علیرضا رزم‌حسینی با حضور در برنامه اشاره صدا و سیمای خراسان رضوی تمام برنامه‌های مقابله با کرونا را در استان شرح داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،ررزم حسینی استاندار خراسان رضوی در برنامه اشاره صدا و سیمای خراسان رضوی گفت: در گام اول، در راستای اینکه مراکز انتشار براساس نظر کارشناسان اجتماعات است، بلافاصله دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و مدارس تعطیل شد و حتی ادارات دولتی نیز چند روزی تعطیل شد و سپس ما بر اساس سیاست دورکاری جلو رفتیم و اکنون ۷۵ درصد کارمندان می‌توانند به صورت دورکاری کار خود را انجام دهند.

او ادامه داد: یکی دیگر از اهداف ما، ایجاد همگرایی با علما در مقابله با کرونا بود و با برگزاری نشست‌های مختلف، با علما، متخصصان و پزشکان توانستیم به این هدف برسیم و همچنین توانستیم تقریبا یک انسجام کاملی در جهت برگزارنشدن هرگونه اجتماعی حتی اجتماعات مذهبی در استان به وجود بیاوریم.

برگزار نشدن ۵۰ درصد نماز‌های جماعت

استاندار خراسان رضوی گفت: حدود ۵۰ درصد نماز جماعت‌های ما برگزار نمی‌شود و یا براساس پروتکل‌های البلاغی برگزار می‌شود البته توصیه ما به برگزارنشدن نماز‌های جماعت است و امروز در شورای تامین مصوب و به سازمان تبلیغات اسلامی ابلاغ خواهیم کرد برای مدتی مردم نماز خود رادر خانه بخوانند و بیرون نیایند.

رزم حسینی ادامه داد: من نمی‌خواهم مردم را نگران کنم، اما مشهد و خراسان رضوی وضعیت خوبی ندارد و ما رسما هم اعلام کردیم آمادگی پذیرش هیچ مسافر و گردشگری را نداریم. ضمن عذرخواهی از مردم خوب ایران از آن‌ها می‌خواهیم که زیارت خود را از خانه خود انجام دهند.

او اضافه کرد: ما از رسانه ملی گله داریم، زیرا که رسانه ملی باید با توجه به شرایط استان خراسان رضوی و حجم زیاد زائری که سالانه به این استان می‌آیند باید به صورت مداوم زیرنویس کند که مردم به مشهد و خراسان رضوی نیایند، زیرا که خراسان آمادگی پذیرایی ندارد و ظرفیت درمانی آن بالا نیست که بتواند خدمات بدهد.

منع ورود به استان با اهداف گردشگری

استاندار خراسان رضوی گفت: اگر جمعیت خراسان هفت میلیون نفر باشد و یک درصد آن‌ها مبتلا شوند تعداد مبتلایان ۷۰ هزار نفر خواهد بود و اگر نیمی از آن‌ها نیاز به بستری شدن داشته باشند، ۳۵ هزار نفر می‌شود حال آن‌که کل تخت‌های آماده پذیرش بیمارستانی ما در استان سه هزار عدد است. ما اجازه ورود افرادی که بخواهند برای گردشگری وارد استان شوند، نمی‌دهیم و از آن پیشگیری می‌کنیم، زیرا که برای حفط سلامت مردم مجبور هستیم این کار را انجام دهیم.

رزم‌حسینی درباره بحث کنترل محور‌های ورودی به استان‌ها گفت: رئیس جمهوری هم مصوب کردند که در ۱۱ استان محدودیت‌هایی صورت بگیرد و ما بر همین اساس از فرماندار نیروی انتظامی درخواست کردیم که در ۱۴ نقطه ورودی به استان کنترل‌های ویژه و محدودیت‌های خاصی اجرا کنند که اکنون چند روزی از آغاز اجرای آن می‌گذرد و از ۲۶ اسفند نیز اجرای آن شدت می‌گیرد. در کنار این‌ها غربال‌گری توسط هلال احمر اجرا خواهد شد.

او افزود: ما به خودرو‌هایی که پلاک استان ندارند تا حد امکان تذکر جدی می‌دهیم و آن‌ها را برمی‌گردانیم و اگر مشکلاتی داشته باشند موظف هستیم آن‌ها را قرنطینه کنیم و برای این منظور محل‌هایی را پیش‌بینی کردیم.
 

شش نقطه ورودی به مشهد کنترل می‌شوند

استاندار خراسان رضوی گفت: ما شش نقطه ورودی به شهر مشهد را کنترل می‌کنیم. از شهرستان‌های اطراف به مشهد حق ورود ندارند و مثلا اگر کسی می‌خواهد از کلات به نیشابور برود حق ندارد که داخل شهر بیاید.

خروج ۴۶ هزار نفر از اتباع بیگانه از مرز‌های استان

رزم حسینی گفت: خراسان یک استان عادی مانند سایر استان‌ها نیست ما تا امروز ۴۶ هزار نفر از اتباع بیگانه را به خارج از کشور منتقل کردیم و اتباع بیگانه‌ای که در استان‌های دیگر مشاغلی داشتند و اکنون بیکار شده‌اند برای بازگشت به کشور‌های همسایه و حتی کشور‌های دوردست از استان ما عبور می‌کنند تقریبا روزی دو تا چهار هزار نفر خروجی از مرز‌ها داریم و این یک حرکت بزرگ است و کار ساده‌ای نیست علاوه بر این‌ها اتباعی که از کشور‌های مختلف مانند کشور‌های حاشیه خلیج فارس وارد کشور شده بودند، با این بحران روبه‌رو شدند و ما با هماهنگی که با وزارت امور خارجه انجام دادیم آن‌ها را منتقل کردیم و برخی قرنطینه شدند و رفتند. با وجود محدودیتی که کشور همسایه ما قائل شده و فقط از ساعت ۱۰ صبح تا دو بعداز ظهر مرز را باز می‌گذارد. دیروز، ده هزار نفر از اتباع را از مرز خارج کردیم

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در مجموع ما تقریبا بیشتر اجتماعاتی را که در محدوده اختیارات ما در استان بود، توصیه به لغو یا لغو کردیم و برخی مانند برخی اصناف و گروه‌ها خود داوطلبانه اجتماعات را لغو کردند.

کمک ۲۰ میلیاردی به دانشگاه‌های علوم پزشکی

رزم‌حسینی درخصوص کمک‌های نقدی به دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: ما علاوه بر ۴۵ میلیارد تومان تخصیص‌های دولتی، ۲۰ میلیارد تومان به صورت نقدی به دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت کردیم و همچنین شهرداری نیز کمک‌هایی انجام داد..

وی درمورد کمبود ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در استان گفت: وقتی بحرانی در یک کشور ایجاد می‌شود طبیعی است که تمام عرضه و تقاضا آن کشور در خصوص برخی از محصولات خاص به هم می‌خورد.

استاندار خراسان رضوی افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده تصمیم گرفت که به صورت متمرکز از تهران این محصولات را جمع و سپس توزیع کند و اولویت هم با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است. ما در خراسان در چند روز اول مشکل داشتیم، اما اکنون مشکل نداریم و تمام بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها را تغذیه کردیم و در چند روز آینده به داروخانه‌ها هم خواهیم داد.


کاهش بیش از ۶۰ درصدی حمل و نقل ریلی و هوایی در استان

استاندار خراسان رضوی گفت: حمل و نقل هوایی استان،۶۲ درصد و حمل و نقل ریلی ما ۶۷ درصد کاهش پیدا کرده است که این کار سخت و جسورانه‌ای است. ما معتقدیم که باید جمعیت خراسان رضوی را که شش میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است تا جایی که امکان دارد در این ایام با ورود مسافر افزایش ندهیم، زیرا که امکانات آن را نداریم و اکنون این مقدار کاهش حمل و نقل کافی نیست و باید بیش از این باشد.

رزم‌حسینی ادامه داد: کار دیگری که ما در استان انجام دادیم بستن مرز‌ها بود، خود من دو، سه هفته پیش نامه‌ای به وزیر امور خارجه فرستادم که ما مرز پاکستان و افغانستان را می‌بندیم و فقط کامیون‌های حمل موادغذایی با کنترل‌هایی که انجام می‌دهیم باید عبور کنند. اکنون سه، چهار هفته است که مراکز قرنطینه‌ای در مرز دوغارون داریم و فقط افراد محدودی به عنوان مثال تاجری که باری داشته، با نظارت خود ما وارد می‌شود و صدور ویزا ممنوع شده است.


اعمال حداکثر محدودیت برای جابه‌جایی جمعیت

استاندار گفت: به فرمانداران ابلاغ شده که حداکثر محدودیت را در جابه‌جایی جمعیت ایجاد کنند به عنوان مثال کسی که در گناباد است تا جایی که می‌تواند نباید به نیشابور یا شهر‌های دیگر برود و برای این کار‌ها به همکاری تمام نهاد‌ها نیازمندیم.

رزم حسینی ادامه داد: مراکز سلامت جدید از امروز در ۳۰ نقطه حاشیه شهر ایجاد می‌شود در این مراکز مردم را تست می‌کنند و آزمایش‌هایی انجام می‌دهند تا هجوم به بیمارستان‌ها انجام نشود این مراکز سلامت یک فاصله‌ای را ایجاد می‌کند و مراقبت‌هایی را پیش از مراجعه به بیمارستان انجام می‌دهد و همچنین دستورالعمل‌هایی را اجرا می‌کند تا با یک نظم و انضباطی بتوان به درمان پرداخت.

او گفت: ما به فرمانده نیروی انتظامی و شورای تامین ماموریت داده‌ایم تا در شرایط بدبینانه چنان‌چه عده‌ای بی‌مسئولیتی انجام دهند، در برخورد با آن‌ها اقداماتی انجام دهیم.


انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.