فرسودگی زناشویی عاملی برای طلاق

یک روانشناس و مشاور خانواده گفت: یکی از نابهنجاری‌های روان شناختی که به مرور زمان عشق و علاقه بین زوجین را کمتر یا حتی محو می‌کند و موجب مشکلات روحی، روانی، ارتباطی و در نهایت طلاق رسمی می‌شود، فرسودگی زناشویی است.

عطا اسلامی، روانشناس، مشاور خانواده و مدرس در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اشاره به عوامل زمینه ساز فرسودگی زناشویی گفت: خانواده شالوده استوار پیوند‌های اجتماعی و کانون اصلی بروز و ظهور عواطف انسانی است.

او افزود: عشق عنصر حیاتی این کوچکترین، اما مهم‌ترین واحد اجتماعی و زیر منظومه زن و شوهری اولین و مهمترین زیر منظومه خانواده است و کیفیت رابطه زن و شوهری قوی‌ترین پیش بینی کننده سلامت خانواده است.

 

او با اشاره به اینکه فقدان روابط صمیمی و حمایت گرایانه زناشویی در خانواده می‌تواند پیامد‌های جدی در بر داشته باشد، اظهار داشت: این فقدان روابط صمیمانه می‌تواند عشق را در مرحله سکون متوقف کند و منجر به روابط سرد در بین اعضای خانواده شود.

اسلامی تصریح کرد: در صورتی که اعضای خانواده در سرمای تنش آمیز ارتباطی، بی حوصلگی، ملالت و فرسودگی که تنها ضمانت توجیه کننده اش سندی کاغذی است، تمایلی به درک یکدیگر و حل مشکلات نداشته باشد، بهداشت روانی تحقق نیابد و نه تنها کنش‌های روانی اجتماعی زن و شوهر بلکه رشد و تحول کودکان و نوجوانان آن خانواده نیز از آسیب‌های جبران ناپذیر آن در امان نماند.

 

این روانشناس بیان داشت: یکی از آشفتگی‌ها و نابهنجاری‌های روان شناختی که به مرور زمان عشق و علاقه بین زوجین را کمتر یا حتی محو می‌کند و موجبات مشکلات روحی، روانی، ارتباطی و در نهایت طلاق رسمی آن‌ها را فراهم می‌کند، فرسودگی زناشویی است.

او با بیان اینکه فرسودگی از عشق یک روند تدریجی است که به صورت یک حالت دردناک فرسودگی جسمی، عاطفی و روانی تجربه می‌شود، گفت: در این حالت صمیمیت و عشق زندگی رنگ باخته و خستگی عمومی عارض می‌شود و در شدید‌ترین نوع آن رابطه فرو می‌پاشد.

 

اسلامی با اشاره به مراحل فرسودگی زناشویی تصریح کرد: سرخوردگی و ناامیدی (نشخوار فکری سرخوردگی نسبت به همسر در سکوت کامل از طریق فرده فرسوده) فاصله گرفتن زوجین از یکدیگر، افزایش افکار طلاق و جدایی و بودن با شریکی بهتر از عوامل فرسودگی زندگی زن و شوهر است.

او هچنین مابین ناامیدی و فرسودگی، خشم و تنفر ناشی از عود رفتار‌های منفی و آسیب رسان زن و شوهر و ناتوانی در چشم پوشی از خطا‌های همسر که در مرحله اول کار آسانی بود، دلسردی و بی تفاوتی، فاصله گیری عاطفی و جسمی، کاهش رفتار‌های ترمیمی به دلیل مقصر دانستن همسر در ایجاد مشکلات را از دیگر عوامل و زمینه‌های ایجاد فرسودگی زناشویی دانست.

 

این مشاور خانواده در ادامه با بیان شاخص‌های زمینه ساز فرسودگی زناشویی، عزت نفس پایین، هیجان‌خواهی مفرط، خودمحوری، توانمندمنشی ضعیف و انتظارات غیر واقع بینانه را عوامل فردی در فرسودگی زندگی زناشویی عنوان کرد.

او عوامل زوجی، خود افشایی کم، عدم پذیرش متقابل، بی توجهی، عدم حفظ فردیت و عوامل بافتی را از دیگر مسائل و عوامل دخیل در فرسودگی زناشویی برشمرد.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: اخبار سلامت ، طلاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
خوب پول نیس ک سن ازدواج میره بالا گرونی واینجورچیزها هم هس!!!
آخرین اخبار