قرار است دو روانشناس آمریکایی که برنامه «تکنیک‌های بازجویی پیشرفته» همانند غرق مصنوعی را طراحی کرده‌اند در یک دادگاه علنی افشاگری کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی گاردین، دو روانشناس که برنامه «بازجویی پیشرفته» در آمریکا از جمله «غرق مصنوعی» و دیگر انواع شکنجه را طراحی کرده‌اند، قرار است برای نخستین بار شواهدی را در یک دادگاه علنی که هفته جاری برگزار می‌شود، برملا کنند.

«جیمز میچل» و «بروس جِسِن» دو روانشناسی هستند که در جلسه پیش از محاکمه دادگاه حادثه ۱۱ سپتامبر، قبل از محاکمه نظامی در خلیج گوآنتانامو، به پرسش‌هایی پاسخ خواهند داد.

روانشناسانی که شکنجه‌های سیا در گوانتانامو را طراحی کرده‌اند در دادگاه افشاگری می‌کنند

وکلای ۴۰ متهم که همگی در این زندان در جزیره کوبایی گوانتانامو نگهداری می‌شدند گفته‌اند این دادگاه فرصت منحصر به فردی خواهد بود تا آن‌هایی که به استفاده از شکنجه اهتمام داشته‌اند، مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند. همچنین این دادگاه می‌تواند نشان دهد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا [سیا] و اداره تحقیقات فدرال [اف بی آی] در این شکنجه‌ها همدست بوده‌اند.

میچل و جسن، روانشناسان سابق نیروی هوایی آمریکا بودند که در سال ۲۰۰۲ به دستور سازمان سیا موظف شدند برنامه‌ای را برای تکنیک‌های بازجویی پیشرفته طراحی کنند. سازمان سیا برای چنین طرحی به آن‌ها روزانه ۱۸۰۰ دلار پرداخت می‌کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۵ آن‌ها یک شرکت خصوصی راه اندازی کرده و برای بیشتر بازپرس‌ها و پرسنل امنیتی در «سایت‌های سیاه» (black sites) تسهیلاتی از جمله آموزش روش‌های شکنجه را فراهم کردند. این شرکت تا پایان قراردادش در سال ۲۰۰۹ حدود ۸۱ میلیون دلار از سازمان سیا دریافت کرد.

حرفه فاسد این روانشناسان باعث شد به صورت چشمگیری مبارزه جهانی علیه شکنجه از سر گرفته شود. جولیا هال، حقوقدان سازمان عفو بین‌الملل که قرار است در این جلسه محاکمه حاضر شود، گفت: روش‌های بازجویی که آن‌ها ابداع کردند، در سراسر جهان تاثیر داشته است.

روانشناسانی که شکنجه‌های سیا در گوانتانامو را طراحی کرده‌اند در دادگاه افشاگری می‌کنند

انجمن روانشناسان آمریکا، میچل و جسن را به «نقض اخلاق حرفه‌ای و لکه‌دار کردن رشته روانشناسی» متهم کرده‌اند. اما هر دو نفر اصرار داشتند که هیچ کار اشتباهی انجام نداده‌اند و استدلال کردند که آنچه از آن‌ها خواسته شده کار‌هایی بوده است که در دولت جورج دبلیو بوش قانونی اعلام شده است. توجیه دیگر آن‌ها این بود که مجبور بودند از کار اشتباه و غیرحرفه‌ای بازجویان جلوگیری کنند و شیوه‌های صحیح را به آن‌ها آموزش دهند.

وکلای مدافع حقوق‌بشر امیدوار هستند که میچل و جسن علاوه بر ارائه شواهد، از طرح‌های این‌چنینی اف بی آی و سیا که در حال اجراست، پرده بردارند. جیمز کانل، وکیل عمار البلوچی از زندانیان گوانتانامو که قرار است در این جلسه دادگاه حاضر شود و سوالاتی از دو روانشناس بپرسد، گفت: نکاتی که من از آن‌ها به عنوان شاهدان جنایات سیا خواهم پرسید علت ایجاد یک تاکتیک بازجویی است.

در هسته اصلی پرونده به اظهارات سال ۲۰۰۷ متهمان درباره بازرسان اف بی آی به عنوان پلیس فدرال آمریکا و حضور آن‌ها در چنین طرحی پرداخته شده است. دولت آمریکا ادعا کرده است که اف بی آی هیچ ارتباطی با این طرح نداشته است. با این حال، حقوقدانان معتقدند شواهد این دو روانشناس از ارتباط اف بی آی با این پروژه کثیف پرده برمی‌دارد. همچنین به تیم‌های دفاعی اجازه داده می‌شود جزئیات بیشتری از تاریخ، مکان و تکنیک‌های آموزش شکنجه دریافت کنند.

سازمان سیا تایید کرده است که دستکم ۳۹ زندانی با تکنیک‌های پیشرفته بازجویی شکنجه شده‌اند که برخی از آن‌ها شامل کوبیدن زندانیان به یک دیوار، محبوس کردن آن‌ها در یک جعبه به ابعاد ۷۶*۵۳ سانتی متری، القای حس خفگی یا غرق مصنوعی و ... هستند. از دیدگاه گروه‌های مدافع حقوق بشر و سازمان ملل این تکنیک‌های پیشرفته بازجویی نوعی شکنجه و غیرقانونی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار