معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: احتمال وقوع سیلاب در خوزستان به حداقل رسیده، لذا سد‌های خوزستان با عبور از مرحله کنترل سیلاب، وارد مرحله آبگیری شدند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز فراز رابعی معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: احتمال وقوع سیلاب در خوزستان به حداقل رسیده، لذا سد‌های خوزستان با عبور از مرحله کنترل سیلاب، وارد مرحله آبگیری شدند.

او با بیان اینکه طبق اعلام هواشناسی تا پایان فروردین، بارش جدی نخواهیم داشت، بر این اساس خروجی سد‌های دز و کرخه از روز چهارشنبه ۱۳ فروردین کاهش یافته است افزود: خروجی سد کرخه که در روز‌های گذشته به ۴۵۰ مترمکعب برثانیه رسیده بود به ۱۳۰ مترمکعب درثانیه کاهش یافته و خروجی سد دز نیز از حدود ۶۰۰ متر مکعب درثانیه به ۴۵۰ مترمکعب درثانیه رسیده است.

رابعی بیان کرد: هر چند پیش بینی‌ها حاکی از بارش بالای نرمال در فروردین داشت و انتظار وقوع سیلاب‌های بسیار بزرگ در این ماه می‌رفت، اما بارش اتفاق افتاده در نیمه اول فروردین کمتر از پیش بینی‌ها واقع شد و با توجه به اینکه تا آخر ماه هم انتظار وقوع سیلاب نمی‌رود، استراتژی آبگیری زودهنگام مخازن در اسفند قرار گرفت و کاهش خروجی مخازن سد‌ها به ویژه دز و کرخه عملیاتی شد.

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: آب سد‌های خوزستان به تدریج ارتفاع خواهند گرفت به طوری که تا پایان اردیبهشت حداکثر آبگیری ممکن صورت میگیرد و با تامین همه مصارف نرمال حوضه‌های کرخه، دز و کارون تابستان پرباری در این حوضه‌ها رقم بخورد.

رابعی همچنین گفت: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۹۸) برنامه مخازن سد‌های خوزستان با رویکرد تامین کامل نیاز‌های پایین دست و ایجاد حجم مناسب برای کنترل سیلاب‌های پیش رو برنامه‌ریزی شد، به طوری که نیاز‌های پایین دست بدون هیچ کمبودی تامین شده است استراتژی اتخاذ شده باعث شد که سیلاب‌های متعدد بهمن و اسفند پارسال به خوبی در مخازن سد‌ها تسکین یابد، در حالی که اسفند گذشته بسیار پربارش اتفاق افتاد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.