رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال گفت: بهره برداری از ریشه شقاقل از عرصه‌های جنگلی شهرستان خلخال ممنون است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، صادق پورمحمد، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلخال گفت: هرگونه بهره‌برداری، تهیه و حمل ریشه شقاقل از عرصه‌های جنگلی و منابع ملی این شهرستان ممنوع بوده و متخلفان مورد پیگرد قانونی و قضایی قرار می‌گیرند.

او افزود: فروش ریشه شقاقل از عرصه‌های جنگلی منطقه صدمات جبران‌ناپذیری به جنگل و منابع طبیعی زده و موجب خشک شدن جنگل و زمین‌های واقع شده در مناطق رویش این گیاه می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلخال تصریح کرد: امسال اقدام ماموران یگان حفاظت این اداره برای مقابله با بهره‌برداران این ریشه جنگلی از مناطق جنگل درختان قدکوتاه اندبیل منجر به درگیری مامور این اداره با متخلفان و مصدوم شدن مامور در حال انجام وظیفه و بستری شدن وی در بیمارستان شد.

پورمحمد گفت:برغم اینکه شقاقل و شیرین‌بیان جزو لیست کالا‌های قاچاق محسوب نمی‌شوند، ولی برداشت آن‌ها به لحاظ وارد شدن صدمات ناشی از استخراج این ریشه‌ها از اعماق زمین‌های ملی و کشاورزی منع قانونی دارد.

او افزود: خارج کردن ریشه شقاقل از اراضی جنگلی موجب خشک شدن درختان جنگل و خارج کردن ریشه شیرین‌بیان از عمق ۴۰ سانتیمتری خاک اراضی زراعی در اختیار کشاورزان نیز افق کشت این زمین‌ها برهم زده و سال‌ها موجب ناباروری خاک می‌شود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۸
طبق مطالعات علمی برخی از این گیاهان و ریشه ها و درختچه ها دارای سم بوده و به معده و سیستم عصبی آسیب می زنن ولی برخی ها به صورت سنتی از این گیاهان و ریشه ها و درختچه ها استفاده می کنند!!!! هم به خودشان ضرر می زنند و هم به طبیعت