دومین دوره نشست سرمایه‌گذاری فناوری در ۱۵ و ۱۶ بهمن به میزبانی پارک فناوری پردیس با حضور۱۲۰ سرمایه‌گذار خارجی و داخلی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز نشست خبری «دومین دوره نشست سرمایه‌گذاری فناوری ۲۰۲۰ TIM» با حضور میلاد صدرخانلو قائم مقامِ دبیر و محمدرضا حسینی کارگزار اجرایی برگزار شد.

میلاد صدرخانلو  قائم مقام دبیر در ابتدای این نشست در مورد گروه دی هشت اظهار کرد: گروه دی هشت، سازمانی‌ست که در جهت بهبود موقعیت کشور‌های در حال توسعه در اقتصاد جهانی، متنوع سازی و ایجاد فرصت‌های جدید در روابط تجاری، افزایش مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها در سطح بین‌المللی و فراهم آوردن زندگی بهتر بین ۸ کشور «بنگلادش»، «مصر»، «اندونزی»، «ایران»، «مالزی»، «نیجریه»، «پاکستان» و «ترکیه» تشکیل شد.
قائم مقام دبیر این نشست، در مورد دلیل اهمیت گروه دی هشت گفت: این ۸ کشور پراکندگی جغرافیای گسترده‌ای از شرق آسیا تا شرق آفریقا دارند. ضمن اینکه این کشور‌ها حدود یک هشتم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین بازار مناسب و بزرگی جهت فروش و انتقال فناوری‌ها و تکنولوژی‌های کاربردی هستند. تعاملات اقتصادی گسترده بین سران این کشور‌ها ایجاد شده است. از دیگر نکات تاثیرگذار این گروه این است که تمامی آن‌ها جز کشور‌های مسلمان هستند.

او  در مورد تاربخچه برگزاری این رویداد بیان کرد: نشست سرمایه‌گذاری فناوری، یکی از رویدا‌های گروه دی‌هشت است که دبیرخانه دائم آن در ایران و در محل پارک فناوری پردیس قرار دارد. اولین دوره این نشست در سال ۲۰۱۷ به میزبانی ایران و در پارک فناوری پردیس، با حضور ۲۰۰ سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر و بیش از ۲۰ صندوق جسورانه برگزار شد.

صدرخانلو عقد ۳ تفاهم‌نامه را از نتایج نشست ۲۰۱۷ معرفی کرد و گفت: از جمله این موارد، عقد تفاهم‌نامه بین شرکت ایرانیِ «شناسا» با یک صندوق جسورانه از مالزی و انجمن جهانی سرمایه‌گذران فرشته از ترکیه بوده است. سرمایه‌گذاری به میزان ۲۲ میلیون دلار در صنعت گردشگری کشور و پایه‌ریزی ایجاد شبکه میان صندوق‌های جسورانه عضو دی‌هشت، از جمله نتایج دیگر دوره قبلی نشست TIM می‌باشد.

قائم مقام دبیر افزود: نشست سرمایه‌گذاری فناوری، یکی از فعالیت‌های شبکه تبادل و انتقال فناوری اطلاعات است. گروه دی ۸ به دلیل عزم جدی که ایران برای پیگیری در حوزه انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری فناوری داشته، ایران را به عنوان مقر اصلی دبیرخانه نشست سرمایه‌گذاری فناوری انتخاب کرده است. با توجه به فعالیت‌های موثر ایران به عنوان دبیرخانه دائم این گروه، مبلغ ۲۰ هزار یورو برای برنامه‌های آتی این دبیرخانه در نظر گرفته شده است. تعیین بودجه ثابت امر نادری است و نشانه اعتقاد و اعتماد گروه دی هشت به این نشست است.

حضور ۲۰ سرمایه‌گذار خارجی و ۱۰۰ سرمایه‌گذار داخلی در نشست ۲۰۲۰ TIM

او  گفت: هدف از برگزاری نشست سرمایه‌گذاری فناوری، تسهیل سرمایه‌گذاری در زیست‌بوم فناوری و نوآوری هشت کشور عضو گروه دی‌هشت و محقق کردن مفهوم سرمایه‌گذاری مشترک بین سرمایه‌گذاران آنهاست. ضمن اینکه ما می‌خواهیم نشان دهیم ایران هم پذیرای فناوری است و هم زیرساخت‌های پذیرش آن را دارد.

صدرخانلو  افزود: در نشست سرمایه‌گذاری فناوری پذیرای حضور استارتاپ‌های خارجی و مشوق سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذران ایرانی بر طرح‌های خارجی خواهیم بود. در همین دوره، سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی بر طرح‌های ایرانی، انتفاع مالی برای داخل به همراه خواهد داشت؛ بنابراین برگزاری این نشست باعث رشد داخلی و گسترش تعاملات در سطح بین‌المللی خواهد شد.


بیشتر بخوانید:  تداوم همکاری ایران در پروژه ایمنی اتحادیه اروپا


قائم مقام دبیر دومین نشست سرمایه‌گذاری فناوری بیان کرد: علی‌رغم وجود تحریم‌های ظالمانه، در این دوره از نشست، بیش از ۲۰ شرکت خارجی و سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و فرشتگان کسب و کار از ۶ کشور پاکستان، نیجریه، اتیوپی، بنگلادش، لبنان و هند، تاکنون برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین «انجمن vc»، «صندوق نوآوری و شکوفایی»، «به پرداخت ملت»، «صندوق حمایت از صنایع الکترونیک» و بالغ بر ۱۰۰ سرمایه‌گذار داخلیِ دیگر در این نشست حضور خواهند داشت.

او  ادامه داد: حدود ۱۰۰ طرح تا کنون به دبیرخانه این نشست رسیده که ۱۵ طرح توسط ما انتخاب شده و برای سرمایه‌گذرانی که در نشست حضور خواهند داشت، ارسال شده است. از این میان، سه طرح مورد توجه سرمایه‌گذران قرار گرفته است. تا زمان برگزاری این نشست، احتمال افزایش طرح‌های دریافتی و منتخب وجود دارد.

صدرخانلو در مورد حوز‌ه‌هایی که نشست سرمایه‌گذاری فناوری پذیرای طرح در مورد آنهاست، گفت: محدودیتی در مورد پذیرش طرح وجود ندارد. صاحبان ایده می‌توانند طرح‌های خود را در تمام حوزه‌های فناوری برای این نشست ارسال کنند. تا به حال سه حوزه «انرژی»، «تجهیزات پزشکی» و «دارو» بیشترین فراوانی بین طرح‌های دریافتی را داشته‌اند. از این میان دو استارتاپ خارجی از لبنان و هند برای حضور در این نشست انتخاب شده‌اند.

نشست سرمایه‌گذاری فناوری، فرصتی برای کم اثر کردن تحریم‌ها

رئیس مرکز توسعه تجارت پارک فناوری پردیس در مورد اهمیت این رویداد تاکید کرد: حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران و تبادلات مالی بین کشور‌های این شبکه می‌تواند با استفاده از ایجاد صندوق‌های مشترک بین کشور‌های عضو که در سطح جهان گستردگی دارند، باعث کم‌اثرشدن تحریم‌ها شود. از دیگر موارد پراهمیت این رویداد ایجاد بستری جهت استفاده از smart money یا پول هوشمند، جهت تبادلات مالی میان کشور‌ها است. با توجه به برگزاری این نشست به صورت بین‌المللی و به زبان انگلیسی و حضور سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران از کشور‌های مختلف، فرصت مناسبی برای شرکت‌های فناور، سرمایه‌گذاران و کار آفرینان داخلی است که از تجربیات و فرصت‌های همکاری ایجاد شده در کشور‌های مختلف آگاه شده و شبکه ارتباطی خود را گسترش دهند.

افراد شاخصی از هر ۸ کشور عضو گروه دی ۸، در این نشست حضور خواهند داشت. صدرخانلو با ذکر این نکته ادامه داد: دکتر «کوجعفر کوشاری» دبیر کل سازمان دی‌هشت، «سورنا ستاری» معاون علمی فناوری رئیس جمهور، «علی وحدت» رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، سناتور‌های انجمن فرشتگان کسب و کار و دبیر انجمن vc از افراد شاخصی هستند که در این نشست حاضر خواهد شد. از سفرای کشور‌های ۷ عضو گروه دی ۸ هم برای حضور در این رویداد دعوت شده است.

او در مورد برنامه‌های آتی این نشست اعلام کرد: برگزاری رویداد جایزه انتقال فناوری Technology Transfer Award در سال ۲۰۲۰ از برنامه‌های آینده است. این نشست با هدف تشویق کشور‌های اسلامی جهت انتقال فناوری، ترغیب همکاری فی‌مابین آن‌ها و همکاری‌های سازنده شرکت‌ها و سازمان‌ها صورت می‌پذیرد.

صدرخانلو در مورد بخش‌های دومین نشست سرمایه‌گذاری فناوری گفت: دومین نشست سرمایه‌گذاری فناوری از ۶ بخش تشکیل شده است. نشست با «سه پنل تخصصی» با موضوعات «سرمایه‌گذاری مشترک»، «تقریق سهام» و «بیمه سرمایه‌گذاری» آغاز می‌شود. سرمایه‌گذاران، رؤسا و نمایندگان صندوق‌های جسورانه کشور‌های نیجریه، هند، ترکیه، بنگلادش، مصر و ایران سخنرانان کلیدی حاضر در این بخش هستند. در بخش «داستان‌های استارتاپی» استارتاپ‌ها از کشور‌های مختلف به بیان تجربیات خود با هدف «تعامل و ارائه راه حل برای مسائل مشترک در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور‌های عضو» می‌پردازند.

او ادامه داد: بیش از ۳۰ شرکت فناور و استارتاپ داخلی و خارجی اعلام آمادگی کرده‌اند تا در بخش «ارائه به سرمایه‌گذارن» شرکت کرده و طرح‌ها و محصولات خود را ارائه کنند. در این بخش ۶ استارتاپ هر کدام به مدت هشت دقیقه زمان دارند تا استارتاپ خود را جهت جذب سرمایه به سرمایه‌گذران داخلی و خارجی معرفی کنند. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار