رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت: این دانشگاه برای همکاری‌های علمی و فناوری در حوزه‌های زیستی دریا محور آماده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  نشست مشترک عبدالمجید مصلح رئیس دانشگاه خلیج فارس با صابر خدابنده استاد دانشگاه تربیت مدرس، ایرج نبی پور استاد دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و علی محمد صنعتی رئیس پژوهشکده خلیج فارس برگزار و در خصوص  همکاری‌های علمی مشترک بحث و تبادل نظر شد.

رئیس دانشگاه خلیج فارس در این نشست گفت: اکنون پهنه‌هایی را برای منطقه ویژه علم و فناوری در حوزه‌های زیست فناوری در بوشهر در نظر گرفته ایم که مراحل نهایی آن است و  در حال بررسی نقشه‌های مورد نیاز برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های زیستی هستیم.

مصلح افزود: آماده همکاری در زمینه‌های علمی، پژوهشی و دانش بنیان که پایه‌ی دریایی دارد، هستیم، و همچنین می‌توانیم در این زمینه با پژوهشگرانی که در حوزه‌های زیستی دریامحور فعال هستند، همکاری کنیم.

صابر خدابنده استاد دانشگاه تربیت مدرس نیز با اشاره به نیاز صنعت به علم بیان کرد: شاید در ده سال پیش صنعت و دانشگاه به این درجه از لزوم همکاری‌های مشترک نرسیده بودند، ولی اکنون این مساله گریز ناپذیر شده است؛ و صنعت متوجه نیاز خود به دانشگاه شده است.

او ادامه داد: استفاده از دریا برای تولید دارو و مواد خام اولیه نیاز صنعت در اروپا نیز قدمت زیادی ندارد، و ما نیز برای انجام این گونه فعالیت‌ها، فرصت‌های زیادی پیش رو داریم.

این استاد دانشگاه افزود: اکنون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه زیست فناوری دریا فعال شده است و طرح‌های تخصصی در این حوزه را حمایت مالی می‌کند.

خدابنده گفت: بوشهر، شهری است با ظرفیت‌های فوق العاده در زمینه تامین مواد اولیه و پایه برای تولید فرآورده‌های صنعتی و دارویی از ضایعات دریایی. اکنون در دنیا این ضایعات پیش خرید می‌شود و شرکت‌های دانش بنیان مشتری‌های ثابت این مواد هستند.

او، به ظرفیت دریا و همچنین نقش آن در تولید مواد اولیه پایه با ارزش افزوده بسیار زیاد در حوزه‌های درمانی اشاره کرد و با ذکر مثالی از یکی از شرکت‎های معتبر خارجی، گفت: این شرکت از تمام دنیا ضایعات محصولات دریایی را وارد و با فرآوری براساس فناوری‌های نوین تولید دارو می‌کند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.