به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روزی از شروع زمان تبلیغات کاندیداهای مجلس شورای اسلامی گذشته با بازار تبلیغاتهای مختلف حسابی داغ شده است؛ از توزیع پوستر بنر و ساخت تیزرهای تبلیغاتی گرفته تا آتش بازی توزیع غذا و بسیاری از روشهای عجیب و باورنکردنی است.
در شرایطی که هنوز برخی از هموطنان زلزله زده ما در کرمانشاه شبها با سرمایی که تا مغز استخوان نفوذ میکند به کانکس پناه میبرند و خانههای سیستانیها گلآلود مانده اعداد و ارقام ارائه شده از هزینههای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی چندان دلچسب نیست.
کارشناسان این حوزه خبر از هزینههای چند میلیاردی برای افتتاح ستاد تبلیغاتی و ساخت تیزر و به مدت کوتاه چند روزه که تبلیغات میدهند این موضوع کمی عجیب به نظر میرسد؛ یک حساب سرانگشتی از میزان حقوق دریافتی رسمی کارکنان مجلس ماجرا را عجیبتر میکند.
جای خالی حرف حساب و چند کلمه صحبت صادقانه در دل سر و صدای موسیقیهای حماسی و رنگ و لعاب تیزرها و کیلیپهای تبلیغاتی احساس میشود؛ بدون شک خرجهای گزاف ستادهای تبلیغاتی و دست تکان دادن برای مردم، نمیتواند انگیزه چندانی برای ملت خسته از مشکلات اقتصادی ایجاد کند.
آرمین صادقی کارشناس حوزه تبلیغات در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: یکی از نکات بسیار مهم در ساخت تیزر و کلیپهای تبلیغاتی داشتن بانک اطلاعاتی مناسب از عکسها و فیلمهاست؛ به عبارتی هزینه اولیه نه برای ساخت تیزر، بلکه برای ایجاد بانک اطلاعاتی جدید به کار برده میشود.
او گفت: اگر برای مراسم خاصی قصد ایجاد بانک اطلاعاتی جدید و تهیه عکس و فیلم برای ساخت تیزر را داشته باشید تا در نهایت بخشهایی را انتخاب کرده و از آن برای ساخت تیزر تبلیغاتی بهره ببرید؛ باید بیش از ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برای هر مراسم هزینه کنید.
صادقی ادامه داد: مرحله بعدی تدوین و ساخت تیزر است که بسته به کیفیت محصول نهایی، مدت زمان کلیپ، فرد سازنده و مواردی از این دست این قبیل، هزینه ساخت آن از بیش از ۵ میلیون تومان آغاز شده و اغلب به بیش از ۲۰ میلیون تومان برای هر تیزر میرسد.
این کارشناس خودرو تصریح کرد: فرد یا شرکتی که تمام این فضا سازیها و هزینهها را متحمل میشود در نهایت به دنبال بهره برداری اقتصادی یا سیاسی از آن است؛ در ساخت کلیپهای تبلیغاتی انتخاباتی اغلب به دنبال دستیابی به برند شخصی هستند؛ در این موارد همواره جملهای مطرح میشود که شهرت ماندگاری به همراه ندارد، اما ماندگاری شهرت به همراه خواهد داشت.
او گفت: روزی که حضرت محمد (ص) شروع به تبلیغ دین اسلام کرد یک نفر آن را پذیرفت و امروز بعد از ۱۴۰۰ سال بیش از ۲ میلیارد نفر مسلمان وجود دارد و هر روز بر این جمعیت افزوده میشود و افراد بسیاری به این دین ورود پیدا میکنند، یا میتوانید شهید قاسم سلیمانی را در نظر بگیرید که تا پیش از شهادتش کمتر تیزر یا کلیپی از او دیده میشد، اما مدتی قبل شاهد عزادار شدن جمعیت ۲۵ میلیون نفری برای او بودیم.
صادقی ادامه داد: این اتفاقات علتی به نام عمل گرایی دارد؛ در پرسونالیتی برند شما نیازمند عملگرایی هستید بنابر این اگر کسی قصد ساخت کلیپ تبلیغاتی را دارد باید عملکرد خود در گذشته را در معرض نمایش قرار دهد، اما در اغلب موارد، کاندیداهای انتخاباتی صرفا از آینده حرف میزنند و هیچ کس حاضر به صحبت درباره گذشته نیست.
این کارشناس خودرو بیان کرد: در جامعهای مثل ایران، خوشبختانه مردم به سطحی از دانش رسیدهاند که حقایق را متوجه میشوند پس صحبت درباره حقیقتها میتواند نتیجه مناسبتری برای فرد به همراه داشته باشد؛ کاندیدایی که قصد حضور در مجلس را بهتر است مطابق قواعد تبلیغات، در تیزر تبلیعاتی میزان تحصیلات و عملکرد خود در چند سال اخیر را به طور روصن برای مردم تشریح کند.
او با تاکید بر این که نیازی به ساخت تیزرهای عجیب و غریب وجود ندارد تصریح کرد: ارائه کلیپهای کوتاه یک دقیقهای و از طریق فضای مجازی، اگر مطابق اصول انجام این کار باشد برای یک دوره انتخاباتی به ۲۰ میلیون تومان هم نخواهد رسید.
صادقی گفت: حتی شفافسازی در هزینههای تبلیغات انتخابات هم میتواند موثر باشد، شهادت سردار سلیمانی مشخص کرد اگر کاری برای مردم انجام شود در نهایت مردم قلبا حقیقت را خواهند پذیرفت؛ صحبت شفاف و صادقانه از انچه که تا به امروز انجام شده و اهداف مناسبی که برای آینده در نظر گرفته شده است میتواند صحیحترین و موثرترین روش باشد. نمایندهای که ادعا میکند نرخ تورم را به صفر میرساند یا برای هر مراسم چند ده میلیون هزینه میکند راه درستی را برای تبلیغات پیش نگرفته است.
خرم کارشناس مدیریت استراتژیک در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره هزینه کاندیداها برای انتخابات مجلس، گفت: بحث هزینه تبلیغاتی کاندیداها برای افراد مختلف با شرایط مختلف است، اما حداقل پایه یک کاندید که بخواهد کار بسیار کوچک در حوزه سوشیال و دیجیتال انجام دهد از عدد ۶۰۰ میلیون تومان شروع می شود.
او ادامه داد: به طور مثال زمانی که یک کاندید در باغ یک ایونت برگزار میکند، هزینه آن میلیاردی است. این دسته از افراد اگر بخواهند در فضای دیجیتال حرکت کنند بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان باید هزینه کنند.
بیشتر بخوانید: عدم توانایی تولیدکننده های داخلی در پرداخت هزینه های تبلیغاتی/ حذف برچسب قیمت کالا با دستور رییس جمهور لغو شد
این کارشناس مدیریت استراتژیک افزود: آگهیهایی که به طور مثال در کانال های تلگرامی معروف تبلیغ میشود ۱۸ میلیون تومان هزینه می برد اما کاندیداها با مدیران این دسته از شبکه ها گفتوگوی می کنند که در نهایت ۱۰ میلیون تومان میشود.
او ادامه داد: برگزاری دو ایونت و دو سالن خیلی معمولی ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان هزینه دارد، بماند که برخی از کاندیداها آتش بازی هم می کنند. قطع به یقین افراد از جیب خود هزینه نمیکنند و طرفدارهای خاص خود را دارند و این طرفدارها از قبل با این دوستان آشنا بوده و کار میکردند تا در آینده به کارشان آیند.
خرم تشریح کرد: این افراد عملاً به کسانی که توانایی رای آوردن را دارند، کمک میکنند تا در آینده از آنها استفاده کنند امروز با یک مدلی از رای آوردند رو به رو هستیم که آن خرید رای است که میتواند از یک ناهار گرم تا کارت میلیونی تا مدلهای ارتباطی دیگر و هدایای دیگر باشد.
این کارشناس مدیریت استراتژیک بیان کرد: حداقل خرید برای یک رای که یک ناهار ساده باشد، با حساب اینکه این ناهار ۴۰ هزار تومان و برای یک هزار نفر باشد، ۴۰ میلیون تومان میشود. قطعاً این ستادها و افراد تا ممنوع و برگزاری انتخابات هر شب مراسم دارند و شام میدهند.
او افزود: اکنون که نه سررسیدی چاپ میشود و نه پوستری؛ اگر تنها مقداری فقط سررسید و پوستر چاپ کنند ۱۰۰ میلیون تومان میشود که با احتساب تمام حسابها یک میلیارد میشود علاوه بر این برخی افراد در مراسم هایشان از سلبریتی ها استفاده میکنند. این هزینهها برای شهر تهران است، اما در شهرستانها حداقل ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد. این افراد به دلیل اینکه امضاهای طلایی دارند طرفداران خود را اکنون جمع میکنند.
انتهای پیام/