مسئول آزمایشگاه هوا اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: توده گردوغبار با منشا خارجی ۵ نقطه استان را فرا گرفته است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علیرضا آذریان مسئول آزمایشگاه هوا اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با هشدار نسبت به بازگشت گرد و غبار با منشاء خارجی به استان گفت: ورود توده گرد و غبار امروز ۵ شهرستان، آبادان، اهواز، خرمشهر، شادگان و شوش را فرا گرفته است.

او افزود: در ساعت ۱۰ صبح امروز غلظت گرد و غبار در آبادان ۹۱۳ میکروگرم بر مترمکعب، خرمشهر ۸۵۲ میکروگرم بر مترمکعب، شادگان ۶۳۰ میکروگرم بر مترمکعب، شوش ۵۰۰ میکروگرم بر مترمکعب و اهواز ۴۲۲ میکروگرم بر مترمکعب است.

آذریان حداکثر مجاز غبار در هوا را ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب عنوان کرد و اظهار داشت: منشاء گرد و غباری که از دیشب وارد استان شده  از عراق و عربستان است.

این مقام مسئول تصریح کرد: میزان غلظت گرد و غبار در این ۵ شهرستان به دلیل نزدیکی به منشاء گرد و غبار بالاست، این توده به آرامی از شهر‌های مرزی به سمت مرکز استان حرکت کرده است.

مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اذعان داشت: آلودگی هوا در ماه‌های گذشته امسال بیشتر ناشی از گرد و غبار محلی و یا آلاینده‌های صنعتی با اندازه ۲.۵ میکرون بوده، اما بازگشت گرد و غبار با منشاء خارجی و با اندازه ۱۰ میکرون، یادآور گرد و غباری است که در سال‌های گذشته مهمان ناخوانده استان بوده است.

او بیان کرد: پیش بینی شده گرد و غباری که از دیشب وارد استان شده ۲۴ ساعت یا بیشتر تداوم یابد، که این نشانه‌ها زنگ خطر وقوع مجدد گرد و غبار است.

علیرضا آذریان علت وقوع گرد و غبار را جریان‌های جوی و کانون‌های گرد و غبار برون مرزی دانست و افزود: آبگیری تالاب هورالعظیم بسیاری از گرد و غبار‌های استان را کاهش داده، اما کانون‌های خارجی همچنان تهدیدکننده است و در صورت وزش باد با سرعت بالا بازهم شاهد گرد و غبار خواهیم بود.

به گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در ساعت ۸ صبح امروز (یکشنبه) آبادان ۷۰۳ میکروگروم برمترمکعب، خرمشهر ۶۳۲ میکروگروم برمترمکعب، بندر امام ۲۳۰ میکروگروم برمترمکعب، اهواز ۲۵۴ میکروگروم برمترمکعب، شوش ۲۱۰ میکروگروم برمترمکعب و ماهشهر ۱۷۳ میکروگروم برمترمکعب گزارش شده است.

مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و غبار هواشناسی خوزستان و ستاد بحران خوزستان شنبه شب با صدور اخطاریه، نسبت به ورود توده گرد و غبار به خوزستان از روز یکشنبه ۲۰ بهمن هشدار دادند.

منشا توده گرد و غبار کشور‌های عراق و عربستان اعلام شده که از اوایل وقت امروز ابتدا مناطق غربی و از اواسط روز، مناطق مرکزی و به تدریج در سایر مناطق استان باعث کاهش دید افقی و افزایش غبار خواهد شد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.