رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تولید ماهی سردآبی در خراسان شمالی از ابتدای امسال تاکنون به ۷۸۰ تن رسیده که ۵۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  عبداله یوسفی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه مهمترین علت افزایش تولید ماهی سردآبی در این استان توسعه مزارع ماهی و آموزش آبزی پروران است، افزود: ترویج و فرهنگ سازی پرورش ماهی در منابع آبی خرد مثل استخر‌های ذخیره آب کشاورزی میتواند تولید آبزیان در استان را به چند برابر مقدار کنونی برساند که در دوسال اخیر این فعالیت در برخی از شهرستان‌ها شروع شده است.

یوسفی افزود: به عنوان نمونه شهرستانی که در چند سال گذشته، سهم تولید ماهی در آن کمتر از ۱۰ تن بود در حال حاضر تنها با فعالسازی ۱۵ استخر ذخیره آب کشاورزی حدود ۲۰۰ تن ماهی تولید می‌کند.

او عنوان کرد: از اول شهریور برداشت ماهی از منابع آبی استان آغاز شده و تاکنون بیش از ۲۰۰ تن ماهی برداشت و روانه بازار مصرف شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: تولید آبزیان سردآبی امسال در ۹۶ مزرعه پرورش با رها سازی ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار قطعه بچه ماهی انجام شده است.

یوسفی گفت: پیش بینی می‌شود تولید آبزیان سردآبی تا پایان امسال به یک هزار و  ۹۰۰ تن برسد.

او با اشاره به وجود ۱۰ استخر پرورش ماهی هشت ضلعی فعال در استان، به مزیت استخر‌های هشت ضلعی نسبت به نمونه‌های دیگر اشاره کرد و افزود: پرورش ماهی در این استخر‌ها به دلایل فنی دارای راندمان تولید بالاتری نسبت به سایر استخر‌ها می‌باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: افزایش تولید بچه ماهی در واحد سطح، افزایش تراکم ذخیره سازی بچه ماهی و کاهش مصرف آب از دیگر مزیت‌های این استخر‌ها است.

او  ادامه داد: استخر‌های هشت ضلعی از سال ۸۸ به منظور پرورش ماهی در تراکم بالاتر نسبت به استخر‌های آبراهه‌ای احداث شده اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه قزل آلا تنها گونه ماهی سردآبی پرورشی در خراسان شمالی است ، عنوان کرد: سرانه مصرف ماهی در این استان ۷.۱ کیلو گرم است و نیمی از تولید به خارج از استان ارسال می‌شود.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.