تاثیر مواد دخانی در روند انتقال بیماری‌های ویروسی

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام گفت:استفاده از مواد دخانی مانند قلیان علاوه بر مضراتی که در حوزه سلامت فرد دارد، در روند انتقال بیماری ویروسی که در کشور شیوع پیدا کرده، می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.

تاثیر مواد دخانی در روند انتقال بیماری‌های ویروسیمحمد افکار رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: اگر مواد دخانی همچون قلیان به صورت مشترک مورد استفاده قرار گیرد، ریسک شیوع بیشتر خواهد شد.

او ادامه داد: اسانس‌های مواد معطر استفاده شده در تنباکو‌های معطر یا میوه‌ای حاوی هزاران ماده سمی و کشنده است و از آنجا که تنباکو حاوی فلزات سنگینی، چون آرسنیک، کروم، سرب و کبالت است در اثر حرارت دیدن آن در مجاورت ذغال، مقادیر زیادی از این فلزات سنگین آزاد می‌شود که سبب بروز بیماری‌های مزمن و خطرناک می‌شوند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام گفت: در طولانی مدت مصرف کنندگان قلیان و اطرافیان آن‌ها که در معرض دود تحمیلی آن قرار دارند همچون مصرف کنندگان آن مبتلا به انواع سرطان‌ها، بیماری قلبی و عروقی و تنفسی خواهند شد. دود حاصل از مصرف قلیان ترکیبی از مواد دخانی و سوختی است که خطر جدی برای اطرافیان خصوصاً کودکان محسوب می‌شود و یک ساعت درمعرض دود قلیان ماندن معادل مصرف ۶ تا ۸ نخ سیگار است.

محمد افکار افزود: استعمال دخانیات تنها به معنی مصرف سیگار نیست و توتون و تنباکو، پیپ و قلیان هم دخانیات محسوب می‌شوند که دود ناشی از مواد دخانی بیش از ۴ هزار ماده سمی و ۷۰ ماده سرطان زا دارد.

انتهای پیام//ز. ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار