حسن مرادی کارشناس انرژی در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: به موجب کنوانسیونی که در سازمان ملل به تصویب رسیده است از ابتدای سال میلادی ۲۰۲۰ همه کشتیها موظفند که به سوختهای پاک یا سولفور ۰/۵ درصد مجهز شوند. در حال حاضر ما از سوخت مازوت یا همان نفت کوره استفاده میکنیم. مازوت یکی از هیدروکربنهای نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از بنزین و نفت سفید به دست میآید و چون سیاه رنگ است به نام نفت سیاه خوانده میشود. ماده سوختی مازوت ارزانترین سوخت به شمار میرود و این ماده برای کورههای حمام، تنور نانواییها و موتورهای دیزلی و برخی نیروگاهها استفاده میشود.
او در ادامه افزود: قطعا نمیتوانیم کشتیهایی را که از سوخت مازوت استفاده میکنند به مناطق دور و بنادر معتبر دنیا بفرستیم و این چالشی جدی برای کشور است. از طرفی دیگر پالایشگاههای ما حجم زیادی نفت کوره تولید میکنند. سوخت مازوت اگر برای مصرف سوخت کشتیها استفاده نشود، مصارف دیگری هم برای آن وجود ندارد، چرا که تقریبا سایر مصارف اشباع شدند.
بیشتر بخوانید: نفتکشهای ایرانی، نگین بیبدیل خلیج فارس/ تأمین سوخت تمام نفتکشهای ایرانی در داخل
مرادی اظهارکرد: هرچه زودتر باید طرح جایگزینی سوخت کشتیها انجام شود و گرنه با مشکلات و ممنوعیت حاملها و کشتیها روبهرو میشویم، که به دنبال آن دچار ضرر اقتصادی میشویم.
او در خصوص چرایی جایگزینی سوخت کشتیها گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد آلودگی هوا از ذرات معلق ناشی از کشتیها، مربوط به سوخت با کیفیت پایین و نامناسب است. سولفور موجود در سوخت مسبب تولید ذرات معلق و بارانهای اسیدی است. حال آنکه سوخت با سولفور پایین میتواند ۹۰ درصد دیاکسیدسولفور و ۷۰ درصد ذرات معلق را کاهش دهد. به همین خاطر سازمان جهانی دریانوردی طبق یک برنامه زمانبندی شده، قوانین سختتری را نسبت به درصد سولفور موجود در سوخت وضع کرده است.
این کارشناس در ادامه افزود: طبق این طرح کنوانسیون، درصد سولفور موجود در سوخت از ۵/۳ درصد به مقدار ۵/۰ درصد تقلیل پیدا خواهد کرد؛ که در نتیجه آن مقدار چشمگیری از آلودگی هوا کاسته میشود.
مرادی گفت: مقدار هزینه تولید سولفور ۰/۵ بیشتر از نفت کوره است اما پالایشگاههای کشور توان تولید سولفور را دارد. با این وجود هزینه بالایی برای تولید آن نیاز داریم، زیرا پالایشگاههای ایران قدیمی هستند و طبیعتا راندمان تولید سولفور ۰/۵ پائین است.
او در پایان تصریح کرد: نکته قابل تأمل در خصوص اجرایی شدن این طرح کنوانسیون سازمان ملل، این است که استفاده از سولفور ۰/۵ در بنادر کشتیرانی باعث افزایش هزینههای حملونقل خواهد شد که این عامل در نهایت افزایش قیمت کالاهای تجاری را نیز در پی خواهد داشت. اما آنچه مهم است این است که پالایشگاههای کشور هر چه سریعتر باید مجهز شوند تا امکان افزایش ارتباطات در سطح بینالمللی برای ارتباط با بنادر مشهور دنیا وجود داشته باشد.
انتهای پیام/