به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، توانایی اینکه بتوانید خودتان را خوب و کامل معرفی کنید، یک مهارت مهم است و داشتن این مهارت در یک مصاحبه شغلی، اهمیت ویژهتری دارد. این موضوع از آنجا مهمتر میشود که کارفرما در چنین مصاحبههایی فقط به میزان تجربه و حرفه شما نگاه نمیکند بلکه در کنار این موارد به اعتماد به نفس، نحوه صحبت کردن، تعاملات شما، ادب و خیلی نکات دیگر هم توجه خواهد کرد.
یک سری توصیهها و تکنیکهای روانشناسی در این بین وجود دارد که میتواند به شما در به دست آوردن شغل مورد علاقهتان کمک کند. در ادامه به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.
تا حد امکان جلسهتان وسط هفته باشد
هرچند معمولا دست شما نیست، اما تا حد امکان زمان مصاحبه شغلی را روز اول هفته یا آخر هفته انتخاب نکنید. روان شناسان معتقد هستند بهترین روز برای داشتن مصاحبه شغلی روز دوم، سوم و چهارم هفته از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۵:۰۰ است. در این روزها و در این ساعت احتمال اینکه بهترین تاثیر را روی کارفرما بگذارید، بیشتر است به دلیل اینکه روز اول هفته برای همه روز سختی است و روز آخر هفته نیز همه به فکر تعطیلات هستند. در نتیجه روز دوم هفته اگر صبح زود نباشد، بهترین زمان برای مصاحبه شغلی است.
لباس قهوهای و آبی بپوشید
شاید باورش برای شما سخت باشد، اما رنگ لباسی که برای روز مصاحبه انتخاب میکنید، تاثیر به سزایی روی کارفرما دارد. مثلا برای آقایان پوشیدن کت و شلوار قهوهای یا آبی و برای خانمها، انتخاب مانتویی با یکی از این دو رنگ نشان دهنده این است که شما در کار فردی جدی هستید.
درباره کارفرما تحقیق کنید
بعضی از چیزهای به ظاهر کم اهمیت میتواند تاثیر مثبت زیادی روی کارفرما بگذارد و باعث شود کارفرما علاقهمند به استخدام شما شود. حتی کارفرماهای سختگیر به طور غیرارادی جذب افرادی میشوند که علایق یکسانی با خودشان دارند. مثلا افرادی که کتاب یا موسیقی یا عادتها و نوع لباس پوشیدن مشترکی با کارفرما دارند، شانس بیشتری برای استخدام دارند. بد نیست قبل از جلسه مصاحبه، کمی درباره کارفرمایتان تحقیق کنید چراکه حتی اگر شما نامزد عالی برای آن موقعیت شغلی نباشید، این نکات مشترک میتواند به شما بابت گرفتن آن شغل کمک کند.
در انتخاب کلمات دقت کنید
بعضی از کلمات تاثیر منفی بر ذهن کارفرما میگذارند مثلا کلماتی را که نشان از شک و تردید شما دارند اصلا به زبان نیاورید، چون شانس شما برای گرفتن آن شغل به میزان زیادی کاهش پیدا میکند. فقط این موضوع را مد نظر داشته باشید که این مورد، معمولا روی کارفرماهای بالای ۴۰ سال تاثیر دارد و اگر شما کارفرمای جوانتری دارید، لازم نیست که بیش از حد به این موضوع توجه کنید.
مثلث صورتتان را مدیریت کنید
مثلثی در صورت وجود دارد که هنگام صحبت کردن، توجه طرف مقابل را جلب میکند! چشمها، بینی و لبها جایی است که هنگام صحبت کردن توجه طرفمقابل را به خود جلب میکند. در نتیجه سعی کنید در زمان صحبت کردن عضلات صورت در این ناحیه را آرام و عادی نگه دارید که احساس خوبی به طرف مقابل بدهد.
یک شگفتانه در رزومهتان بگذارید
کارفرماها در شرکتهای بزرگ، مصاحبههای شغلی زیادی را با افرادی که در جستوجوی کار هستند، انجام میدهند و اغلب این مصاحبهها به یک شکل پیش میروند. اما در این میان یک راز وجود دارد و شما با یک جمله ساده میتوانید این یکنواختی را از بین ببرید. فقط کافی است به کارفرما بگویید اجازه دهید یک نکتهای را به شما بگویم که در رزومه ذکر نکردهام. این شگفتانه در رزومهتان، میتواند حس کارفرما را درباره شما تغییر دهد.
تکنیکهای گفتگو را فرا بگیرید
معمولا افراد دوست دارند وقتی با کسی گفتگو میکنند، طرف مقابل با دقت به حرفهایشان گوش دهد. کارفرما هم از این موضوع مستثنا نیست. روان شناسان پیشنهاد میدهند در مصاحبه شغلی از یک استراتژی استفاده کنید که شامل سه بخش است: تکرار قسمتهای مهم، اعلام موافقت با شنیدهها و اضافه کردن موارد مشابه. با استفاده از این تکنیکها، شما قطعا تاثیر مثبت زیادی روی کارفرما خواهید گذاشت.
بلند بلند نخندید
روان شناسان معتقد هستند خندیدن با دهان باز تاثیر منفی روی کارفرما میگذارد و از نظر کارفرما، فردی که زیاد و با دهان باز میخندد معمولا فرد جدی نیست. به جای خندیدن میتوانید در مواردی که نیاز است، لبخند بزنید! البته خندیدن فقط در بعضی از شغلها مثل فروشندگی نکتهای مثبت به حساب میآید.
قبل از جلسه با تلفنهمراه صحبت نکنید
وقتی در انتظار شروع مصاحبه هستید، هر کاری که انجام میدهید بر نتیجه مصاحبه تاثیر خواهد داشت چراکه در زمان مصاحبه شغلی حتی موضوعات جزئی نیز اهمیت پیدا میکنند. باید بدانید در زمان انتظار برای شروع مصاحبه هم معمولا به نوعی تحتنظر هستید. روان شناسان معتقد هستند در زمانی که منتظر شروع مصاحبه هستید با تلفن صحبت نکنید، قهوه ننوشید، عصبی نباشید و .... بهتر است یک گفتوگوی کوتاه با منشی داشته باشید و سپس سرتان را با یک مجله یا کتاب گرم کنید.
منبع: روزنامه خراسان
انتهای پیام/