کارمند رتبه ۱۵ اسمعیل خادمی کارشناس ارشد معاونت اجتماعی پلیس فارس در گفتوگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، درباره اینکه از چه ابزارهایی برای مذاکره برد برد میتوانید استفاده کنید؟ اظهار کرد: گزینه هایتان را قبل از جستجو برای تعیین راه حل مشخص کنید.
او با بیان اینکه همیشه معیارهای عینی و بی طرفانه را مبنای تصمیم خود قرار دهید تصریح کرد: برای اینکه خوب مذاکره کنید باید آمادگی داشته باشید.
کارشناس ارشد معاونت اجتماعی پلیس فارس با بیان اینکه مذاکره نوعی ارتباط است گوش کنید و فقط در مورد حقایق موجود صحبت کنید، افزود: یاد بگیرید خوب مذاکره کنید چرا که همه چیز بر پایه مذاکره است.
اسمعیل خادمی تصریح کرد: گاهی اوقات تصورش سخت است، اما چند دهه قبل به ندرت تصمیمات در نتیجه بحث و مذاکره گرفته میشدند معمولا تصمیمات را یک نفر میگرفت هر کسی که رئیس بود. آن زمان دنیا، دنیای سلسله مراتب بود.
کارشناس ارشد معاونت اجتماعی پلیس فارس گفت: همه تصمیمات که به خانه مربوط بود پدر خردمند میگرفت و در کار همه پیرو مسیری بودند که از سوی رئیس اداره مشخص میشد. او تصریح کرد: امروزه چنین ساختارهای سلطه گری به ندرت یافت میشود. سلسه مراتبها مسطح شده اند.
او ادامه داد: اطلاعات قابل دسترسی است و رفته رفته افراد بیشتری در روند تصمیم گیری در تمام سطوح مشارکت میکنند؛ بنابراین برای همه ما مهم است که با دیگران صحبت کنیم و آنها را در روند تصمیم گیری خودمان مشارکت دهیم.
اسمعیل خادمی گفت: امروزه سیاستمداران با رای دهندگانشان صحبت میکنند و شرکتها کارمندانشان را تشویق به مشارکت در تصمیمهای شرکت میکنند حتی تعاملات والدین و فرزندان نیز دموکراتیکتر شده است.
کارشناس ارشد معاونت اجتماعی پلیس فارس اضافه کرد: امروزه رسیدن به توافق در هر جنبه از زندگی به معنای مذاکره است در بسیاری از جهات مذاکرهها شبیه به همدیگر هستند. با مجهز کردن خودتان به ابزار و دانش مذاکره تا حد زیادی نتیجه همه مذاکرات خود را بهبود ببخشید و از آنجائی که هر روز زندگی شامل نوعی مذاکره میشود یاد گرفتن چنین مهارتی ارزش وقت و زمان شما را دارد.
او بیان کرد: خیلی از اوقات اختلافات تبدیل به سنگر گیری میشود. هر دو طرف یک موضع را انتخاب میکنند سرسختانه از آن دفاع میکنند و فقط زمانی که مجبور باشند تسلیم میشوند.
اسمعیل خادمی تصریح کرد: در چنین موقعیتی پیدا کردن راه حل، نتیجه مذاکره نیست. یا آن طرف که سمجتر است برنده میشود و یا مصالحهای پیش میآید که هر دو طرف کم و بیش با آن کنار بیایند.
کارشناس ارشد معاونت اجتماعی پلیس فارس افزود: مشکل این نوع از اختلافات و درگیریها این است که هر دو طرف بر موضع گیری اولیشان پافشاری میکنند به جای جستجو برای پیدا کردن یک راه حل خوب با همراهی و همکاری یکدیگر، هر دو طرف میخواهند برنده شوند و یا حداقل از یک باخت شرم سارانه دوری کنند چنین ذهنیتی مانع از رسیدن به راه حل برد برد میشود.
او ادامه داد: این موقعیت منجر به یک نبرد آشکار میشود که هزینه و زمان زیادی میبرد. در واقع این رویکرد فقط منجر به بحثهای طولانیتر و دردناکتر میشود.
اسمعیل خادمی گفت: سنگرگیری نه تنها باعث میشود که اختلافات موجود سختتر حل شود بلکه میتواند به رابطه بین دو طرف آسیب برساند. سنگر گیری از جنبههای مختلفی مضر است در بهترین حالت منجر به راه حلهای متوسط میشود زمان و انرژی زیادی میبرد و به روابط آسیب میزند.
کارشناس ارشد معاونت اجتماعی پلیس فارس با بیان اینکه کوته بینانه است اگر مذاکره را یک بحث حقیقی بین دو فرد کاملا منطقی در نظر بگیریم، تصریح کرد: در مذاکرات هیچ وقت یک حقیقت واحد وجود ندارد، معمولا دو تفسیر متفاوت از حقیقت وجود دارد.
او افزود: دو طرف مذاکره همیشه شخصیت، تجربیات، ارزشها و احساساتشان را به میز مذاکره میآورند. این بدین معنا است که معمولا آنها دیدگاه متفاوت و تفسیر مخصوص خودشان را از حقایق دارند.
اسمعیل خادمی اضافه کرد: بعضی اوقات دو نفر در مورد دو موضوع کاملا متفاوت صحبت میکنند بدون آنکه اصلا متوجه چنین چیزی باشند.
کارشناس ارشد معاونت اجتماعی پلیس فارس گفت: همچنین افراد میتوانند واکنشهای متفاوت به یک موقعیت واحد داشته باشند مخصوصا اگر موقعیت مورد نظر استرس زا باشد.
او تصریح کرد: یک بحث طولانی و شدید میتواند باعث پرخاشگری یک طرف شود که به نوبه خود باعث آزرده شدن طرف دیگر میشود و باعث میشود هر دو حالت تدافعی به خود بگیرند و وقتی چنین اتفاقی میافتد هر نوع بحث و مذاکرهای پوچ و بی معنی میشود.
اسمعیل خادمی ادامه داد: هدف مذاکره نباید پیروز شدن باشد انگار که طرف مقابل رقیب شما است بلکه هر دو طرف باید با هم روی پیدا کردن راه حلی بلند مدت تمرکز کنند، به همین خاطر است که مذاکره کنندگان باید همیشه سطح حقیقی بحث را از سطح میان فردی آن جدا کنند.
او بیان کرد: اگر میخواهید مذاکرهای موفقیت آمیز داشته باشید همیشه در سطح حقایق موجود بمانید. البته این راه زمانی جواب میدهد که هر دو طرف تمایل به داشتن رویکری منطقی به جای رویکردی احساسی نسبت به مشکل موجود داشته باشند.
کارشناس ارشد معاونت اجتماعی پلیس فارس افزود: معنای این حرف این است که هر دو طرف مذاکره همدیگر را به عنوان شریکهایی ببینند که برای رسیدن به راه حلی برد برد تلاش میکنند نه به عنوان دشمنانی در یک نبرد که یک طرف آن میتواند پیروز باشد.
او بیان کرد: در حالت ایده آل هر دو نفر شما باید خود را از موضوع مورد نظر دور کنید و با هم تقریبا از دیدگاه خنثی نگاه کنید. بعضی وقتها هم نشستن در یک طرف میز و نه مقابل هم، میتواند مفید باشد.
اسمعیل خادمی گفت: وقتی دو نفر مذاکره میکنند معمولا از قبل دید واضحی نسبت به نتیجه دلخواهشان دارند.
او تصریح کرد: آنها معمولا با خودشان نسخهای از یک قرارداد به همراه دارند به امید اینکه طرف مقابل را مجاب کنند تا با آنها موافقت کند، چنین راه حلهایی محکوم به شکست هستند، زیرا بر پایه یک موضع بنا شده اند.
کارشناس ارشد معاونت اجتماعی پلیس فارس ادامه داد: این راه حلها برای فراهم کردن یک شالوده واقع گرایانه برای یک راه حل دوطرفه بسیار نحیف و غیرمقاوم هستند، به جای آوردن چنین پیشنهادات یک طرفه به میز مذاکره، آماده بحث در مورد انواع راه حلهای بالقوه باشید و فقط پیشنهادی را قبول کنید که دو طرف با خوشحالی آن را قبول میکنند.
اسمعیل خادمی تصریح کرد: هر چقدر هم که قصد و نیت شما خیر باشد غافل گیر کردن شریک مذاکره تان با یک پیشنهاد کامل و دقیق به عنوان یک راه حل، ترفند خوبی برای ادامه مذاکره نیست، طرف دیگر معمولا مخالفت میکند یا به حالت تدافعی و پرخاشگرانه پاسخ میدهد در عوض اول معیار درست برای قرار دادن مبنای تصمیم تان پیدا کنید، معیارها باید واضح و بی طرفانه باشند تا فضایی برای سوء برداشت از دو طرف وجود نداشته باشد.
کارشناس ارشد معاونت اجتماعی پلیس فارس گفت: بر هیچ کس پوشیده نیست که اگر در وهله اول ارتباط درستی بین دوطرف برقرار شود بیشتر اختلافات و مشکلات هرگز رخ نمیدهند. او ادامه داد: معمولا سوء تفاهمها و ناآگاهی، عواملی هستند که باعث جر و بحث شده و برقراری ارتباط بهتر میتواند از هر دوی این مشکلات جلوگیری کند.
اسمعیل خادمی افزود: حتی اگر منازعه همیشگی است مطمئن شوید که نحوه ارتباط شما مثبت و راه حل گرا است. بحث و مذاکره را ادامه دهید و اجازه ندهید تا این جریان به خاطر تاکید بیش از حد طرفین مذاکره روی بحث قطع شود. برای این کار باید اول از همه خوب گوش کنید.
او بیان کرد: نباید فقط به چیزهایی که میخواهید گوش دهید بلکه به تمام حرفهای طرف مقابل گوش کنید.
کارشناس ارشد معاونت اجتماعی پلیس فارس تصریح کرد: یک ابزار آسان برای این کار بیان دوباره حرفهایی است که میشنوید. اگر حرفت را درست شنیده باشم دیدگاه شما این است که ... با این کار نشان میدهید که شما به حرفهای طرف مقابل گوش میدهید و از همان اول از وقوع سوء تفاهم جلوگیری میکنید، زیرا اگر چیزی را درست متوجه نشده باشید طرف مقابل بلافاصله حرف شما را تصحیح میکند.
او اضافه کرد: وقتی موضع طرف مقابل را درک میکنید گرایشهای خودتان را هم بیان کنید. درباره چیزی که به نظر خودتان اشتباه یا سفسطه طرف مقابل در موضعش است صحبت نکنید در عوض در مورد انتظارات و امیدهای خودتان صحبت کنید.
اسمعیل خادمی بیان کرد: هیچ وقت پاسخ احساسی ندهید، اما در مواقع لازم به طرف مقابل فضا بدهید تا خشم و احساسات خود را بروز دهد. هدف همیشه این است که مذاکره را به سطح حقایق برسانیم و بحث و گفتگو را ادامه دهیم، سکوت پایان همه مذاکرات است.
کارشناس ارشد معاونت اجتماعی پلیس فارس ادامه داد: اگر هر دو طرف مذاکره روراست باشند و مذاکرات را درست ساختاربندی کنند و از معیارهای بی طرفانه استفاده کنند و سعی کنند با هم به راه حل خوبی برسند، مذاکره میتواند منجر به نتایج بهتری شود، اما هرگز طرف مقابل را نمیتوانی وادار به رفتار به شیوه خاص کرده یا آنها را مجبور کنید که موضع افراطی و یا انتظارات غیر منطقی شان را کنار بگذارند.
او افزود: شروع مذاکره را با مشخص کردن موضوع مورد نظر و روندی که دوست دارید در مذاکره در پیش بگیرید میتواند مفید باشد. درباره اینکه چگونه میخواهید مذاکره کنید و چگونه به نتیجه برسید توافق کنید.
انتهای پیام/