مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با اشاره به ارتقای شاخص‌های ارتباطی در گیلان از پروژه احداث ۴۰ سایت نسل دوم، ۴۵ سایت نسل سوم، ۷۶ سایت نسل چهارم و ۱۱ سایت TD-LTE با پیشرفت بالای ۵۰ درصدی در این استان خبر داد.

به گزارش  حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،، فرزاد توکلی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان با اشاره به ارتقای شاخص‌های ارتباطی در گیلان از پروژه احداث ۴۰ سایت نسل دوم، ۴۵ سایت نسل سوم، ۷۶ سایت نسل چهارم و ۱۱ سایت TD-LTE با پیشرفت بالای ۵۰ درصدی در این استان خبر داد.

  مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان گفت: به‌طورکلی یکی از ارکان اصلی توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساختی است و زیرساخت در استان‌ها به دو بخش تقسیم می‌شودکه یکی از آن‌ها توسعه و ارتقای زیرساخت بین‌شهریاست که شامل میزان سرمایه‌گذاری در بخش فیبر نوری و ظرفیت شبکه انتقال و ظرفیت پهنای باند ورودی استان است و از این لحاظ استان گیلان تا به امروز وضعیت بسیار مناسبی داشته و تمامی نیاز‌های مشترکین استانی را تامین کرده است.


توکلی افزود: در حال حاضر طول شبکه فیبرنوری استان ۸۹۵ کیلومتر، ظرفیت شبکه انتقال ۶۰۶ Gbps و ظرفیت پهنای باند ورودی استان نیز ۴۸۰ Gbps است، اما در حوزه درون‌شهری، مخابرات منطقه گیلان و همچنین شرکت‌های دارای مجوز مربوطه در حال اجرا و برقراری زیرساخت‌های فیبر نوری به‌منظورتأمین زیرساخت‌های لازم برای پروژه شهر هوشمند هستند.

وی ادامه داد: در همین راستا، ایجاد زیرساخت فیبرنوری در نقاط محروم و کمتر توسعه‌یافته در قالب طرح خدمات عمومی اجباری روستایی USO در اولویت اول، فاز یک در استان به طول ۱۰۶ کیلومتر از مسیر توتکابن شهرستان رودبار آغاز و تا منطقه دیلمان (سه‌راهی تپه) شهرستان سیاهکل ادامه می‌یابد.

او تصریح کرد: تاکنون حدود ۶۵ کیلومتر از پروژه انجام‌شده و مابقی نیز در حال اجرا است که در قالب این پروژه تعداد هشت مرکز مخابراتی تلفن ثابت، ۱۱ سایت تلفن همراه اول و سایت ایرانسل و همچنین دو سایت ارتباطات کوه نور تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار مس گیرند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان در مورد اقدامات انجام‌شده برای ارتقای شاخص‌های ارتباطی در حوزه تلفن ثابت، تصریح کرد: به‌طور طبیعی شاخص‌های ارتباطی در کلیه کشور‌های درحال‌توسعه تمایل به رشد دارند. البته نه‌تنها در کشور ما بلکه در کشور‌های توسعه‌یافته نیز شاخص تلفن ثابت نسبت به دیگر شاخص‌ها مانند ارتباطات سیار از شیب کمتری برخوردار است که این شاخص‌ها شامل دایری تلفن ثابت، ضریب نفوذ تلفن ثابت و توسعه زیرساخت‌های تلفن ثابت در نقاط روستایی است.

توکلی با اشاره به میزان این شاخص در استان گفت: در سال ۹۷ دایری تلفن ثابت در استان ۱.۰۲۱.۰۶۷ بوده که این عدد در سال جاری به ۱.۰۴۲.۹۶۲ ارتقاء پیداکرده و ضریب نفوذ این خدمات از ۴۰ به ۴۱ افزایشیافته وگیلان از لحاظ ضریب نفوذ تلفن ثابت در رتبه ششم کشور است.

وی افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای کاهش شکاف دیجیتالی بین شهر و روستا اقدام به ارائه خدمات تلفن ثابت در نقاط محروم و کمتر توسعه‌یافته نموده که طی این اقدام از ۲۵۶۷ روستای دارای سکنه در استان، ۲۵۰۴ روستا تحت پوشش تلفن ثابت خانگی قرار گرفته‌اند.

مدیر گل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان با اشاره به به تمایل مردم برای استفاده از تکنولوژی‌های برتر ارتباطی وضعیت تلفن همراه در استان گفت: ارتباطات امروزه یکی از مهم‌ترین عوامل و مزایای رقابتی در رشد و توسعه بنگاه‌ها و حتی اشخاص است و حتی میزان مشترکان خطوط تلفن همراه و دسترسی به پهنای باند ارتباطی به‌عنوان شاخص‌های توسعه‌یافتگی مطرح بوده و یکی از جذاب‌ترین و پویاترین فناوری‌هایی که تأثیر بسزایی در رشد فناوری بوده را تلفن همراه دانست.

توکلی در ادامه با اشاره به اینکه در سال جاری با افزایش میزان پهنای باند و ارتقای بسیاری از سایت‌های تلفن همراه به نسل سوم و چهارم و همچنین قابلیت ارائه سرویس‌های دیتای پهن باند ویژگی‌های منحصر به فردی را برای مشترکان فراهم شده، افزود: این ارتقا و تغییر نسل به‌طورمشخص در آمار‌های حوزه تلفن همراه مشهود بوده که می‌توانبه ضریب نفوذ تلفن همراه اول اشاره که در سال ۱۳۹۷، ۷۴ درصد و در سال جاری به ۸۲ درصد ارتقا یافته و به همین نسبت در حوزه تلفن همراه شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل این میزان در سال ۱۳۹۷، ۵۶ درصد بوده که در سال جاری به ۶۵ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: به‌طورکلی استان گیلان از لحاظ رتبه‌بندی در شاخص ضریب نفوذ کل تلفن همراه در رتبه پنج کشوری بوده که به نسبت موقعیت جغرافیایی و شرایط استراتژیک منطقه رتبه مناسبی بوده و در همین راستا با توجه به اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پروژه ارائه خدمات تلفن همراه به نقاط محروم و کمتر توسعه یافته در استان گیلان با محوریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نظارت اداره کل ICT استان به پیمانکاری شرکت ارتباطات ایرانسل از مهرماه سال جاری آغاز شده است که در فاز اول این پروژه ۵۴ روستا برای احداث سایت دکل ارتباطی به شرکت ایرانسل ابلاغ شده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان در خصوص برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه زیرساخت در جهت ارائه خدمات پهن باند و اینترنت پرسرعت، خاطرنشان کرد: در راستای توسعه پهن باند و ارتقای شاخص‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات در استان و همچنین کاهش شکاف دیجیتالی بین شهر و روستا اقدامات مؤثر و خوبی در سال جاری صورت گرفته که شامل ارتقا تکنولوژی ۱۳ سایت به نسل سوم و چهارم، راه‌اندازی ۱۳ سایت جدید فول تکنولوژی توسط شرکت ارتباطات ایرانسل با سرمایه‌گذاری حدود ۲۶۰ میلیارد ریال، ارتقا ۱۶ سایت تلفن همراه به نسل سوم و چهارم با سرمایه‌گذاری ۷۶ میلیارد ریال توسط همراه اول، ازجمله اقداماتی بوده که در این زمینه در استان انجام‌شده و در ارتقا شاخص‌های ارتباطی در استان تاثیر بسزایی داشته است.

توکلی یادآور شد: گیلان در حال حاضر حائز رتبه چهارم در شاخص ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور بوده که همه این‌ها نشان از تلاش زحمتکشان و کارشناسان حوزه ICT استان است و با توجه به نیاز روز افزون و توسعه بیشتر در این حوزه، در حال حاضر پروژه احداث ۴۰ سایت نسل دوم، ۴۵ سایت نسل سوم، ۷۶ سایت نسل چهارم و ۱۱ سایت TD-LTE با سرمایه‌گذاری حدود ۱۵۰۰ میلیارد ریال و پیشرفت بالای ۵۰ درصدی در حال انجام بوده و پس از پایان این پروژه‌ها تاثیر بسزایی در ارائه خدمات با بهترین کیفیت به مردم استان خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.