سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز از ثبت ملی بافت تاریخی این شهرستان خبر داد.

بافت تاریخی شهرستان مهریز ثبت ملی شدمجاهد کرباسی  سرپرست میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریزدر گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، از ثبت بافت تاریخی شهرستان مهریز خبر داد و گفت: شهرستان مهریز به عنوان باغشهر تاریخی با  ۶۰ مراکز گردشگری و بوم گردی بالاترین مراکز و آثار به ثبت رسیده در کل شهرستان‌های استان یزد را دارد.

او افزود: این شهرستان کاروان سراها، قلعه‌ها و خانه قلعه ها، آثار تاریخی فراوانی را به ثبت جهانی رسانده است و در برگزاری غرفه‌ها در سطح ملی بعد از شهرستان میبد مهریز در رتبه دوم قرار دارد.

کرباسی با اشاره به پتانسیل‌های فراوان در شهرستان مهریز، گفت: این شهرستان  ظرفیت های زیادی برای استفاده از گردشگران داخلی و خارجی را دارد و باید برای آنها برنامه ریزی دقیق انجام گیرد.

شهرستان مهریز دارای آثار تاریخی و گردشگری متعددی است از آن جمله می‌توان از باغ پهلوان پور، چشمه غربالبیز، کوه ریک، کاروانسرای زین‌الدین، قلعه سریزد، سرو کهنسال، زیارتگاه پیرنارکی و سایر آثار نام برد.

در اسناد مکتوب شکل گیری مهریز را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی منسوب می‌دانند و در روزگاران پیشین مهرگرد و سپس مهریجرد نامیده می‌شده است.

شهر امروزی مهریز از به هم پیوستن پنج سکونتگاه کهن به نام‌های مهرپادین، مزویرآباد، بغداد آباد، استهریج و منگ آباد به وجود آمده است.

باغشهر تاریخی مهریز با ۹۲۴هکتار به شماره ۳۲۷۶۳ ثبت ملی شد.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار