رئیس شبکه دامپزشکی ریگان در زمینه احتمال بروز بیماری شاربن در بین دام‌های مناطق سیل زده این شهرستان هشدار داد.

محسن دهقانیان، رئیس شبکه دامپزشکی ریگان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با بیان اینکه متاسفانه وقوع سیل در بخش‌هایی از این شهرستان منجر به ایجاد خسارت به واحد‌های دامی این مناطق و تلف شدن بیش از هزار رأس گوسفند و بز شده، گفت: از روز‌های ابتدایی این حادثه شبکه دامپزشکی ریگان با اعزام اکیپ‌های عملیاتی نسبت به ارزیابی وضعیت مناطق سیل زده، بیماریابی و انجام اقدامات بهداشتی پیشگیرانه اقداماتی انجام داده است.

او این اقدامات را شامل واکسیناسیون، سم پاشی و ضدعفونی جایگاه‌های نگهداری دام برشمرد.

 

دهقانیان ابراز امیدواری کرد: با تأمین اعتبارات و اقلام مورد نیاز این عملیات در روز‌های آتی به شکل گسترده‌تر ادامه یابد.

دهقانیان به خطر بروز برخی بیماری‌های دامی متعاقب وقوع سیل در ریگان اشاره کرد و افزود: یکی از بیماری‌های خطرناک و مشترک بین انسان و دام، بیماری شاربن (سیاه زخم) است که خوشبختانه در سال‌های اخیر موردی از بروز آن در استان کرمان گزارش نشده است.

 

او بیان داشت: از آنجا که این باکتری می‌تواند به شکل اسپور (هاگ) سال‌ها در خاک زنده بماند، ممکن است با جابجایی و زیر رو شدن خاک در اثر سیل در معرض چرای دام قرار گرفته و دام را مبتلا کند.

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان گفت: این بیماری در گاو و گوسفند معمولا به شکل فوق حاد و حاد بروز کرده و در عرض چند ساعت تا چند روز موجب تلف شدن دام می شود.

 

دهقانیان از دامداران این شهرستان خواست: در صورت مشاهده علایمی از قبیل مرگ ناگهانی دام، خروج خون تیره رنگ از منافذ بدن (که منعقد نمی‌شود)، فساد سریع لاشه دام تلف شده و ... ضمن پرهیز از تماس با لاشه مراتب را سریعاً به اداره دامپزشکی ریگان اعلام کنند تا در اسرع وقت موضوع بررسی و آزمایشات و اقدامات بهداشتی لازم صورت گیرد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.