مدیر کل کمیته امداد استان تهران اقدامات مختلف کمیته امداد را در سال ۹۸ تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سید ابوالفضل پرپنچی مدیر کل کمیته امداد استان تهران در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان، اقدامات مختلف کمیته امداد را در سال ۹۸ تشریح کرد.

بعد تودیع حمیدرضا شیران، سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در حکمی، سید ابوالفضل پرپنچی را در ۱۳ شهریور ۹۸ به عنوان سرپرست کمیته امداد استان تهران منصوب کرد و بعد از مدتی در حکم جدید به سمت مدیر کل کمیته امداد استان تهران منصوب شد.

سال نو وعیدتون مبارک

خواهش می‌کنم. من هم تبریک عرض می‌کنم.

کمیته امداد در ایام نوروز تعطیل است؟

خیر؛ در چند روز اول عید مانند دیگر ادارات تعطیل است، اما بعد از آن همکاران ما در تمامی ادارات مشغول فعالیت هستند و در شیفت‌های اداری امکان دسترسی به دیگر مدیران شهری نیز وجود دارد، چرا که کمیته امداد علاوه بر داشتن مسئولیت‌های خود یک اورژانس اجتماعی هم هست. مبارزه با فقر و ارتقای اقتصادی خانواده‌ها از مسئولیت‌های امداد است و ممکن است در این ایام کسی گرفتار شود و ما این ارتباط را در ایام نوروز قطع خواهیم کرد.

با وجود ویروس کرونا در کشور امسال در ایام عید مسافرت می‌روید؟

من بچه روستا هستم و شاید به روستای خودمان بروم.

با وجود بحران کرونا مردم از سفر کردن می‌ترسند

کرونا در روستای ما وجود ندارد (باخنده).

الحمدلله

اصالتاً اهل کجا هستید؟

قزوین، ۱۰ کیلومتری آبگرم روستای حسن آباد سادات. آنجا همه سید هستند.

ایام نوروز فقط عیدی می‌دهید یا عیدی هم می‌گیرید؟

هر دو (با خنده).

روز مرد چه چیزی کادو گرفتید؟

جوراب، هیچ وقت کادو نمی‌گیرم (باخنده). شاید هیچ سالی هیچ چیزی کادو روز مرد نگرفته باشم، اما جوراب نمی‌گیرم.

بهترین کادویی که گرفتید چه  چیزی بوده است؟

ما معمولاً نقدی حساب می‌کنیم. نقدی به ما کادو می‌دهند و می‌گویند هر چی که دوست داری بخر.

هر ساله فرصت دارید برای فرزندانتان به خرید عید بروید؟

هر سال اکثراً برای خرید عید با فرزندانم هستم، اما دخالتی در خرید نمی‌کنم.

شما که همه چیز را نقدی حساب می‌کنید، برای روز زن چه کادویی می‌گیرید؟

نقدی (باخنده) فیزیکی خرید نمی‌کنم، چون ایراد میگیرند.

چند فرزند دارید؟

من دو دختر دارم. یکی از آن‌ها پشت کنکوری و دیگری کلاس یازدهم است.

تحصیلات خودتان چیست؟

من با مدرک لیسانس راهنمایی و مشاوره وارد کمیته امداد شدم و در ادامه در مقطع کارشناسی ارشد رشته ارتباطات در دانشگاه آزاد قیامدشت تحصیل کردم و در حال حاضر در مرحله دفاع از پایان نامه‌ دکتری در رشته ارتباطات هستم.

با وساطت شما فرزندانتان جایی مشغول به کار نیستند؟

ما اهل پارتی‌بازی نیستیم (باخنده).

روی دخل و خرج فرزندانتان حساس هستید؟

اول اینکه هر وقت به پول نیاز داشته باشند به من می‌گویند و ما پول تو جیبی و ماهیانه نداریم؛ هر چند که برایشان در حساب بانکی پشتوانه‌ای ذخیره می‌کنم.

دپوی عید///

حقوق دریافتی‌تان توسط کمیته امداد چقدر است؟

اینکه بگوییم مبلغ دقیق هیچ وقت نگاه نمی‌کنم شاید باورتان نشود؛ اما فکر کنم دریافتی من چیزی حدود ۶ میلیون تومان است.

غیر از کار در کمیته امداد جای دیگری هم مشغول فعالیت هستید؟

خیر.

شما جزء مدیران پولدار محسوب می‌شوید؟

پدرم وضعیت مالی خیلی خوبی داشت و امروز هر چی که دارم از پدرم است، اما من در دوران جوانی ۳ تا ۴ شیفت کار می‌کردم. یادم می‌آید هم مکانیکی کردم و هم شانسی فروختم. پدرم وضع مالی خوبی داشت، اما فرزندانش را سر کار می‌فرستاد.

اگر پسر داشتید او را از دوران کودکی به سرکار می‌فرستادید؟

بله باید کار کند، چرا که اگر کار نکند فردا نمی‌تواند زندگی را بچرخاند. ما در خانواده طوری تربیت شدیم که اگر چیز‌هایی را که داریم از ما بگیرند، باز هم بیکار نمی‌مانیم، چون جوهره کار داریم.

بالا شهر نشین هستید؟

خیر؛ من ستارخان ساکنم.

معمولا صبح چه ساعتی سر کار هستید؟

صبح‌ها معمولاً قبل از ۸ سر کار می‌آیم، اما برگشتم با خداست.

چه شد که وارد کمیته امداد شدید؟

من قبل از ورودم در امداد در کمیته انقلاب مشغول فعالیت بودم که بعد از ادغام شدن آن بدون هیچ پارتی بازی وارد کمیته امداد شدم. در آن زمان دنبال کار بودم و با فردی آشنا شدم که گفت می‌توانی در معاونت درمان کمیته امداد مشغول شوی. اوایل به صورت افتخاری کار می‌کردم و بعد به صورت قراردادی. از سال ۷۴ در امداد هستم و سال ۱۴۰۲ بازنشسته می‌شوم.

چایی‌ای که ما اینجا می‌خوریم از پول صندوق صدقات است؟

خیر؛ هیچ ریالی از صندوق صدقات برای هزینه‌های اداری تشکیلاتی و دستمزد مصرف نمی‌شود.

پس چرا اغلب مردم فکر می‌کنند درآمد کمیته امداد صندوق صدقات است؟

از مبالغ صندوق صدقات معابر و مکان‌های دیگر به هر فرد تحت پوشش حدود ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد. تا نیمه اسفند ماه بیش از ۴۱ میلیارد تومان از وجوهات صندوق صدقات جمع آوری شد که بین ۷۳ هزار خانواده تحت پوشش تقسیم می‌شود، اما این تنها خدمات کمیته امداد نیست، چراکه امداد خدمات مختلفی را به صورت موردی ارائه می‌کند.

برای تغییر نگرش مردم چه کاری انجام دادید؟

گزارش کردن خدمات و هزینه‌ کرد کمیته امداد به مردم می‌تواند این نگرش را تغییر دهد. اگر این نگرش در جامعه وجود دارد به دلیل عدم اطلاعات مردم نسبت به عملکرد امداد است و من هم اگر جای آن‌ها بودم شاید همین فکر را می‌کردم.

درباره خدمات کمیته امداد توضیح دهید

گفتنی است ۱۱ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد مستأجر هستند و امداد در این راستا کمک‌هایی به اجاره مسکن، دیه مسکن، تهیه دارو، تهیه انواع مکمل‌های درمانی، تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان و موارد دیگر را در قالب ۳۵ خدمت و ۱۴۰۰ بسته خدمتی به جامعه هدف ارائه می‌کند. علاوه بر پرداخت مستمری ثابت و یارانه به مددجویان امداد، کمک‌های هدفمند و هدفدار نیز بر اساس نیاز در طول سال به آن‌ها ارائه خواهد شد. همچنین علاوه بر این خدمات مشاوره‌های تحصیلی و خانواده نیز به مددجویان و سایر افراد ارائه می‌شود.

با توجه به اینکه سال گذشته کمیته امداد ۱.۳ اشتغال کشور را ایجاد کرد، برنامه‌ شما برای سال آینده چیست؟

سال ۹۸، ۱۰ هزار مورد کار انجام شد که در قالب کاریابی، آموزش، وام و ایجاد اشتغال بود. برنامه اشتغال کمیته امداد علاوه بر آن که هم برای مددجویان امداد است برای نیازمندانی هم که تحت پوشش هستند نیز انجام می‌شود. در زمینه پرداخت وام برای اشتغال مددجویان تا ۵ سال بر طرح‌های اشتغالزایی آن‌ها نظارت خواهد شد و مشاوره و آموزش‌های لازم را به آن‌ها ارائه خواهیم داد. ما به دنبال این هستیم که برای سال ۹۹ اشتغالی پایدار با درآمد پایدار برای مددجویان و نیازمندان فراهم کنیم که این مشاغل شامل شغل‌های خانگی و کار‌های بزرگتری می‌شود. راهبران شغلی نیز تضمین کننده شغل این افراد هستند، چرا که ما در سال ۹۸ برای کمک به اشتغال مددجویان با راهبران تولیدی‌ها و کارخانجات ارتباط خوبی برقرار کردیم.

دپوی عید///

به غیر از حوزه اشتغال دیگر چه برنامه‌هایی برای سال ۹۹ دارید؟

در سال بعد بیشتر برای آموزش خانواده‌هایی که هیچ مهارتی ندارند تلاش خواهیم کرد. کاری که در حال حاضر نیز شروع شده و ما برای اولین اقدام در محله هرندی تهران ۶۰۰ هزار و ۷۰۰ خانوار را شناسایی کردیم تا بتوانیم در حوزه اشتغال به آن‌ها کمک کنیم و یا اگر نیاز باشد آن‌ها را تحت پوشش امداد قرار دهیم.

در زمینه پرداخت وام، بانک‌ها با امداد همکاری می‌کنند؟

صندوق امداد ولایت، بانک قرض الحسنه مهر و سایر بانک‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات به مددجویان همکاری خوبی داشتند و در مواردی هم که با مشکل مواجه بودیم با کمک استانداران و فرمانداران شهرستان‌ها توانستیم آن‌ها را مرتفع کنیم.

افراد برای تحت پوشش قرار گرفتن خودشان به امداد مراجعه می‌کنند یا شما شرایطی برای شناسایی افراد نیازمند دارید؟

درگاه‌های مختلفی برای شناسایی وجود دارد، یکی از این راه‌ها خود معرفی است که خود فرد با مراجعه به مراکز کمیته امداد درخواست کمک می‌کند.

با توجه به اتفاقات سال ۹۸ چه افرادی و با چه آسیب‌هایی برای اولین بار به امداد مراجعه می‌کردند؟

نیاز‌های معیشتی، درمانی و اشتغال بیشترین مراجعات را به کمیته امداد دارند.

امسال چند حامی به حامیان کمیته امداد استان تهران اضافه شد؟

امسال حدود ۱۲ هزار حامی به حامیان کمیته امداد استان اضافه شد، این در حالی است که ایتام کمیته امداد استان ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر و محسنین ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر هستند. در این راستا توانستیم در مناسبت‌های مختلف مانند نمایشگاه قرآن، جشن عاطفه‌ها،  ۲۲ بهمن و نماز جمعه خیرین را به چرخه حامیان اضافه کنیم. همچنین با همکاری آستان قدس توانستیم ارتباط خوبی با خادم‌ یاران رضوی برقرار کنیم. همچنین باید بگویم کلیه حامیان کمک‌های خود را به حساب شخصی فرزندان خود واریز می‌کنند و کمیته امداد در این زمینه دخالتی ندارد.

حامیان چرخه کمیته امداد افراد پولداری هستند؟

خیر؛ ما فرزندی را داشتیم که قبل از به دنیا آمدنش پدرش او را به یک حامی تبدیل کرده است.

عیدی ۹۹ به چند خانوار تحت پوشش کمیته امداد استان تهران پرداخته شد؟

به ۷۳ هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد عیدی پرداخت می‌شود، همچنین باید بگویم بسته معیشتی دولت نیز در سال ۹۸ در تمام مراحل به حساب تمامی خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد استان تهران واریز شد.

درباره اقدامات کمیته امداد در راستای پیشگیری از ویروس کرونا توضیح دهید.

در ایام شیوع کرونا به صورت غیر حضوری پیام‌هایی برای پیشگیری از این ویروس به خانواده‌ها ارسال می‌شود. همچنین به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا مبلغ یک میلیارد تومان به حساب سرپرستان ۱۸ هزار خانوار واریز شد. بیماران صعب العلاج، بیماران خاص، زمین گیر، سالمندان و خانوار‌هایی که مشمول طرح سوء تغذیه کودکان هستند از این کمک بهره‌مند شدند. برای همه کارکنان کمیته امداد استان تهران نیز ژل بهداشتی ضدعفونی کننده دست تهیه و در اختیار آن‌ها قرار گرفته شد.

تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره شما در امداد چه بوده است؟

خاطره شیرین زیاد است. از زمانی که مدیر مرکز مددکاری بودم هر روز برایم شیرین بود. زمانی بود که فردی با وجود مشکل به ما مراجعه می‌کرد و ممکن بود که درمانده باشد. وقتی به او کمک می‌کردیم برایمان خیلی دعا می‌کرد. بعضی وقت‌ها مردم ما مشکل شنیدن پیدا می‌کنند و فقط به کسی نیاز دارند تا دردشان را بشنود. دعا‌های مردم از شیرینی‌های کار ماست. البته تلخی‌هایی هم وجود دارد، اینکه گاهی اوقات می‌شنوم همکارانم را از دست دادم از تلخی کار است.

حالا بعد از چند سال خدمت رسانی در امداد، تاثیر دعای مردم را در زندگیتان احساس کرده اید؟

سال ۸۳ با خانواده در جاده با سرعت ۱۶۰ کیلومتر تصادف وحشتناکی کردم که خدا را شکر هیچ کسی آسیب ندید. کسی که با خدا معامله کند هیچ وقت شکست نمی‌خورد، هزاران نفر هم که برای شکست تو جمع شوند تا خدا نخواهد هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

کلمه خدا خیرت بده رو زیاد می‌شنوید

بله؛ این کلمه را در زمانی که در معاونت درمان بودم خیلی می‌شنیدم و نکته بسیار مهم این است که دعای پدر و مادر هم در زندگی خیلی موثر است. انصافاً هر موقع که توسل کردم غیر ممکن بود که پیش نیاید. گاهی آدم به صفر می‌رسد، آن لحظه دری از جایی باز می‌شود که فکرش را هم نمی‌کردی. خدا هر لحظه آدم را آزمایش می‌کند.

دپوی عید///

و در آخر اگر صحبتی دارید، بفرمایید

در حال حاضر در کشور ما سن فقر پایین آمده و تقریباً زنانه شده است، چرا که یکی از آسیب‌های موجود طلاق است که یکی از عوامل اصلی این گونه فقرهاست. ما در کمیته امداد سعی می‌کنیم حفظ کرامت انسانی را رعایت کنیم، در این راستا جشن‌های عروسی دسته جمعی دیگر در کمیته امداد برگزار نمی‌شود، همچنین در ملاقات‌های حامیان و ایتام و محسنین نظارت کمیته امداد به صورت محرمانه صورت می‌گیرد و باز هم تأکید می‌کنم که هیچ ریالی از پول مردم در جایی غیر از برای مردم خرج نمی‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۳ فروردين ۱۳۹۹
صدها حسن کمک قبل از طلاق و فروپاشیه خانواده!
آخرین اخبار