یوسفی گفت: در کشورهای همسایه درخواست تجهیزات برای مهار کرونا تبدیل به بحران شده، اما کنترل این بیماری در ایران بهتر است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، جدیدترین خبر‌ها از مقابله با کرونا و اینکه چرا باید در خانه بمانیم امشب ۱۷ اسفند ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور مهدی یوسفی عضو کارگروه مقابله با کرونا، شیرین افحمی متخصص بیماری‌های عفونی و کوروش احمدی متخصص طب اورژانس مورد بررسی قرار گرفت.

مهدی یوسفی رئیس هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت با اشاره به شرایط خاص ایجاد شده پس از شیوع کرونا در کشور، گفت: مقابله با ویروس کرونا نیاز به دقت نظر دارد این که روند بیماری به چه شکلی به جلو پیش می‌رود و اینکه رصد آن در ایران به چه صورت است از سوی متخصصین مورد بررسی قرار می‌گیرد، به طوری که در حال تجهیز کردن و مقابله با شرایط جدید و نو هستیم، به هر حال نوع بیماری و نوع علائمی که وجود دارد نیازمند شرایط خاص است و پتانسیل درمانی ما تمام قد در اختیار این شرایط قرار گرفته است.

او ادامه داد: پزشکان و پرستاران با از جان گذشتگی کامل در خدمت بیماران هستند، هرچه بتوانیم این صحنه را به خوبی رعایت کنیم و ورود به عرصه درمان را با پیشگیری و بهداشت بیشتر کنیم گرفتاری‌ها کمتر و نیاز‌ها متعادل می‌شود.

یوسفی بیان کرد: اگر همکاری مردم در این زمینه نبود شاید شاهد صحنه دیگری در حوزه درمان می‌شدیم، به نظر می‌رسد نگاه مردم ما بر دقت افزونی که دارند و نوع نگاهی که بر روی مسائل بهداشتی دارند و نوع توجهی که برخی از مسئولین و کارشناسان و پزشکان دارند شاید کنترل این بیماری در ایران بهتر از کشور‌های همسایه در حال انجام است، در کشور‌های همسایه صحنه‌ها به بحران برای درخواست تجهیزات تبدیل شده است.

رئیس هئیت امنای ارزی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ما خیلی بهتر از کشور‌های همسایه می‌توانیم با این بیماری مقابله و مبارزه کنیم ادامه داد: هیئت امنای صرفه جویی ارزی یک نهاد عمومی غیردولتی است که وظیفه حاکمیتی آن اصولاً منسوب به وزیر بهداشت است؛ لذا نیاز‌های مراکز آموزش درمانی یعنی دانشگاه‌های علوم پزشکی باید تامین شود، ما عملاً به عنوان مشتری این بازار مطرح هستیم و دغدغه داریم تا سرمایه‌های مصرفی و تجهیزاتی را به دست مراکز درمانی و بهداشتی برسانیم. اتفاقی که معمولاً در حوزه همه گیری بیماری‌ها اتفاق می‌افتد افزایش نیاز است.

فضای مجازی باعث نیاز کاذب می‌شود

او افزود: فضای مجازی باعث نیاز کاذب می‌شود و عملا سوداگران از این شرایط نیز سوء استفاده می‌کنند، مردم خیلی به فضا‌های مجازی دقت نکنند و اخبار را از رسانه‌ها، وزارت بهداشت، وزیر بهداشت و معاونین آن‌ها و مراجع علمی دنبال کنند، تمام توجه خودمان را فقط باید به رسانه‌های رسمی کشور بدهیم.

یوسفی با اشاره به اینکه تولید کنونی کشور ما چندین برابر نیاز قبلی‌مان است، گفت: در روند طبیعی استفاده از مواد شوینده، ماسک و دستکش کاربرد نداشته است و کارخانه‌ها بر اساس روال خاص تولیداتشان را انجام می‌دادند.

هیئت امنای صرفه جویی ارزی خطوط تولید را پیش خرید می‌کند

او با اشاره به اینکه خطوط تولید باید افزایش پیدا کند، گفت: امروز هیئت امنای صرفه جویی ارزی که تسهیل کننده امور است عملاً خطوط تولید را پیش خرید می‌کند و لذا می‌گوئیم که سرمایه را تامین می‌کنیم تا آن‌ها اقدام به تولید کنند.

یوسفی خاطرنشان کرد: ۹۸ کشور درگیر این بیماری هستند، همه می‌خواهند داشته هایشان را حفظ کنند، تاکید وزارتخانه بر این بود تا خیلی نگاه‌مان به بیرون نباشد، مسلماً این اقلام باید در داخل کشور تولید شود، سرمایه باید به سمت تولید داخل برود، آن چیزی که نیاز روزانه است را باید پیش خودمان نگه داریم و مابقی را به دیگران بدهیم، نگهداری این وسایل در شرایطی که همه به آن نیازمند هستند کاری درست نیست، باید همه در این خصوص به یکدیگر کمک کنیم این فضا خواهد گذاشت، اما آثار مثبت ایثارگری در دل مردم خواهد ماند.

باید داشته هایمان را با دیگران به مشارکت بگذاریم

رئیس هئیت امنای ارزی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه جوانان دانش بنیان وارد این مقوله شده اند افزود: خرید تضمینی را ما انجام می‌دهیم تا نگرانی‌ها کمتر شود، باید داشته هایمان را با دیگران به مشارکت بگذاریم.

ویروس کرونا سرمادوست است

شیرین افهمی متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه ویروس ابتدا به صورت سبک انتشار پیدا می‌کند، گفت: هر یک نفر یا دو نفر ممکن است انسان دیگر را در درگیر کند؛ لذا زنجیره انتقال خیلی راحت صورت می‌گیرد، از هفته دوم به بعد تعداد موارد به صورت صعودی بالا می‌روند و تا چند هفته روند به صورت صعودی می‌شود. شاید در یک تا دو هفته آینده روند صعودی را همچنان داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه مردم باید در این ماجرا کمک کنند گفت: رفتار‌های بهداشتی را که در هفته‌های اول داشتند را همچنان ادامه دهند، باید استرس را از دلمان بیرون و همچنان به اصول بهداشتی توجه کنیم.

افهمی با اشاره به رعایت فاصله‌ها، پرهیز از روبوسی و بغل کردن یکدیگر و خودداری از حضور در تجمعات ادامه داد: باید از انتقال ویروس جلوگیری کرد تا تعداد موارد و پیک اپیدمی کمتر شود، هر چقدر بهداشت را رعایت کنیم تعداد موارد بیماری کمتر می‌شود، ویروس سرمادوست است و انتظار داریم در صورتی که هوا بهتر شود این ماجرا هم کمتر شود.

۸۰ تا ۹۰ درصد مبتلایان به کرونا بدون علامت هستند

کوروش احمدی متخصص طب اورژانس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه هنوز در ابتدای راه قرار داریم گفت: پیک این بیماری اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت است و انتظار داریم درصد بالایی از مردم مبتلا شوند، اما ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد بدون علامت هستند و شاید نیاز به مراجعه به بیمارستان نداشته باشند؛ لذا با خود درمانی ساده می‌توانند بیماری خود را درمان کنند؛ ۱۰ تا ۲۰ درصد موارد احتیاج به مراجعه به بیمارستان دارند.

احمدی اظهار کرد: اورژانس از همان ابتدای کار با دستور وزیر بهداشت تجهیز شدد تا به بیماران رسیدگی کنیم، تریاژ یعنی دسته بندی بیماران بر اساس اولویت انجام می‌شود.

او ادامه داد: بیماران در بدو مراجعه به بیمارستان در صورتی که ابتلا به کرونا تشخیص داده شده باشد به مراکزی که به عنوان مرکز درمان کرونا در نظر گرفته شده اند ارجاع می‌شوند، در ورودی اورژانس بیماران بدحال و کرونایی باید جدا شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۸:۱۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
اِلهی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ
وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکی
وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد
اُولِی الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ
فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ
یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانی فَاِنَّکُما ناصِرانِ
یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی
السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ
یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ.

خدايا بلاء عظيم گشته و درون آشكار شد و پرده از كارها برداشته شد و اميد قطع شد و زمين تنگ شد و از ريزش رحمت آسمان جلوگيرى شد، و تويى ياور و شكوه بسوى تو است و اعتماد و تكيه ما چه در سختى و چه در آسانى بر تو است، خدايا درود فرست بر محمد و آل محمد آن زمامدارانى كه پيرويشان را بر ما واجب كردى و بدين سبب مقام و منزلتشان را به ما شناساندى، به حق ايشان به ما گشايشى ده فورى و نزديك مانند چشم بر هم زدن يا نزديكتر؛ اى محمد اى على اى على اى محمد مرا كفايت كنيد كه شماييد كفايت كننده ام و مرا يارى كنيد كه شماييد ياور من، اى سرور ما اى صاحب الزمان فرياد فرياد فرياد، درياب مرا درياب مرا درياب مرا، همين ساعت همين ساعت هم اكنون، زود زود زود؛ اى خدا اى مهربانترين مهربانان به حق محمد و آل پاكيزه اش. آمین یا رب العالمین .
برای رفع عذاب و بلیات و ظهور حضرت بقیه الله الاعظم عج بسیار زیاد خداوند جل جلاله را یاد کنیم و ذکرش را بگویم و شکرش را بجا آوریم و بسیار صدقات بی منت و سخاوتمندانه بدهیم و بسیار دعای فرج صاحب الزمان را بخوانیم و در حق یکدیگر نیکی کنیم انشاءالله بلیات و عذاب الهی برداشته و ظهور آن حضرت امام معصوم نزدیک می گردد .
الهی و ربی من لی غیرک .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
آخرین اخبار