برنان گفت: سازمان جهانی بهداشت قول حمایت از دولت ایران را داده است و به پیشرفت این کشور در مقابله با کرونا خوش بین هستیم.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ریچارد برنان، رئیس هئیت اعزامی سازمان جهانی بهداشت در نشست خبری هیئت اعزامی سازمان جهانی بهداشت و دبیر ستاد ملی مدیریت کرونا، اظهار کرد: ۶۷ روز پیش اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در جهان گزارش شد. متاسفانه سیر شیوع بیماری بالاست، تاکنون ۸۰ کشور دنیا به کووید ۱۹ مبتلا هستند و حتی کشور‌های توسعه یافته هم برای کنترل آن با چالش رو به رو هستند.

برنان گفت: به دلیل اینکه این ویروس ناشناخته است اطلاعات بسیاری درباره آن نداریم و اگر اقدامات ضروری را زودتر انجام دهیم می‌توانیم هر چه زودتر این همه گیری را خاتمه دهیم، اما همه باید برای شکست بیماری به ما کمک کنند.

رئیس هیئت اعزامی سازمان جهانی بهداشت گفت: اطلاع رسانی صحیح یکی از ضروریات است و اطلاعات غلط کار را سخت‌تر می‌کند؛ به همین منظور جلساتی با مقامات ایران داشتیم و اطلاعات و تجارب زیادی از کادر پزشکی و پرستاری و بهورزان ایرانی گرفتیم.

برنان افزود: از سخت کوشی دولت و کادر درمانی و سایر بخش‌ها در ایران برای شکست کرونا شگفت زده شده ایم. به کادر درمانی به خاطر سخت‌کوشی تبریک می‌گوییم و به آن‌ها افتخار می‌کنیم و سازمان جهانی بهداشت قول حمایت از دولت ایران را داده است. به پیشرفت ایران در مقابله با ویروس کرونا خوش بین هستیم.

او با بیان اینکه ایران یکی از قویترین سیستم های بهداشتی را در منطقه شرق مدیترانه دارد، گفت: تبادل اطلاعات اهمیت زیادی برای جهان دارد و دستاورد‌های ایران در زمینه کرونا باید به دیگر کشور‌ها منتقل شود. کشور‌های دنیا و منطقه می‌توانند از تجربیات و دانش ایران در کنترل بیماری کرونا بهره‌مند شوند.

برنان درباره تاثیر تحریم در کنترل کرونا گفت: در زمان شیوع بیماری‌های عفونی برخی قوانین که باید در شرایط عادی رعایت شوند، رعایت نمی‌شوند. در زمینه تهیه کیت، ماسک، ابزار آزمایشگاهی و دارو‌ها ما تمام حمایت خودمان را از ایران خواهیم داشت. سازمان جهانی بهداشت چند ماهی است با ایران همکاری می‌کند و اقداماتی در زمینه کاهش تحریم‌ها به ویژه تامین دارو‌های ضروری صورت گرفته است.

او با اشاره به چند توصیه بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا بیان کرد: شست و شوی دست موثرترین روش پیشگیری از ویروس کروناست و می‌توان از محلول‌های حاوی الکل هم استفاده کرد، همچنین از دست زدن به صورت خودداری کرد. هنگام عطسه و سرفه باید از دستمال استفاده کرد و  یا از آرنج کمک گرفت همچنین تا حد امکان ترددها را کاهش دهید و برای همین می‌گوییم هر فردی در کاهش شیوع موثر است.

برنان درباره قرنطینه و ایجاد محدودیت تردد بیان کرد:  جلوگیری از تردد در مرز‌ها به کاهش گسترش بیماری کمک می‌کند، اما باید توجه داشت قرنطینه و محدودیت تردد باید بر اساس شواهد علمی باشد و ارزیابی خطر صورت گیرد.

او در پاسخ به این سوال که ارزیابی این سازمان جهانی بهداشت از تجهیزات در اختیار قرار گرفته برای کادر درمانی که در خط مقدم بیماری هستند، چگونه است، گفت: از یک بیمارستان و کلینیک بازدید کردیم و لوازم حفاظتی در این ۲ مرکز ما را شگفت زده کرد البته درباره ویروس این خطر وجود دارد که شیوع ان در محیط‌های درمانی بالاست.

رئیس هیئت اعزامی سازمان جهانی بهداشت افزود: خوشبختانه حفاظت از کادر درمانی در اولویت وزارت بهداشت ایران است و باید توجه داشت که این کمبود تجهیزات مشکل جهانی است. مصمم هستیم برای تامین وسایل به وزارت بهداشت ایران کمک کنیم چراکه استفاده از این وسایل اهمیت بسیاری دارد و ما به دنبال رفع مشکل هستیم.

برنان در پاسخ به این سوال که آیا آماده انتقال کمک‌های آمریکا به ایران هستید، گفت: ما مایل هستیم کمک‌های همه کشور‌ها را منتقل کرده و با بیماری مقابله کنیم؛ در حال حاضر آمریکا در زمینه کمک‌ها صحبتی نداشته است و آمادگی داریم در صورت توافق ۲ طرف، کمک‌ها را منتقل کنیم.

او تصریح کرد: برای شکست ویروس کرونا نیاز داریم تمام ارکان دولت پای کار بیایند؛ وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند ویروس را کنترل کند. خوشبختانه پیشرفت‌های بسیاری در آزمایشگاه‌ها، تشخیص، درمان و اطلاع رسانی در ایران رخ داده است.

رئیس هیئت اعزامی سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: در هیچ نقطه دنیا نمی‌توان روند بیماری و زملن پایان آن را نمی‌توان پیش بینی کرد و مسئله‌ای که متوجه ان شده ایم این است که با تغییر سبک زندگی و کنار گذاشتن برخی عادات می‌توان ویروس را شکست داد. تا به حال خانواده ویروس را شناخته ایم و این برای مبارزه با بیماری موثر خواهد بود.

او درباره کشف واکسن ویروس کرونا اظهار کرد: درباره بیماری ابولا ۶ ماه بعد واکسن آن کشف شد، اما باید بگویم ۹ تا ۱۲ ماه برای کشف واکسن کرونا ویروس زمان نیاز داریم.

تلاش سازمان بهداشت جهانی برای تامین مایحتاج مربوط به مقابله با کرونا

در ادامه کریستف آندریاس هاملمان، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه محدودیت‌های جهانی وجود دارد، سازمان بهداشت جهانی برای تامین مایحتاج مربوط به مقابله با کرونا نهایت تلاش خود را خواهد کرد.
 
او افزود: از مراکز درمانی ایران بازدید کرده ایم و به طور مداوم از کارکنان بیمارستان‌ها اطلاعات می‌گیریم. پیشرفت‌های خوبی را در ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا شاهد بودیم.
 
آندریاس هاملمان ادامه داد: پیشرفت‌های خوبی در زمینه درمان بیماران حاد کرونایی در هر استان و بیمارستان‌ها از هفته پیش آغاز شده است. براساس مشاهدات در هر استان چند بیمارستان برای درمان بیماران خدمت رسانی می‌کند و ما اطلاعات خوبی از شرایط کلی و بالینی درمان ویروس کرونا در ایران داریم. می‌دانیم که شرایط سخت و آسان نیست اما سازمان جهانی بهداشت همکاری‌های لازم را برای تامین اقلام مورد نیاز با وزارت بهداشت خواهد داشت.

این نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران افزود: ایران یکی از قویترین سیستم‌های بهداشتی را دارد که می‌تواند به مقابله با بیماری کمک کند.

آندریاس هاملمان گفت:  فضای خوبی برای تبادل اطلاعات فراهم بوده است و پویش ملی مبارزه با کرونا را بسیار جالب و موثر می‌دانیم.

او افزود: هیئت اعزامی سازمان جهانی بهداشت در سفر بعدی به قم خواهد رفت و ما به طور مداوم از پزشکان و پرستاران ایمیل دریافت می‌کنیم و از شرایط بیمارستان‌ها آگاه هستیم.

آندریاس هاملمان تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های جهانی، تامین اقلام بهداشتی در حال حاضر دشوار است، اما سازمان جهانی بهداشت نهایت تلاش خود را برای تامین این اقلام برای مردم ایران انجام می‌دهد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران ادامه داد: در وزارت بهداشت و خطوط مقدم افراد بسیاری با ویروس کرونا مبارزه می‌کنند و اگر شبکه سازی با سازمان جهانی بهداشت شکل گیرد، می‌توان تجربه ایران را به سایر کشور‌ها منتقل کرد.
 
آندریاس هاملمان   بیان کرد: بهترین جمله آرام بخش برای مردم این است که ابزار شکست ویروس کرونا را در اختیار داریم و تعهد و عزم راسخ در دولت ایران برای شکست ویروس وجود دارد. همه باید تلاش خود را در زمینه شکست ویروس انجام دهند و هدف، رهبری جامعه برای مقابله با ویروس کرونا و حل این مشکل است.

او افزود: در حال حاضر ویروس کرونا مردم کشور‌های زیادی را مبتلا کرده است البته می‌تواند این تهدید را به فرصت تبدیل کرد. باید توجه داشت که ابتلا به کووید ۱۹ یک مشکل جهانی است و باید برای حل آن از یکدیگر کمک بگیریم و دانش و تجربیاتمان را به اشتراک بگذاریم.

هملمان گفت: سازمان جهانی بهداشت طرحی با عنوان «سلامت، پُلی برای صلح» دارد. اکنون کشور‌های زیادی علی رغم مسائل سیاسی به کمک هم آمده اند.

می‌توانیم ویروس کرونا را مدیریت کنیم

در ادامه حمیدرضا جمشیدی، دبیر ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: در چند روز نخست که تحت فشار بیماری بودیم،  تلاش کردیم صحنه مقابله با ویروس را به نقطه شروع یعنی خانه مردم و اماکن عمومی ببریم. روز‌های نخست ویروس ما را مدیریت می‌کرد، اما امروز ما می‌توانیم ویروس را مدیریت کنیم.

جمشیدی گفت: حضور فعالانه بخش‌های خارج از وزارت بهداشت مثل آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و نیرو‌های نظامی بسیار موثر بود و همه پای کار آمدند که جای تقدیر دارد، دومین شرط موفقیت همکاری مردم است.

او ادامه داد: اما برخی هنوز شرایط را جدی نگرفته اند و همچنان تردد می‌کنند. براساس آمارهایی که از ورودی استان‌های شمالی گرفتیم هنوز برخی مردم به نقاط ساحلی سفر کرده و مراکز خرید بزرگ ما شلوغ و پر ترافیک است.

جمشیدی تصریح کرد: زمانی از شر ویروس‌ها خلاص می‌شویم که همه خانواده‌ها اصول بهداشتی را رعایت کنند. راهبرد غیرفعال این است که بنشینیم تا ویروس سراغ ما بیاید، اما راهبرد فعال ما این است که طرح بسیج ملی مقابله با کرونا را بر مبنای پرونده الکترونیک سلامت را آغاز کنیم. انتظار ما از نیرو‌های داوطلب و خانواده‌ها مشارکت فعال و گسترده است.

او اظهار کرد: از همه همکارانم که ایثارگرانه در خدمت به مردم هستند تشکر می‌کنم، چون نقش آن‌ها در کنترل این بیماری حیاتی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
این ها اومدن ببینن ایران چی داره و چی نیاز داره که تحریم کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
ولی ما بد بین هستیم ، داریم میبینیم که مسئولیت پذیری مسئولان وبرخی از مردم چه داره به سر ما میازه
France
ناشناس
۱۹:۲۹ ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
ازسازمان جهانی خاهش میکنیم بحال خودمون بزارن .ویروس جدیدی بدستور کدخدا وارد ایران نکنن. کمکشون پیشکش
آخرین اخبار