مدیرعامل سابق باشگاه استقلال گفت: صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی کار بزرگی نیست بلکه موفقیت در آن با ارزش تر است.

امیر رضا واعظ آشتیانی مدیر عامل سابق باشگاه استقلال در گفت‌وگو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فضای این روز های فوتبال ایران اظهار داشت: وقتی در یک تشکیلات خلاقیت، نوآوری و فکر جدید وجود نداشته باشد و همه چیز به صورت روزمره جلو برود، اثری از پیشرفت و توسعه را نخواهیم دید. فضای فوتبال ما امروزه به سمتی رفته که نوآوری در آن معنا ندارد.

او افزود: سال ها پیش اساسنامه فدراسیون فوتبال رابه گونه‌ ای ترسیم کردند که اگر کسی بخواهد وارد انتخابات این فدراسیون شود باید از ۱۰ نفر اعضای هیئت رئیسه واعضای مجمع امضا بگیرد، این موضوع نشان می داد که فوتبالمان می‌خواهد یک عقب گرد داشته باشد یعنی مجموعه تمایل دارد به صورت باندی، گروهی و قبیله‌ای اداره شود و اجازه ورود اندیشه‌ها و نگاه‌های در فوتبال داده نمی‌شود.

واعظ آشتیانی ادامه داد: در آن زمان متاسفانه وزارت ورزش و جوانان وقت این اساسنامه را پذیرفت. من با این بند در اساسنامه مخالف هستم، زیرا این موضوع عامل بازدارنده است و با فضای دموکراسی در انتخابات فدراسیون فوتبال مغایرت دارد و نکته مهم‌تر این است که در فدراسیون‌های دیگر نیز مانند فدراسیون والیبال هم این شرایط وجود دارد، اگر بنا بر این موضوع باشد ما باید نوآوری، خلاقیت و نگاه‌های نو را در فوتبالمان حذف کنیم و فدراسیون‌ها باید با همین شکل و چارچوبی که هستند به کار خود ادامه دهند، همه این مسائل دست به دست هم می‌دهند که ما در سطح ملی و باشگاهی هم با چالش‌هایی مواجه شویم.


بیشتر بخوانید: واعظ آشتیانی: مدیران باشگاه‌ها با باند بازی انتخاب می‌شوند/ استقلال با وجود مشکلات مالی بازیکن خارجی جذب می‌کند


باید مشخص شود برای ۵ سال آینده چه برنامه ریزی‌ هایی داریم

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال بیان کرد: باید مشخص شود برای ۵ سال آینده چه برنامه ریزی‌ هایی داریم. دلیل اینکه مسئولان نمی‌گویند آینده فوتبال در ۵ یا ۱۰ سال آینده چگونه است و در چه جایگاهی قرار می‌گیرد چیست؟ صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی کار بزرگی نیست، چهار دهه از فوتبال ما می‌گذرد. وقتی نگاه ها در حد صعود به جام جهانی محدود می‌شود باید نگران باشیم چون موفقیت در این مسابقات از صعود به آن با ارزش تر است. جای تعجب دارد که تیم‌های ملی سایر کشورها بعد از ۴ دوره که وارد جام جهانی شده اند پله‌های ترقی را طی می‌کنند ونسبت به دوره قبل نتیجه بهتری کسب می کنند.

کسانی که سکان ورزش و فوتبال کشور را بر عهده دارند افراد فاقد آگاهی‌های مدیریتی و اندیشه‌های نو هستند

آشتیانی ادامه داد: برای نمونه در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۰ وقتی تیم‌های ژاپنی در مرحله مقدماتی حذف شدند فدراسیون فوتبال ژاپن راجع به این رشته ورزشی تصمیم گیری کردند و در عین حال کار تحقیقی و پژوهشی انجام دادند، در آخر به این نتیجه رسیدند که باید در سال ۲۰۴۰ تیم ملی ژاپن قهرمان جهان شود این موضوع نشان دهنده مسئولیتی است که نسبت به آینده فوتبال کشورشان دارند. ما برای ۵ سال آینده فوتبال کشورمان هم برنامه نداریم چه برسد بخواهیم برای چهل یا پنجاه سال آینده فوتبالمان برنامه ریزی داشته باشیم.

او گفت: همه این مسائل نشان می‌دهد کسانی که سکان ورزش و فوتبال کشور را بر عهده دارند افراد فاقد آگاهی‌های مدیریتی و اندیشه‌های نو هستند، آن ها اعتقاد به برنامه ریزی ندارند و همه چیز را فقط با روز مرگی ادامه می‌دهند. برخی مدیران برای فرار از مسئولیت شعار‌های نبود امکانات و منابع مالی را می‌دهند در صورتی که این‌ها بحث‌های فرعی است.

باید در قرارداد کی روش قید می شد که به مربیان ما آموزش دهد

واعظ آشتیانی با اشاره به انتخاب مربی تیم ملی افزود: برای انتخاب مربی تیم ملی باید دید که چقدر پیشرفت و دانش فوتبال را به دست آورده ایم. اینکه برخی مربی‌ها در داخل موفق هستند دلالت بر این ندارد که آنان دانش بین المللی دارند، زمانی می‌توانیم بگوییم مربی داخلی موفقی داریم که در سطح بین المللی هم حرف برای گفتن داشته باشیم. برای پیشرفت فوتبال ایران مربیان کشورمان باید دوره‌های بلند مدت مربیگری را در کنار مربی‌های بزرگ تجربه کنند. به عنوان مثال اگر تیم‌های کشور ژاپن را نگاه کنید، می‌بینید یک مربی داخلی خوب برای خودشان انتخاب و برای این کارشان برنامه ریزی و هدف گذاری کرده اند، آن ها مربیان بزرگ خارجی را که دانش فنی بالایی داشتند را برای هدایت تیم های ملی شان انتخاب کردند و در کنار آنان افراد مستعد و باهوش را قرار دهند که از آموخته‌ها و داشته‌های آن‌ها استفاده کنند و امروز تبدیل شوند به مربیانی که در سطح بین المللی در تیم ملی خوب فعالیت کنند.

او در پایان تصریح کرد: فوتبال ایران این روش‌ها را طی نکرده  و به همین دلیل انتخاب مربی تیم ملی از داخل با چالش مواجه می‌شود، در دورانی که کارلوس کی روش مربی تیم ملی بود باید در کنارش مربیانی قرار می‌گرفتند و در قرار داد او قید می‌شد که کلاس‌های آموزشی برای سایر مربیان بگذارد که متاسفانه این کار انجام نشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار