در این مطلب دستورالعمل تهیه خورش گشنیز را به شما عزیزان آموزش داده‌ایم.

خورش گشنیز + دستور تهیهبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خورش گشنیز یا آلوگشنیز خورشی خوشمزه و بسیار معروف در جنوب کشور و به خصوص اهواز است.این خورش در جنوب کشور به صورت خیلی تند سرو میشود.

مواد لازم:

لیمو عمانی ۴ عدد
فلفل قرمز ۱ قاشق چای خوری
گوشت ۵۰۰ گرم
زعفران (آب شده) ۱ قاشق سوپ خوری
نمک به مقدار لازم
سیب زمینی ۳ عدد
گشنیز (ساطوری شده) ۱ کیلوگرم
سیر (ریز شده) ۱ حبه
پیاز (بزرگ خرد شده) ۱ عدد
روغن ۱ پیمانه

طرز تهیه

مقداری از روغن را در قابلمه ریخته و روی حرارت قرار می‌دهیم، سپس پیاز را به آن اضافه کرده، می‌گذاریم تا طلایی شود. سیر، ادویه، فلفل قرمز و گوشت را اضافه کرده و دو تا سه دقیقه دیگر هم می‌زنیم تا گوشت خرمایی رنگ شود.

سه پیمانه آب افزوده و اجازه می‌دهیم تا گوشت بپزد. لیمو عمانی‌ها را سوراخ کرده و در یک پیمانه آب خیس می‌کنیم و پس از این‌که گوشت کمی پخت به آن اضافه می‌نماییم.

گشنیز را در مقداری روغن تفت داده و در اواخر طبخ همراه با سیب‌زمینی‌ها به خورش می‌افزاییم. پس از ۴۵ دقیقه که خورش پخته شد و به روغن افتاد، نمک و زعفران را اضافه کرده و پس از کمی جوش زدن، خورش را از روی حرارت بر می‌داریم.

سایر نکات

۱) این خورش در خوزستان آلو گشنیز نامیده میشود و منظور از آلو (سیب‌زمینی) است. چون در سال‌های بسیار دور سیب‌زمینی از هندوستان وارد کشور شده بود، در جنوب کشور با نام آلوزمینی نامیده می‌شد.
۲) این خورش در جنوب بسیار تند سرو میشود و مقدار فلفل آن بیش از میزان ذکر شده است.
۳) بهتر است این خورش را با کته سرو کنید.

منبع: سرآشپز پاپیون

انتهای پیام/

برچسب ها: خانه داری ، آشپزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
خیلی عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
به به
Iran (Islamic Republic of)
سارامشرف
۱۳:۴۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام ببخشید خوزستان این خورش پخته نمی شود و این خورش مربوط به استان بوشهر میباشد درضمن خوزستانی ها به سیب زمینی آلو نمیگویند و اگر بخواهید بدونید به بوشهر سفر کنید ومتوجه خواهید شد که بوشهری ها به سیب زمینی آلو میگویند اینکه از هندوستان اومده فقط صحیح میباشد در ضمن تخودلپه هم گذاشته میشود
آخرین اخبار