رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: تنها اثر ثبت شده جهانی خراسان رضوی، در گناباد واقع است، قناتی که به قصبه مشهور است.

تنها اثر ثبت شده جهانی خراسان رضوی در کجا قرار دارد؟علیرضا شناسایی رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گناباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت:  در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۵ در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر استانبول ترکیه، این قنات به عنوان ۲۰ امین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به شماره ۵۲۰۷ ثبت رسید.
 
او ادامه داد: قنات قصبه گناباد یکی از قدیمی‌ترین و ژرفترین قنات‌های جهان است و پیشینه آن به دوران باستان می‌رسد، قناتی که تاریخ آن حداقل به ۲۲۵۰ سال پیش باز می‌گردد و یکی از پر آب‌ترین قنات‌های ایران است.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: این قنات به طول ۳۳ کیلومتر، از دو رشته اصلی به نام‌های قصبه و دولاب تشکیل شده است که مجموعا ۴۷۲ میله چاه دارد.
 
شناسایی افزود: قنات قصبه گناباد از حیرت انگیزترین پدیده‌های ساخته دست بشر و نمادی از هم نوایی بشر با طبیعت است و معماران ایران قدیم، به شکل زیبایی آن را آراسته‌اند.
 
او تصریح کرد: حفر کانالی به این عظمت با عمق بیش از ۳۰۰ متر و حجم افزون بر ۷۳ میلیون متر مکعب برداشت خاک در عمق ۳۰۰ متری با کم‌ترین خطا در مسیر یا شیب بندی از عصر هخامنشیان، مؤید نبوغ ایرانی و شاهکاری بی نظیر در سراسر جهان است.
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: ناصر خسرو قبادیانی نخستین کسی است که در سفر نامه اش به توصیف این قنات پرداخته و عمق چاه آن را هفتصد گز و طول آن چهار فرسنگ ذکر کرده و آن را نیز به کی خسرو نسبت  داده است.
 
شناسایی  افزود: قدیمی‌ترین ساعت آبی جهان بصورت کاربردعملی در قنات گناباد و زیبد بکار گرفته شده و قطعه سفال‌های پراکنده در اطراف دهانه چاه حاکی از این است که رشته قصبه در واقع کانال اولیه اصلی قنات گناباد بوده که در زمان هخامنشیان حفر شده و در پی آن رشته‌های دیگر در مواقع خشکسالی ایجاد شده‌است.
 
او تصریح کرد: این اثر جهانی، سالانه میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.
 
انتهای پیام// ح.ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.