در گذشته فردی از میان بذله گویان و مستمندان به عنوان میر یا پادشاه نوروز به مدت پنج رو انتخاب می شد.

فریدون کوره ئی، کارشناس ادبیات و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، با اشاره به آیین های باستانی و کهن با موضوع نوروز گفت: درگذشته تئاتر کمدی میر نوروز، امیر نوروز یا پادشاه نوروز به مدت پنج روز برگزار می‌شد که طی آن یک شخص را از میان افراد مستمند یا بذله گو به عنوان میرنوروز قرار می دادند و میر نوروز نیز برای خود وزیر و خدم و حشم داشت و یک نفر را از میان افراد بذله گو به عنوان کهن وزیر انتخاب می کرد.

او افزود: میرنوروز یک وزیر دست راست و یک وسیله دست چپ از میان افراد انتخاب می کرد که وزیر دست چپ نماد دیو بود و کارهای وارونه انجام می‌داد.

کارشناس ادبیات در ادامه گفت: مثلاً در تاریخ ادبیات ایران همواره پادشاهان دارای یک وزیر راست و چپ بودند که وزیر چپ همواره فرمان هایی در  مخالفت با قهرمان داستان صادر می کرد و در واقع اصطلاح معروف فلانی از پهلوی چپ یا دنده چپ بلند شده هم گواهی بر منفی بودن نماد سمت چپ است.

او افزود: اما وزیر دست راست همواره در ادبیات ایران چهره موافق و مردمی داشته و یا همراه قهرمان داستان بوده است.

کوره ئی با بیان این که از میان افراد فرد باسواد، فردی به عنوان دبیر، میرزا یا نویسنده نیز انتخاب می شد، گفت: میرنوروز تعدادی خدمتگزار، دلقک، تعدادی جلاد و خنجرزن قرمز پوش داشت همچنین بعضی افراد نیز به عنوان ساززن و آوازخوان  انتخاب می‌شدند که به صورت دسته جمعی به خواندن آواز و سرود می پرداختند.

او افزود: میرنوروز گاهی برای مسئولان حکم های طنزآمیز و جالبی صادر می کرد مثلاً مبلغ مالیات آنان را ۱۰ برابر بالا می برد البته این اقدام فقط شوخی بود.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.