رئیس بنیاد البرزشناسی گفت: درخت ارس توانایی زیستن در دمای منفی چهل درجه تا مثبت چهل درجه سانتی‌گراد را دارد.

درخت ارس، با طاقتی باور نکردنیمهراب رجبی، رئیس بنیاد البرز شناسی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، با بیان این که درخت ارس، هورس یا اورس به عنوان المان گیاهی این استان به ثبت رسیده است، گفت: این درخت توانایی زیست در فاصله ی دمایی چهل درجه سانتی گراد زیر صفر تا چهل درجه سانتی گراد بالای صفر را داشته و بهترین زمان برای غرس نهال این درخت ارزشمند کمی پس از بارش اولین برف است.

او با بیان خودرویی درخت ارس در گذشته دارای عامل حیوانی بوده است، افزود: مرحله فرآوری بذر این گیاه در بدن حیواناتی مانند خرس، گرگ، آهو، گوزن و... فرآوری می‌شده و از طریق مدفوع آنان در قسمت های مختلف طبیعت رها می‌شده است.

رئیس بنیاد البرزشناسی در ادامه گفت: شاید فرآوری بذر درخت ارس ممکن و آسان باشد اما غرس نهال این درخت شرایط ویژه خود را می طلبد زیرا نهال آن باید در ارتفاعی بیش از دو هزار متر کاشته شود.

او افزود: از آن جا که نهال ارس بسیار ترد و برای خوردن علف خواران مناسب است مورد استقبال این حیوانات قرار می گیرد بنابراین باید در اطراف نهال این درخت حفاظ ایجاد کرد.

مهراب رجبی گفت: امروزه دوستداران طبیعت البرز و این درخت به صورت کاملا داوطلبانه اقدام به فرآوری بذر ارس، غرس نهال آن و محافظت از سلامتی این درخت می کنند از جمله این افراد مردم روستای آغشت هستند که با همکاری شورای اسلامی این روستا برای بقای این درخت ارزشمند تلاش می کنند.

او با بیان این که یک تا یک و نیم سانتی‌متر حداکثر میزان رشد درخت ارس در یک سال است، افزود: هجده استان ارس خیز در کشور داریم اما با این وجود بهترین محل پرورش این گیاه البرز است.

انتهای پیام/د.خ

تلاش نیروهای مردمی برای بقای درخت ارس

برچسب ها: درخت کاری ، درخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.