کسانی هستند که رویا‌ها یا آرزویی ندارد، این اهداف می‌تواند به سادگی یاد گرفتن مهارتی جدید یا بار آوردن بچه‌ها به شیوه‌ای اخلاقی باشد، انسان‌ها برای رشد به نوعی معنا نیاز دارد.

به گفته دانشمندان، رضایت و خوشبختی در محل تلاقی لذت و معنا قراردارد، هدف چه در محل کار و چه در خانه آن است که فعالیت‌هایی انجام دهیم که از نظر شخصی هم لذت بخش و هم مهم باشد.

در کار ابتکار به خرج دهید:

میزان رضایت شما از شغل تا حدی به ابتکاری که به خرج می‌دهید، بستگی دارد، محققان معتقدند زمانی که خلاقیت به خرج می‌دهیم، به دیگران کمک می‌کنیم و راه‌های بهبود در امور را پیشنهاد می‌کنیم یا کاره‌های اضافی انجام می‌دهیم، از کارمان بیشتر احساس اغنا می‌کنیم.

دوست پیدا کنید و به خانواده اهمیت دهید

افراد راضی معمولا خانواده، دوست و روابط بهتری دارند. اما صرف کمیت رابطه با افرادکافی نیست، بلکه کیفیت آن نیز اهمیت دارد. رابطه‌ای که در بر گیرنده تفاهم و توجه باشد.

لبخند بزنید، حتی زمانی که حالش را ندارید

به نظر ساده می‌رسد، اما بسیار موثر است، افراد راضی امکانات موجود، فرصت هاو موفقیت را می‌بینند، وقتی آنان به آینده نگاه می‌کنند، خوشبین هستند و وقتی گذشته را مرور می‌کنند، معمولا گزینه‌های مثبت را می‌بینند، حتی اگر از بچگی اینگونه بزرگ نشده اید که نیمه پرلیوان را ببینید، با تبدیل نگرش مثبت به عادت تبدیل می‌شود.

طوری تشکر کنید که گویی واقعا قدردان هستید

کسانی که عادت به سپاسگزاری دارند، معمولا سالم‌تر و خوشبین‌تر هستند و بیشتر به سوی تحقق اهداف پیشرفت می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که به کسانی که به آنان کمک کرده اند. نامه تشکر آمیز می‌نویسند، از نظر رضایت در سطح بالا و از نظر افسردگی در سطح پایینی قرار دارند، به علاوه اثر یک نامه تشکر آمیز تاهفته‌ها طول می‌کشد.

ورزش کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش می‌تواند به اندازه دارو‌ها در درمان افسردگی موثر باشد و درعین حال هیچ گونه عوارض جانبی نیز نداشته باشد. به علاوه هزینه آن نیز به مراتب کمتر است، ورزش منظم حس تحقق چیزی را به انسان می‌دهد، امکان تعامل با دیگران را فراهم می‌کند، هورمون‌های عامل احساس خوب را در بدن آزاد می‌کند و عزت نفس را افزایش می‌دهد.

بخشش را فراموش نکنید

نوع دوستی و بخشش را به جزیی از زندگی خود تبدیل کنید و از این کار مقصودی را بجویید، محققان می‌گویند کمک به همسایه، داوطلب شدن برای انجام کار‌های عام المنفعه یا اهدای کالا و خدمات باعث ایجاد احساس خوبی در شخص می‌شود که مزایای زیادی از نظر تندرستی به همراه دارد.

گوش کردن به درد دل دوست، یاد گرفتن مهارت‌ها، توجه به موفقیت‌های دیگران و روحیه گذشت نیز به رضایت می‌افزاید.

محققان می‌گویند کسانی که برای دیگران خرج می‌کننند، بیشتر از کسانی که برای خودشان خرج می‌کنند، احساس رضایت می‌کنند.
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار