سردبیر روزنامه رای الیوم اعلام کرد صهیونیست‌ها «معامله قرن» را به رئیس‌جمهور آمریکا دیکته کرده‌اند چراکه رژیم صهیونیستی تنها برنده این طرح است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم و کارشناس مسائل سیاسی، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشا تودی گفت صهیونیست‌ها طرح معامله قرن را به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، دیکته کرده‌اند.

او در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید چرا سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب طرح صلح ترامپ را رد کرده‌اند، گفت: اگر شما نگاهی به جزئیات این طرح بیاندازید، شاهد ضدیت آن با خواسته‌های فلسطینی‌ها هستید. این طرح راه حل دو کشور را به طور کامل از بین می‌برد و فرایند صلح را می‌کشد و فلسطینی‌ها را تحت رژیمی نژادپرست همانند دوران رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی نگه می‌دارد و شهرک‌ها را که ۳۰ درصد کرانه باختری رود اردن را تشکیل می‌دهند جدا می‌کند.

سردبیر روزنامه رای الیوم افزود: این طرح دره رود اردن را که منابع آبی در آنجا هستند جدا می‌کند. به نظرم با این طرح برای فلسطینی‌ها حقیقتا چیزی باقی نمی‌ماند. فلسطینی‌ها که در زمان توافق نامه اسلو ۸۰ درصد سرزمین خود را از دست دادند با این طرح تنها ۸ درصد از سرزمین فلسطین را برای تشکیل کشور خود خواهند داشت. این موضوع سبب شده است که فلسطینی‌ها آن را رد کنند. سازمان همکاری اسلامی این کار را انجام داد و اتحادیه عرب هم این کار را انجام داد.

عطوان در ادامه گفت: اسرائیل تنها برنده این طرح است. به نظرم اسرائیلی‌ها این طرح را به رئیس جمهور ترامپ دیکته کرده‌اند و او آن را امضا کرده است. همه ماجرا این است. این همان چیزی است که اسرائیلی‌ها همیشه خواهان آن بوده‌اند. آن‌ها می‌خواهند که فلسطینی‌ها در محاصره شهرک‌نشین‌های یهودی باشند و آن‌ها حقی برای داشتن کشور نداشته باشند. این طرح با مخالفت فلسطینی ها، اعراب و مسلمانان روبرو شده است. این به منزله شکستی بزرگ برای رئیس جمهور ترامپ است. او دیگر میانجی قابل اعتمادی نخواهد بود. آمریکایی‌ها دیگر در توافقنامه‌های صلح در آینده نقشی نخواهند داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار