معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی بر شستشوی دست‌ها به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  افشین دلشاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: باید دست‌ها به صورت منظم حدود ۲۰ ثانیه با آب و صابون شسته شود و در صورت نداشتن صابون، از ضد عفونی کننده‌های حاوی الکل استفاده شود.

دلشاد توصیه کرد: از تماس با افرادی که علائمی شبیه به آنفولانزا دارند خودداری شود و در هنگام عطسه یا سرفه نیز دهان و بینی با دستمال پوشانده شود.

او  با تاکید بر اینکه از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی خودداری شود، افزود: استفاده از ماسک در تجمعات انبوه و پرهیز از دست و دادن و روبوسی با دیگران توصیه می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه حفظ فاصله یک متری با افرادی که علائم این بیماری را دارند ضروری است، اظهار داشت: اشیاء و سطوحی که لمس می‌شود را باید ضد عفونی کرده و از لمس وسایل در مکان‌های شلوغ و حمل و نقل عمومی و دست کشیدن بر سطوح عمومی خودداری شود.

به گفته دلشاد  از دیگر راه‌های پیشگیری ابتلا به ویروس کرونا را استفاده از دستکش یکبار مصرف دانست و ادامه داد: باید ظروف و وسایل شخصی تمیز و استریل شود.

دلشاد یادآور شد: باید گوشت و تخم مرغ کاملا پخته شود و هنگام بیماری افراد از منزل خارج نشوند.

او محدودیت فعالیت‌های خارج از خانه، پرهیز از رفتن به مدرسه و اماکن عمومی، جدایی از سایر افراد خانواده با استفاده از یک اتاق مجزا، استفاده از حمام جداگانه، شستن دست‌ها با آب و صابون پس از عطسه یا سرفه، پرهیز از دست زدن به چشم، بینی یا دهان، کنترل تب و مراجعه فوری به مراکز درمانی را از دیگر راهکار‌های موثر در صورت ابتلا به کرونا دانست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: بعد از آخرین تماس نزدیک با فرد مبتلا به کرونا تا ۱۴ روز باید ۲ بار در روز دمای بدن کنترل شده و سرفه، تنگی نفس یا مشکل در تنفس کنترل شود.

دلشاد سایر علائم اولیه ابتلا به ویروس کرونا را لرز، درد بدن، گلو درد، سر درد، اسهال، تهوع، استفراغ و آبریزش بینی عنوان کرد.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.