سهم سبز کشاورزی در رونق اشتغال در خراسان جنوبی

ورود صنایع فرآوری به چرخه تولید محصولات کشاورزی و افزایش تسهیلات بانکی و اعتبارات باعث افزایش تقاضای کار در استان شده است.

سهم سبز کشاورزی در رونق اشتغال در خراسان جنوبی

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، قوسی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ورود صنایع فرآوری به چرخه تولید محصولات کشاورزی و افزایش تسهیلات بانکی و اعتبارات باعث افزایش تقاضای کار و کاهش نرخ بیکاری در استان شده است.

او افزود: میزان تسهیلات پرداخت شده در سال گذشته معادل ۲۴۰ میلیارد تومان بود که منجر به ایجاد شغل برای ۴ هزار و ۵۸ نفر شد و از ابتدای امسال نیز تاکنون ۸۹ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت و برای ۱۴۸۷ نفر شغل ایجاد شده است.

قوسی ادامه داد: هر سال از محل اعتبارات عمرانی و تسهیلات بانکی به صورت ملی و استانی مبالغی تخصیص داده می‌شود که مقایسه این مبالغ در امسال و سال گذشته نشان می‌دهد که این اعتبارات در تثبیت و ایجاد اشتغال اثرگذار بوده است.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در حوزه اعتبارات تملک دارایی بخش کشاورزی نیز سال گذشته ۷۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شد که ۱۰۹ نفر اشتغال و ۷هزار و ۹۰۰ نفر تثبیت اشتغال در پی داشته است.

 او اظهار کرد: از محل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی نیز سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان برای تامین نقدینگی، سرمایه در گردش و خرید محصول کشاورزی در استان پرداخت شد که امسال این اعتبارات ۲۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده و برای تامین نهاده‌های بخش کشاورزی هزینه شده است.

قوسی با اشاره به هزینه کرد ۶۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در حوزه اعتبارات تملک دارایی طی امسال و اشتعالزایی برای ۵۸۹ نفر و کمک به تثبیت اشتغال ۱۲ هزار و ۱۴۴ نفر، تصریح کرد: از ابتدای امسال ۱۴۱ مجوز صنایع تبدیلی، ۹۹ مجوز فرآوری محصولات استراتژیک، ۱۷۳ مجوز احداث گلخانه و ۶۲۱ مجوز در حوزه دام و طیور صادر شده است.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به پرداخت تسهیلات کم‌بهره بخش اشتغال کشاورزی، خسارت سرمازدگی و سیل به کشاورزان، گفت: یکی از عوامل موثر بر کاهش نرخ بیکاری اعتبارات اشتغال پایدار بوده که با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و کم‌بهره، کشاورزان و روستاییان حمایت شده‌اند.

قوسی با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش نرخ بیکاری، زمان برداشت محصولات کشاورزی است، تصریح کرد: بیشتر محصولات کشاورزی خراسان جنوبی در فصل پاییز برداشت می‌شود که با توجه به شرایط اقلیمی مناسب امسال و افزایش سطح زیرکشت شاهد رشد اشتغال در این بخش هستیم.

او با اشاره به انعقاد دو سند تفاهم‌نامه برای ایجاد هاب شتر و احداث هزار هکتار گلخانه در استان، اظهار کرد: برای ایجاد هاب شتر در قالب تفاهم‌نامه با بنیاد برکت ۲هزار و ۴۰۰ هکتار زمین واگذار شده و برای مراحل مقدماتی اجرای این طرح تاکنون ۱۰۰ نفر روز شغل ایجاد شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره با فعالیت تشکل‌ها و تعاونی‌های بخش کشاورزی به عنوان عامل انگیزه بخش به کشاورزان و بهره‌برداران، بیان کرد: امسال ۱۹ هزار نفر روز در فصل پاییز مشغول برداشت محصولات کشاورزی استان بوده‌اند.

قوسی با اشاره به افزایش چهار برابری اعتبارات سیستم‌های نوین آبیاری و افزایش دو برابری اعتبارات قنوات درامسال، اظهار کرد: درخصوص نهضت گلخانه‌ای نیز ۵۴۳ هکتار نقشه برداری، مکان یابی و شناسایی شده که در این مراحل ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر روز نیرو بکارگیری شده‌اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال برای ۴هزار و ۳۱۱ نفر با اعتبارات حوزه آب و خاک تثبیت اشتغال انجام شده است، گفت: امسال ۳۱ میلیارد تومان اعتبار آبخیزداری ابلاغ شده که نسبت به سال گذشته دو برابر رشد داشته و ۲۵ هزار نفر روز در قالب طرح‌های آبخیزداری به کار گرفته شده‌اند.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار