در شصت و سومین جشنواره منطقه‌ای و جشنواره سینما و ادبیات فیلم کوتاه (سروناز) در شیراز میزبان سینماگران می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سهیلا عسکری مدیر امور جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان ایران با تبیین اهداف شصت و سومین جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه (سروناز) و جشنواره سینما و ادبیات، ایجاد شور و نشاط جوانی در هنرمندان و یافتن استعداد‌های تازه را با عنوان دستاورد‌های این جشنواره برشمرد.

او، با اشاره به اینکه این جشنواره در سه بخش فیلم کوتاه، فیلم‌نامه و عکس برگزار می‌شود، بیان کرد: برگزیدگان این جشنواره به جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال آینده راه می‌یابند و برای برگزیدگان مرحله فیلمنامه نیز امکان مناسبی برای یافتن تهیه‌کننده فراهم می‌شود.

عسکری تصریح کرد: تلاش انجمن سینمای جوان شناسایی فعالان و سرمایه‌گذاران بخش فرهنگی است تا از میان آن‌ها همراهانی برای همیاری فیلمسازان جوان پیدا و وارد بازار کار شوند.

جلوگیری از مهاجرت استعداد‌ها هدف برگزاری جشنواره منطقه‌ای است

مدیر امور جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان ایران با بیان اینکه هر سال ۹۰جشنواره فرهنگی و هنری در سه حوزه فیلم، فیلمنامه و عکس در پایتخت برگزار می‌شود، افزود: تهران از لحاظ برگزاری جشنواره‌ها اشباع شده است و باید برنامه‌های فرهنگی به شهرستان‌ها برده شود، زیرا بیشتر فیلمسازان  از دیگر استان‌ها به تهران مهاجرت می‌کنند، درحالی که ماندن آن‌ها در شهر خودشان گردش مالی ایجاد می‌کند و به جذب سرمایه فرهنگی در حوزه سینما کمک می‌کند.

او، با اشاره به ضرورت دانش‌افزایی مربیان انجمن سینمای جوانان، و برگزاری کارگاه‌های دانش‌افزایی در حاشیه جشنواره منطقه‌ای اضافه کرد: انجمن سینمای جوانان ایران با وجود  ۷۰۰ مربی تخصصی در حوزه فیلم و سینما  در طول سال در دوره‌های مختلفی شرکت می‌کنند که  جشنواره سروناز نیز در قالب طرحی سه روزه این کارگاه‌ها برگزار می‌شود.

عسکری اظهار کرد: فرآیند جشنواره سروناز و دیگر جشنواره‌های منطقه‌ای شناسایی فیلمسازان جوان و با استعدادی است که از سوی انجمن دعوت به همکاری می‌شوند و ضمن تامین بخشی از هزینه‌های تولید آنان، به جشنواره‌های معتبر دیگر نیز معرفی می‌شوند.

مدیر امور جشنواره‌های انجمن سینمای جوانان گفت: از ابتدای آغاز به کار جشنواره سروناز ۴۲۲ فیلم داستانی، ۱۰۹ مستند، ۵۱ پویانمایی و اثر ۷۹ تجربی در بخش فیلم کوتاه به جشنواره رسیده است؛ همچنین در حوزه فیلمنامه ۴۴۰ اثر آزاد و ۱۵۰ اثر اقتباسی و در حوزه عکس نیز ۱۱۹۲ تک عکس و ۳۸۵ قطعه در قالب مجموعه عکس به دبیرخانه ارسال شده است.

او، بیان کرد: از این تعداد در بخش فیلم کوتاه ۹۳ اثر داستانی، ۴۶ مستند، ۱۹ پویانمایی و ۸ اثر تجربی، در بخش سینما ادبیات ۱۲ اثر، در بخش فیلمنامه ۹ اثر آزاد و ۱۵ اثر اقتباسی و در بخش عکس نیز ۳۴ تک‌عکس و چهار مجموعه عکس به بخش نهایی راه یافتند.

جشنواره فیلم کوتاه در پی جذب مخاطب عام است

عسکری، از مشارکت استان‌های فارس، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، هرمزگان، اصفهان، قم، مرکزی و البرز در این جشنواره یاد کرد و ادامه داد: یکی از اهداف انجمن سینمای جوان جذب مخاطب است.

او، با بیان اینکه سرمایه‌های انسانی و استعداد‌ها باید در کشور مجال بروز و دیده شدن بیابند، بر ضرورت همکاری همه بخش‌ها از جمله نهاد‌های غیرفرهنگی و فعال همچون شهرداری‌ها، استانداری‌ها و رسانه‌ها و سازمان‌های تابعه برای مشارکت در امر فرهنگی تاکید کرد.

علیرضا توکل دبیر اجرایی جشنواره منطقه‌ای سروناز نیز در این نشست به معرفی کارگاه‌های این جشنواره پرداخت و افزود: کارگاه کارگردانی فیلم‌های غیرمتعارف احمد الستی، از ایده تا نگارش شادمهر راستین، کارگاه بررسی آثار عکاسان آژانس مگنوم در قرن بیست و یکم مهدی وثوق نیا برگزار می‌شود.

او، تصریح کرد: داوران بخش فیلم، ساعد نیکزاد، روح‌الله حجازی، میرعباس خسروی‌نژاد، داوران بخش فیلمنامه شادمهر راستین، آرمان خوانساریان و نادعلی شجاعی، داوران بخش عکس افشین بختیار، مهدی وثوق‌نیا و امیرعلی جوادیان هستند.

نمایشگاه عکس سباستیائو سالگادو در شیراز برگزار می‌شود

رئیس انجمن فیلمسازان جوان فارس تاکید کرد: در بخش جنبی این جشنواره نیز جمعه ۴بهمن‌ماه ۲۰ قطعه عکس ۱۰۰ در ۷۰ از مجموعه معدنچی نمایشگاه عکس سباستیائو سالگادو، عکاس برزیلی در نگارخانه وصال و برای نخستین بار در ایران برپا می‌شود.

او، با بیان اینکه مجموع فیلم‌ها در ۱۴ سانس برگزار می‌شود، افزود: ۱۲ سانس مربوط به جشنواره منطقه‌ای و دو سانس نیز مربوط به جشنواره سینما و ادبیات است که فیلم‌ها هر روز بعد از ظهر از ساعت ۱۴ تا ۳۰ و ۲۱ دقیقه برگزار و بعد از آن، نقد و بررسی با حضور فیلمسازان اجرا می‌شود.

توکل، تعداد شرکت‌کنندگان استان فارسی این جشنواره را در سه بخش مجموعا ۱۷ اثر اعلام کرد.

دبیر اجرایی جشنواره سروناز میزان بودجه این جشنواره را قریب به ۵میلیون ریال برشمرد و افزود: بخشی از این هزینه با حمایت مجموعه فرهنگی هنرشهر آفتاب، مجموعه خانه هنر، شهرداری شیراز، خانه کتاب ایران و هتل چمران تامین شده است.

بهروز مرامی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: پس از رفع مشکلات مالی و برخی ناهماهنگی‌ها که جشنواره منطقه‌ای سروناز را به تعویق انداخته بود، بعد از ۲۰ سال به همت انجمن سینمای جوانان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس این جشنواره برگزار می‌شود.

فیلمسازان فیلم کوتاه از حمایت برخوردار می‌شوند

او، اضافه کرد: در سفر اخیر وزیر فرهنگ به استان فارس در تفاهم‌نامه‌ای، ساخت فیلم‌های کوتاه با همکاری سازمان سینمای جوانان در اولویت این اداره کل قرار گرفته است که هنرمندان و فیلمسازان جوان از حمایت‌های خوبی برخوردار می‌شوند.

معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه در بودجه‌ها رقمی برای حمایت از فیلم کوتاه در نظر گرفته نمی‌شود، اظهار کرد: برگزاری جشنواره منطقه‌ای سروناز فرصتی مناسب است که باید آن را به فال نیک گرفت.

مرامی با تاکید بر ایجاد دبیرخانه صدسالگی سینمای شیراز گفت: در سال آینده تعدادی از تهیه‌کنندگان فیلم‌های کوتاه به همین مناسبت در شیراز گرد هم جمع می‌شوند که تمام تلاش ما برای بهره‌گیری از ظرفیت تفاهم‌نامه یادشده به کار گرفته می‌شود.

جشنواره منطقه‌ای سینمای جوانان سروناز سوم بهمن ماه امسال در مجموعه هنرشهر آفتاب آغاز می‌شود که مراسم اختتامیه ۶ بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ت

برچسب ها: فیلم کوتاه ، جشنواره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار