مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: امسال این استان رتبه دوم کشور در اجرای طرح‌های آبخیزداری را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، شهامت هدایت، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: سقف اعتبارات آبخیزداری امسال این استان بطور قابل توجهی  نسبت به پارسال افزایش یافته و ۱۰۰ درصد اعتبارات اختصاص یافته از محل اعتبارت صندوق توسعه ملی کشور مربوط به اجرای این طرح‌ها در استان جذب شده وهمچنین میزان طرح‌های اجرا شده نیز نسبت به سال قبل ۲ برابر شده است.

او افزود: اعتبارات اختصاص یافته به بخش آبخیزداری این استان امسال ۳۲۰ میلیارد ریال است که در طول ۱۰ ماه امسال ۲۷۰ میلیارد ریال از آن برای اجرای طرح‌های ابخیزداری در سطح ۲۶ حوزه آبخیز استان اردبیل و با اجرای ۷۰ بند سنگی و ملاتی هزینه شده و مابقی اعتبارات نیز در حال هزینه است .

هدایت با بیان اینکه برای جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات تلاش زیادی در طول امسال صورت گرفته است  گفت: با توجه به نقش اجرای پروژه‌های آبخیزداری در جلوگیری از فرسایش خاک، وقوع سیلاب، کاهش منابع آب زیرزمینی و هدررفت سرمایه‌های ملی، اجرای هرپروژه آبخیرداری در استان منجر به افزایش سطح آب‌های زیر زمینی و پیشگیری از فرسایش خاک و اراضی مستعد کشاورزی خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با اشاره به اینکه پارسال طرح‌های آبخیزداری در ۱۱ حوزه استان اجرا شده است افزود: وقوع سیلاب‌های اوایل امسال در کشور ضرورت اجرای این طرح‌ها را بیش از گذشته کرده و باید این موضوع بسیار جدی گرفته شود.

هدایت افزود: آبخیزداری مهم‌ترین راهکار برای مقابله با خشکسالی است و فراهم کردن زمینه رونق تولید، توسعه اقتصادی و اجتماعی، کنترل روان آب‌ها و تقویت سطح آب سفره‌های زیرزمینی از مزیت‌های اجرای طرح‌های آبخیزداری محسوب می‌شود.

او گفت: از مهم ترین خطراتی که استان را به دلیل بی‌توجهی به حوزه آبخیزداری تهدید می‌کند از بین رفتن غنای خاک در بخش زراعت و باغ است که می‌تواند بازدهی در این بخش را با چالش روبرو کند و می توان با اجرای طرح‌های آبخیزداری از این چالش‌ها و مخاطره‌ها نیز جلوگیری کرد.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.