مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه گفت: در سال جاری با توجه به شرایط اقلیمی، آفت سن گندم ده روز زودتر وارد مزارع این شهرستان شده است و این آفتی خطرناک بوده که هرساله به مزارع غلات حمله می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،  امیری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه با بیان اینکه در راستای مقابله با این آفت تمهیداتی اندیشیده شد، گفت: کلاس آموزشی برای آموزش کارشناسان منطقه برگزار شد و ۱۵ شبکه مراقبت در سطح شهرستان تشکیل شده و سی نفر کارشناس بصورت روزانه منطقه را رصد و مزارع ردیابی و پایش می‌شوند.
امیری به کشاورزان توصیه کرد: توصیه کارشناسان را جدی بگیرند.

او افزود: مبارزه با سن مادری به مراتب کم هزینه‌تر و بهتر است و درصورتیکه به مرحله تولیدمثل برسد، حجم وسیعی از مراتع و مزارع را فرامی گیرد و به دنبال آن هزینه‌ها افزایش می‌یابد و کیفیت محصول تولیدی کاهش می‌یابد.

امیری تصریح کرد: از آنجائیکه آفت سن گندم در تمام مراحل رشد به گیاه گندم حمله می‌کند موجب پائین آمدن کیفیت محصول می‌شود و خرید این محصول با مشکل مواجه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته برگشت از مراکز خرید نداشته ایم، اظهار کرد: در سال جاری کشت قراردادی سرلوحه و دستور کار مجموعه جهاد کشاورزی قرار گرفته و قریب ۴۵ هزار تن گندم با انجمن صنفی ماکارونی کشور قرارداد منعقد شده است.

او افزود: در این قرارداد گندم با قیمت ده درصد بالاتر از خرید تضمینی دولت از کشاورزان خریداری می‌شود و وجه کشاورزان ۴۸ ساعته پرداخت شود و این امر منوط به کیفیت بالا محصول است.

امیری اظهار داشت: برای برداشت محصول گندم با کیفیت لازم است مجموعه جهاد کشاورزی، کارشناسان و کشاورزان با هماهنگی با یکدیگر و مبارزه به موقع با این آفت، محصول با کیفیت تحویل مراکز خرید داده شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.