لاریجانی در دیدار رئیس دومای دولتی فدراسیون روسیه:

راهبرد منطقه‌ای ایران و روسیه الگویی موفق است

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار رئیس دومای دولتی فدراسیون روسیه، راهبرد مشترک ایران و روسیه در منطقه را الگویی موفق دانست.

راهبرد منطقه‌ای ایران و روسیه الگویی موفق استبه گزارش  حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  علی لاریجانی بعدازظهر امروز (دوشنبه، ۷ بهمن) در دیدار ویچسلاو والودین رئیس دومای دولتی فدراسیون روسیه، ضمن ابراز خرسندی از حضور هیات پارلمانی روسی در ایران بر ضرورت گسترش روابط پارلمانی دو کشور تاکید کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به همکاری موفق ایران و روسیه در مقابله با تروریسم منطقه ای، ابراز امیدواری کرد همکاری پارلمانی دو کشور گسترش یابد.

لاریجانی افزود: دو کشور ایران و روسیه برای تقویت روابط راهبردی عزم جدی دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهبرد مشترک ایران و روسیه در منطقه، آن را الگویی موفق برای امنیت پایدار توصیف و ابراز امیدواری کرد چنین همکاری‌هایی تداوم داشته باشد.

ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی فدراسیون روسیه در این دیدار ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی به ملت ایران، این حادثه تروریستی را فاجعه‌ای بزرگ خواند و افزود: ایران و روسیه بر ضرورت حمایت از صلح و تعهد به توافقات بین المللی تاکید دارند، ولی برخی کشور‌ها بدون توجه به اصل "عدم دخالت در امور کشور‌های مستقل" و بر خلاف همه توافقات بین المللی رفتار می‌کنند.

او ادامه داد: سیاست یک بام و دو هوایی که در جهان به وجود آمده و اینکه یک کشور در راستای منافع خود به دنبال کنترل جهان باشد، به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

ویچسلاو والودین گفت: توسعه روابط پارلمانی در راستای منافع دو ملت و دو کشور ایران و روسیه برای ما اهمیت دارد و باید برای فائق آمدن بر چالش‌های موجود در منطقه تلاش کرد. 

ویچسلاو والودین رئیس مجلس دومای روسیه در این نشست خبری اظهار کرد: از مهمان نوازی و دعوت آقای لاریجانی تشکر می‌کنم، سفر ما به تهران چندان طولانی نخواهد بود، اما در عین حال توانستیم از فرصتی که با هم ایجاد کردیم بهترین استفاده را داشته و مسائل مختلفی را بررسی کنیم.

او افزود: و به این ترتیب بتوانیم مواضع خود را در چارچوب همکاری‌های پارلمانی هرچه بیشتر به یکدیگر نزدیک کنیم.

رئیس مجلس دومای روسیه افزود: ما مسائل مختلفی را مورد بررسی قرار دادیم از جمله توسعه روابط تجاری، اقتصادی و همچنین مسائل مبرم و جاری که در چارچوب برگزاری کمیسیون بین‌المجالس جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

لاریجانی بیان کرد: امیدوارم که این توسعه روابط در آینده نیز ادامه پیدا کند چرا که ما همکاری‌های متنوع و بسیاری را داریم که باید در آینده نیز به آن‌ها توجه داشته باشیم تا بتوانیم درک بهتری نسبت به تأمین منافع یکدیگر پیدا کنیم.

او افزود: ما باید به عنوان مجالس دو کشور ایران و روسیه زیربنا‌های قانونی لازم را فراهم کنیم تا تصمیماتی که در سطح رهبران دو کشور اتخاذ شده، بر روی بستر‌های قانونی به خوبی پیش برود.

رئیس مجلس دومای روسیه تصریح کرد: ما باید روابط بین کمیته‌های متناظر را توسعه بیشتری ببخشیم چرا که با چالش‌های مشترکی روبه‌رو هستیم و می‌توانیم از طریق همکاری‌هایی که چارچوب بین‌المجالس وجود دارد، به صورت موثر آن‌ها را حل کنیم.

لاریجانی گفت: ما بر این باور هستیم که گفت‌وگوی بین پارلمانی باید بیشتر و موثرتر ادامه پیدا کند و پیشنهادات مختلف بررسی شود و همانطور که قبلا تأکید کرده‌ام، روابط بین کمیسیون‌های متناظر دو پارلمان باید افزایش پیدا کند چرا که این مسئله اجازه می‌دهد که ما همکاری‌های پارلمانی و حوزه‌های دیگر را در زمینه‌های تجاری ادامه دهیم.

او افزود: یک بار دیگر تأکید می‌کنم که گفت‌وگوی بیشتری باید میان دو کشور صورت گیرد چرا که ما شریک هستیم که به اصول برابری پایبند هستیم و بر اصول عدم دخالت در امور یکدیگر پایبند هستیم و به همین دلیل شراکت ما نتیجه بخش است و امیدوارم سایر کشور‌ها از این نوع شراکت الگو برداری کنند.

رئیس مجلس دومای روسیه تصریح کرد: ما احترام زیادی را برای روابط میان ایران و روسیه قائل هستیم و باور داریم که این ارتباط باید در راستای احترام متقابل، اطمینان به یکدیگر و امید به آینده پیدا کند.

لاریجانی گفت: امیدوارم جلسات بین‌المجالس میان دو کشور در آینده ادامه پیدا کند و یکبار دیگر از آقای لاریجانی به دلیل مهمان نوازی گرمشان تشکر می‌کنم و امیدوارم گفت‌وگویی که میان ما شکل گرفته در آینده نیز به صورت موثر ادامه پیدا کند و به پیش برد اهداف ما و به حل مشکلات کمک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار