مدیر گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طرح پلاسما درمانی برای درمان مبتلایان به کرونا در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد اجرا شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر ابوالقاسم الهیاری مدیر گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در اجرای این طرح اجرای طرح پلاسما درمانی برای مبتلایان به کرونا در مشهد پلاسمای خون مبتلایان بهبود یافته از کرونا برای درمان بیمارانی که به دلیل ابتلا به ویروس کووید۱۹ دچار نارسایی شدید تنفسی شده و در بخش آی. سی. یو. بیمارستان امام رضا (ع) این شهر بستری هستند، استفاده می‌شود.
 
او ادامه داد: در این طرح که توسط گروه خون و سرطان بالغین دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با همکاری گروه‌های ریه، بیهوشی، عفونی و ایمونولوژی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد راه‌اندازی شده است، مبتلایان بهبود یافته از کرونا که حدود ۲هفته از بهبودی علائم بالینی آنان گذشته، دهنده پلاسما محسوب می‌شوند.
 
مدیر گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طرح پلاسما درمانی پیش از این در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نظیر تهران و کرمانشاه برای درمان مبتلایان به کرونا اجرا شده بود.
 
الهیاری افزود: قبل از انجام هرگونه اقدامی برای اهدای پلاسمای فرد بهبود یافته به فرد مبتلا به ویروس کرونا، تست کووید۱۹ برای اهدا کننده انجام می‌شود که در صورت منفی بودن نتیجه آن، سطح آنتی بادی علیه ویروس کرونا در خون آنان بررسی شده و اگر سطح قابل قبول داشته باشد از پلاسمای خون این افراد برای درمان مبتلایان به کرونا استفاده می‌شود.
 
 او تصریح کرد: پلاسما درمانی تاکنون نتایج قابل قبولی داشته و در چین و برخی کشور‌های اروپایی و درگیر ویروس کرونا در حال انجام است.
 
مدیر گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پلاسما درمانی هیچ خطری برای دهنده پلاسما ندارد و از سوی دیگر جداسازی پلاسما در شرایط استریل توسط دستگاه پلاسما فرز انجام می‌شود، لذا افراد بهبود یافته از کرونا می‌توانند به کانکس مستقر در فضای باز بیمارستان امام رضا (ع) و بدون ارتباط با بخش‌های درمانی این بیمارستان مراجعه کرده و نسبت به اهدای پلاسمای خود اقدام کنند.
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.