چین ادعای مقامات آمریکا مبنی بر این که واکنش با تاخیر پکن به کرونا باعث وخیم‌تر شدن اوضاع جهانی شده، را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  رویترز، چین از رفتار غیرمنطقی و غیرمسئولانه مقامات آمریکا که معتقدند واکنش دیرهنگام پکن به کرونا باعث وخیم‌تر شدن اوضاع جهانی شده، انتقاد کرد.

روز چهارشنبه رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا، چین را به دلیل واکنش دیرهنگام به موارد اولیه ویروس کرونا متهم کرده و گفت برای این تاخیر، دنیا حداقل دو ماه برای آمادگی در مقابل این ویروس زمان نیاز خواهد داشت.

روز پنج‌شنبه، طی کنفرانسی خبری در پکن، گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در پاسخ به این ادعای اوبراین گفت نظرات «غیرعقلانی و غیرمسئولانه» برخی مسئولان آمریکا کمکی برای مقابله با همه‌گیری کرونا نخواهد کرد.

او در ادامه بیان کرد تلاش‌های چین برای کند کردن روند شیوع ویروس کرونا، به همه کشور‌ها این فرصت را داده تا برای مقابله با این ویروس آماده شوند.

وی افزود: «امیدواریم برخی مقامات آمریکا به جای سرزنش کردن چین، زمان و انرژی خود را صرف کار بر روی این ویروس و همکاری کنند.»

ویروس کرونا نخستین بار در اواخر دسامبر سال گذشته در شهر ووهان چین و مناطق اطراف هوبئی دیده شد. تاکنون دوسوم از موارد ثبت جهانی این ویروس از این مناطق بوده است.

اما در هفته‌های اخیر بیشترین موارد ابتلا در خارج از چین گزارش شده است.

مقامات چین در ماه ژانویه و فوریه اقداماتی، نظیر تعطیلی کامل شهر هوبئی، برای کاهش سرعت شیوع این بیماری انجام دادند.

اما اوبراین روز چهارشنبه مدعی شد: «مقامات چین به جای اقداماتی برای جلوگیری از شیوع این بیماری، آن را در ووهان مخفی کردند.»

مشاور امنیت ملی آمریکا در ادامه افزود: «ما بهترین اقدامات را برای مقابله با این ویروس انجام دادیم. روش چین و نحوه برخورد چین با این بیماری درست نبوده است.»

بیش از ۱۲۰ هزار نفر در سرتاسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این میان ۴ هزار و ۲۹۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در آمریکا تعداد مبتلایان ۹۷۵ نفر و تعداد مرگ‌ومیر ۳۰ نفر اعلام شده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار