پزشک متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مبتلایان به دیابت غذا‌ها را به شکل آب پز و بخار پز مصرف کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   امید توپچیان افزود: مبتلایان به دیابت به سه وعده اصلی غذا و میان وعده نیاز دارند تا به افت قند خون و مشکلات ناشی از آن دچار نشوند.

توپچیان اظهار داشت: کاهش فعالیت بدنی، رژیم غذایی پرکربوهیدرات، توارث و سابقه خانوادگی، اضافه وزن و چاقی و مصرف زیاد غذا‌های پرچرب، پر کالری و سرخ کردنی خطر ابتلا به دیابت در افراد را افزایش می‌دهد.

او عفونت‌های مقاوم را یکی از علایم دیابت برشمرد و عنوان کرد: علاوه بر پرخوری، پرنوشی، پر ادراری، کاهش وزن افزایش قند خون، عفونت‌های مقاوم نیز از علایم و نشانه‌های دیابت به شمار می‌رود.

او نسبت به مصرف میوه‌های شیرین و غذا‌های کنسروی و فرآوری شده در این بیماران هشدار داد و خاطرنشان کرد: مبتلایان به دیابت مصرف میوه‌هایی نظیر خربزه، هندوانه، موز و طالبی را باید حداکثر به یک عدد یا قاچ در روز محدود کنند.

 توپچیان کنترل دیابت به ویژه در شرایط کنونی را به منظور پیشگیری از بیماری ضروری دانست و گفت: مصرف سبوس غلات نظیر جو دوسر و گندم و‌جوانه گندم به مقدار فراوان برای مبتلایان به دیابت مفید و موثر است.

او اظهار داشت: دیابتی‌ها بهتر است از نان‌های کم نمک و جوش شیرین استفاده کنند و بهترین نان پیشنهادی برای آن‌ها نان جو و سنگک است.

انتهای پیام/ه

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.