فرماندار شهرستان سروستان گفت: با افزایش اعتبار می‌توان زمینه زیرساخت‌های لازم را برای توسعه محور ساسانی فراهم کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در جلسه ۹ تیرماه پارسال در کشور بحرین با ثبت جهانی محور ساسانی موافقت کرد که با ثبت این محور تعداد آثار تاریخی در استان از چهار به ۱۱ اثر افزایش یافت.

محور ساسانی شامل کاخ ساسانی در سروستان، مجموعه فیروزآباد شامل شهرگور، بنای موسوم به آتشکده و کاخ اردشیر و مجموعه آثار دوره ساسانی بیشاپور کازرون شامل شهر تاریخی بیشابور، نقوش برجسته تنگ چوگان و غار شاپور است.

پیش از این چهار اثر تاریخی فارس به ثبت جهانی رسیده بود که شامل مجموعه پاسارگاد، بقایای باغ‌های پاسارگاد، باغ ارم و تخت جمشید است.

سلسله ساسانیان از سال ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی بر ایران حکومت کردند.

مرمت کاخ ساسانی به خوبی در حال انجام است

محسن پورزارعی فرماندار شهرستان سروستان بیان کرد: در حوزه توسعه زیرساخت‌های کاخ ساسانی اعتبارات خوبی اختصاص یافته تا زمینه زیرساخت‌های لازم برای این میراث جهانی فراهم شود.

او، تصریح کرد: ازمیراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس درخواست کرده‌ایم برخی از مناسبت‌ها را با کاخ ساسانی مرتبط کند که این آثار جهانی بهتر معرفی شود.

پورزارعی ادامه داد: در مسیر‌های مواصلاتی منتهی به شهرستان سروستان نیز تابلو‌های راهنمای گردشگر را نصب کرده‌ایم که پس از ثبت جهانی محور ساسانی شاهد حضور بیشتر گردشگران در کاخ ساسانی هستیم.

فرماندار سروستان افزود: برای مرمت بنای کاخ ساسانی نیز یک اکیپ تخصصی در حال فعالیت هستند که مرمت بخشی از گنبد اصلی با گچ مخصوصی از کوه‌های اطراف تهیه و پخته می‌شود و ما آماده صادرات این گچ به تمام دنیا هستیم.

پورزارعی تاکید کرد: کار مرمت کاخ ساسانی پیشرفت خوبی داشته و از شهروندان در نقاط مختلف کشور دعوت می‌شود از این آثار جهانی بازدید کنند.

سروستان از شهرستان‌های مرکزی فارس است که فاصله آن با شیراز حدود ۸۰ کیلومتر است.

نگاه مردم به توسعه گردشگری پس از ثبت جهانی محور ساسانی

کمال علوی فرماندار شهرستان فیرزوآباد اضافه کرد: موضوع مرمت محور ساسانی با همکاری کاوشگران و باستان شناسان ایتالیایی در حال انجام است که موضوع استحکام بنا‌ها نیز دنبال می‌شود.

او، اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرستان فیروزآباد در محور ترانزیت جاده شیراز- جم- عسلویه قرار دارد، به طور تقریبی حدود هشت تا ۱۰ هزار تردد در روز از این محور انجام می‌شود که فراهم کردن زیرساخت‌ها برای حضور گردشگران در این شهرستان ضرورت دارد.

علوی گفت: در کنار اثر جهانی محور ساسانی، جاذبه‌های گردشگری زیادی نیز در شهرستان فیروزآباد وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت برای رونق گردشگری و ایجاد اشتغال استفاده کرد.

فرماندار فیروزآباد بیان کرد: ثبت جهانی محور ساسانی بر روند حضور گردشگران خارجی امسال نسبت به مدت مشابه چند سال گذشته افزایش قابل توجهی را داشته است.

علوی افزود: آنچه در شهرستان فیروزآباد نیاز است که مورد توجه بیشتری قرار گیرد، موضوع زیرساخت اقامتی است که باید فراهم شود و زمینه را برای حضور بیشتر گردشگران فراهم کند.

او، ادامه داد: در کنار آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری، تولید گلاب، گل و گیاهان دارویی از دیگر ظرفیت‌های موجود در شهرستان فیروزآباد است که می‌تواند جاذبه‌ای برای حضور گردشگران باشد.

فرماندار فیروزآباد با اشاره به اقدامات گذشته برای توسعه بوم گردی در این شهرستان گفت: اعتبارات و تسهیلاتی در زمینه بوم گردی پرداخت شده که در برخی از اقامتگاه‌ها نیز به بهره‌برداری رسیده است که برای گسترش بیشتر زیرساخت‌های اقامتی نیازمند مشارکت سرمایه‌گذاران در این زمینه هستیم.

علوی اظهارکرد: رویکرد مردم پس از ثبت جهانی محور ساسانی این است که در قالب اشتغال پایدار مناسب و شرایط حفاظت از محیط زیست، موضوع گردشگری و بوم گردی مدنظر قرار گیرد.

او، بیان کرد: نگاه و نگرش مردم به سمت توسعه گردشگری سوق پیدا کرده است است که تاثیر گرفته از ثبت جهانی محور ساسانی است و باید پرداخت تسهیلات و حمایت‌های دیگر در این زمینه مدنظر باشد.

شهرستان فیروز آباد در ۹۰ کیلومتری از شیراز به سمت جنوب غربی واقع شده است.

اطلاعات محور ساسانی کازرون دور از دسترس

غارشاپور، شهرباستانی بیشاپور، تنگ چوگان از مهم‌ترین آثار در محور ساسانی در شهرستان کازرون در غرب فارس است و فاصله مرکز این شهرستان با شیراز حدود ۱۲۰ کیلومتر است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.