حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت در گفتوگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موانع صادرات، گفت: صادرات نیاز به تولید صادراتی دارد که این موضوع الزامی برای صادرات است. برای اینکه صادرات افزایش یابد، باید آن را تولید کنیم لذا در حرکت اول باید تولید کنندگان در اینباره اقدام کنند.
رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه باید برنامه ریزی کنیم صادرات تولید کنیم، بیان کرد: اکنون در سازمان توسعه تجارت دیدهایم که کشورهای دیگر هزار و ۶۰ میلیارد واردات دارند، که باید بررسی کنیم آیا ما این پتانسیل را داریم یا خیر، اکنون طبق بررسیها ۱۰۰ میلیارد امکان صادرات داریم.
زادبوم گفت: باید روی کالاهایی سرمایه گذاری کنیم که امکان صادرات آن وجود دارد و بازار آن در کشورهای همسایه هست. اکنون به تولید کنندگان این خط را دادهایم که به سمت تولید محصولاتی بروند که صادرات آن وجود دارد.
بیشتر بخوانید: اهمیت نقش سازمان ملی استاندارد در صادرات / ۱۰۰ میلیارد دلار پتانسیل صادراتی
او ادامه داد: آنها باید بر اساس نحوه کار، به سمت تولید بازارهای صادراتی بروند که تا سال ۱۴۰۰ میتوانیم صادرات را ۲ برابر کنیم. در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۶ درصد سهم بازارهای همسایه را افزایش دادهایم که امروز ۶۰ درصد بازارهای ما به کشورهای همسایه صادر می شود، یعنی به سمت پتانسیل کشورهای همسایه میرویم.
رئیس سازمان توسعه تجارت درباره بازار هدف برای صادرات، گفت: برای ۱۵ کشور همسایه به علاوه کشورهای هند و چین و برخی کشورهای آسیایی مثل اندونزی و ویتنام صادرات داریم علاوه بر این آفریقا نیز در برنامههای ماست.
زادبوم تشریح کرد: برنامهای برای صادرات محصولات به کشورهای اروپایی نیست اگر صادر کنندگان خودشان بازاری پیدا کنند که بخواهند به آن کشور صادرات داشته باشند مانعی وجود ندارد، اما اکنون برنامهای برای صادرات به کشورهای اروپایی نداریم.
انتهای پیام/