معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: دانشگاه علوم پزشکی با همکاری نیروی انتظامی باید در زمینه توزیع قانونمند شربت متادون برای ترک اعتیاد کنترل و نظارت دقیق داشته باشند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، علی فولیان معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین در نشست کمیته درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان متادون درمانی را مرگ تدریجی امید دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکی با همکاری نیروی انتظامی باید در زمینه توزیع قانونمند شربت متادون برای ترک اعتیاد کنترل و نظارت دقیق داشته باشند، زیرا گزارش‌ها حاکی از این است که برخی داروخانه‌ها و عطاری‌ها این گونه شربت‌ها را غیر مجاز توزیع می‌کنند که باید در صورت مشاهده با متخلفان برخورد شود.

فولیان مراقبت بعد از درمان معتادان را مهم برشمرد و افزود: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد مرحله بعد از خروج افراد پس از سپری کردن دوره درمان از این مراکز است که متاسفانه این موضوع به درستی انجام نمی‌شود، زیرا این افراد استعداد زیادی برای بازگشت دوباره به اعتیاد را دارند.

او اضافه کرد: باید برنامه‌های مراقبت بعد از خروج به درستی اجرا شود و با حرفه‌آموزی و ایجاد اشتغال برای مددجویان، شاهد بازگشت آنان به چرخه اعتیاد نباشیم.

معاون دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: بازدید از مراکز ترک اعتیاد در دستور کار دادستانی قرار دارد و در بازدید‌های صورت گرفته برخی مشکلات و نواقص از قبیل بهداشت و تغذیه نامناسب و عدم اجرای صحیح مرحله سم زدایی، عدم استقرار کادر پزشکی و روانشناسی مشاهده و تذکرات لازم به مسئولان بهزیستی و مدیران کمپ‌ها داده شد، اما دستگاه‌های متولی باید نظارت‌های خود را تشدید کنند تا شاهد برخی این نواقص و مشکلات نباشیم.

فولیان افزود: یکی از موضوعاتی که باید در مراکز ترک اعتیاد مورد توجه قرار گیرد، کیفی‌سازی مراحل درمان برای حفظ کرامت انسانی است، زیرا فرد معتاد نیز انسان است که از روی غفلت و یا شرایط فردی، خانوادگی و اجتماعی در دام اعتیاد گرفتار شده است، بنابراین مداخله‌های موثری باید برای او طراحی و اجرا شود.

فولیان در ادامه اذعان داشت: نبود الگو‌های درمانی مناسب برای معتادان چالش‌هایی را ایجاد کرده و همین موضوع موجب سردرگمی فرد معتاد، خانواده آن‌ها و همچنین مراکزی که ترک اعتیاد و اقدامات درمانی در آن صورت می‌گیرد، شده است که در این خصوص باید چاره اندیشی شود تا به الگو‌های مشخص و نتیجه محوری در این زمینه دست یابیم.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار